Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Viktminskning
 Ketos & FF
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/09/06 :  07:16:25  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Har till min stora glädje inte haft anledning att återkomma till forumet på en tid.

Min kamp med vikten har dock inte försvunnit, och LCHF har varit min metod, till och från.

Det senaste modet på den sektorn (läs på kolhydrater i fokus bl.a) är att komma i ketos med stöd av regelbundna ketosmätningar av blodet, nu då tekniken möjliggör detta hemma.

Jag har nu kört hårt sedan söndagen, och fått ketosmätare att börja röra på sig, från startläget 0,2 till 0,3, dvs min kropp börjar sakta röra sig mot det optimala läget som är 1,5-3,0. (för viktnedgång alltså)

Men
i dag morse kom ett kort FF anfall, som efter att jag efter en timmes vak slumrade in, spontant upphörde.

Läste här att Håkan upplevet något liknande och skulle gärna höra lite mera detaljer om din ketosresa, hur djupt ketos du hade (mätte du redan då?) hur länge, hur ofta anfall osv

Jag vet att övergång till djup ketos ger många övergångsbesvär och man talar t.o.m om 6-8 veckors period före kroppen är i sitt bästa tillstånd.

Frågan är givetvis: är små FF anfall en del av den bilden eller något värre, som omintetgör min ketosresa?

Berndt, Karis, Finland

------------------------------------------------------------------------
Symptonfri med Tambocor sedan september 2007
Överviktig, men bantar som bäst med fettdiet (fett bränner fett!) (Googla Skaldeman!)
Motion: lugna promenader med hunden, inte mer.... Född 1953

Hör till donatorerna till detta forum - gör du också en insats!

Medicin:
Teveten 1/2 * 600 mg och spesicor 47,5 mg * 1,5 för blodtryck samt
Tambocor retard 100 mg * 2 för FF. Ytterligare Primaspan 100 mg *1 (aspirin)
Numera också Seretide diskus 250 mikrog för inflammation i luftvägarna/astma morgon o kväll.
Använder en CPAP-mask när jag sover för att undvika sömnapné (svår snarkning med andningsuppehåll) som kan påverka/framtvinga FF

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/09/07 :  16:15:12  Visa profil  Svara med citat
Hej Berndt, ja extrem kolhydratfattig kost är omöjlig för en flimrare tror jag. Jag mätte inte ketosen, men jag antar att värden hamnade mycket högt ty jag åt i princip inga kolhydrater. Efter cirka 20 dagar fick jag ett jätteflimmer (första gången på flera år). Då hade jag en längre tid lidit av ketosproblem typiska för mig, orkeslöshet och framför allt synsvårigheter.

En brasklapp: vid tillfället var jag svårt diabetisk utan att veta om det (och alltså obehandlad). Det KAN ju tänkas att detta kan ha varit någon del i ekvationen men jag tvivlar på det.

Min "bästa" viktminskningsmetod var diabetes. Jag upptäckte den bl a genom att kilona rasade. Min "näst bästa" var när jag fick en överaktiv sköldkörtel. Då rasade också kilona. Om Du har svårt att gå ned, kolla gärna ämnesomsättningen. Det är en delikat balans om allt skall fungera.

Min tredje bästa viktminskningsmetod var diabetesmedicinen Metformin.

Jag törs inte gissa om Dina ff-problem går över efter ett tag. Själv hatar jag ff så till den grad att jag aldrig skulle prova extrem LCHF igen. Sedan må Skaldeman (som är en vän till mig) säga vad han vill

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men det gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/09/07 :  18:19:15  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Som tur är har FF inte ännu återkommit, men vi talar ju bara om totalt 5 extrema LCHF dagar ännu för mig...

Jag slits lite mellan två eldar här - har läste mycket vad både du och vad Skaldeman har skrivit...

Just nu verkar en hel del av övergångsproblemen ha minskat - men återkommer FF flere gånger tar jag nog mig en allvarlig tankeställare! Jag håller med dig att FF är så jävligt att det vill man inte ha!

tack för dina tankar!

Berndt, Karis, Finland

Överviktig, men bantar som bäst med fettdiet (fett bränner fett!) (Googla Skaldeman!)

Medicin:
Numera också Seretide diskus 250 mikrog för inflammation i luftvägarna/astma morgon o kväll.
Använder en CPAP-mask när jag sover för att undvika sömnapné (svår snarkning med andningsuppehåll) som kan påverka/framtvinga FF
Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/09/08 :  16:46:50  Visa profil  Svara med citat
Nu var det ett tag sedan jag skrev på detta forum men ämnet i tråden är intressant.

Jag har ännu så länge bara haft ett FF men har haft extraslag i varierande frekvens sedan 1970-talet. Som värst var det kring 2001-2004 tills jag började med Atkins där jag körde den så kallade induktionsfasen i 6 månader. Max 20g kolhydrater per dag hela tiden. Jag tappade från 108 kg till 90 och frekvensen extraslag gick ner till närapå ingen alls.

Sedan återgick jag till "normal" kost vad det nu är egentligen och 2008 hamnade jag i en stressituation på jobbet. Frekvensen steg under denna period tills det small med FF. Jag lyckades ordna upp situationen på jobbet och allt lugnade sig men blodtrycket förblev högt och extraslagen var ganska frekventa igen. Trycket har åtgärdats och betablockeraren tycks minska frekvensen extraslag som bieffekt.

Nu i februari i år påbörjade jag LCHF genom att långsamt trappa ner kolhydraterna så att jag efter påsk kör strikt, max 10g kolhydrater. Vikten var uppe i 110 då och nu är den 102. Frekvensen extraslag har återigen sjunkit till nästan inget. Jag fick en 24-timmars i augusti där jag registrerade ynka 2 extraslag under vakna delen av dygnet. Jag har inte fått svar på mätningen än.

Jag skaffade en blodsockermätare i maj som även kan mäta ketoner. Huvudanledningen var att hålla koll på blodsocker då jag förra året mätte ett fastesocker på över 6 vilket kan tolkas som förstadium till typ 2 men vissa menar på att någon blodtrycksmedicin kan ge samma effekt. Jag vet inte men jag håller i alla fall koll. Hur som haver skaffade jag ketonstickor till mätaren för några veckor sedan och mätte då 3,3 mmol/l vilket är rejäl ketos. Senare mätningar har varit minimum 1,6. Inga som helst symptom från hjärtat förutom de fåtalen extraslag.

Jag tror nyckeln ligger i långsam övergång till ketogen kost. Nu är vi ändå individer och det är inte säkert att LCHF fungerar för alla paroxysmala flimrare men jag tycker det är värt att pröva. Jag mår definitivt bättre nu än innan jag började.

Jag vill poängtera att det är oerhört viktigt att vara påläst om LCHF innan man börjar. Inte vilka källor som helst, jag håller Sten Sture Skaldeman, Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt (kostdoktorn) högst här.

Född -55. En konstaterad flimmerattack 2009-01-05 som självkonverterade efter 7 timmar.
Metoprolol depot 100mgx1, Enalapril 20mgx1, Amlodipin 10mgx1.
Även Alfuzosin 10mgx1 och Allopurinol 300mgx1.
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/09/12 :  08:18:45  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Polaren:

Det kan ligga nåt i det du säger: jag gick från "LCHF light" direkt till kring 20 g kh/dygn och det var då jag hade flimret.

Min ketos startade med 0,2 och nu, efter en dryg vecka, är jag uppe i 0,7.

Hittills har mitt FF bara kommit den där ena natten, 3:dje ketosdagen tror jag det var.

Men att ditt ketos är över 3 är väl heller inte bra; det optimala är mellan 1,5 - 3, 0 har jag förstått. Men du verkar ju ha hittat den optimala dietnivån nu, om du hålls över 1,6.

Jag har vågat gå vidare i ketos, och hoppas min kropp o hjärta nu har anpassat sig; också de andra övergångsproblemen verkar nu vara förbi, hoppas jag (svettningar, diarré osv)

En ordentlig viktnedgång skulle nämligen vara verkligt bra för mig, därför kämpar jag på.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/09/12 :  10:41:46  Visa profil  Svara med citat
Polare, om blodsocker. Vi bara höja ett litet varningens finger för att lita för mycket på de värden man får genom att mäta de momentana värdena, genom att sticka sig i fingret. Jag låg ständigt för högt men tog sedan ett långtidssocker (HbA1c) och det låg bra. Det är den förbaskade gryningseffekten som lätt lurar en! Numera finns HbA1c-mätare för privat bruk. Jag tar Janumet och den har en vidunderlig effekt vid diabetes II, på mig och många andra.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone, 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men hypertyroidismen gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/09/12 :  18:26:39  Visa profil  Svara med citat
Jodå jag är medveten om att blodsockret tenderar att vara högre på morgonen. Jag har mätt mellan 6,1 och 6,8 bara för att på eftermiddagen ha 5,7 och efter en whisky 4,7.

Vet du var man får tag i HbA1c-mätare? Bör ge en mer sann bild.

Min läkare har hotat med statiner om jag mäter fastesocker över 7 vilket jag kommer att totalvägra. Jag vet inte om HbA1c togs sist jag kollades.

Född -55. En konstaterad flimmerattack 2009-01-05 som självkonverterade efter 7 timmar.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/09/13 :  12:04:49  Visa profil  Svara med citat
Polare,

Om Du har begynnande insulinresistens så rekommenderar jag VERKLIGEN Janumet. Otroligt effektivt på mig och många med mig. Med Janumet så kommer Du nog aldrig i närheten av 7.0.

Statiner är inte trevliga. Lärde mig igår att statiner + Cordarone kan vara riktigt farligt.

HbA1c mätare: Finns flera säljare på Ebay, t ex http://www.ebay.com/itm/Bayer-A1C-Now-Home-2-Test-Kit-Blood-Glucose-Diabetes-Monitor-Meter-Self-Check-/180967910949?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a22872e25#shId

Jag har själv ingen mätare. Mitt långtidssocker ligger stabilt och bra sedan jag började med Janumet så det räcker för mig att kontrollera var tredje månad eller så.

Håkan

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">
Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone, 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men hypertyroidismen gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/09/15 :  12:10:04  Visa profil  Svara med citat
Tror inte jag behöver Janumet eller annan metformin än då jag håller mig nere nära 6 med LCHF. Ett sockerbelastningstest har gjorts utan anmärkningar. Förhoppningsvis kan jag hålla utvecklingen av resistens i schack på detta sätt. Att långsamt tappa vikt är en bonus och borde bidra till att hindra utvecklingen.

Det enda som är bevisat med statiner är att de sänker LDL. Däremot har man inte lyckats visa någon nytta med sänkt LDL utom möjligen för de som redan har konstaterad hjärtsjukdom (inte FF). Man har studerat blodfetter hos akuta infarktpatienter som inte haft det tidigare och det har visat sig att lågt LDL är överrepresenterat. Det kan ju te sig lite märkligt. Värt att veta är att fleromättade fetter sänker LDL medan mättade dito höjer HDL som anses skyddande.

Äldre bror min har typ 2 som kräver externt insulin och jag har varningstecknen. Yngre bror vet jag inget om. Märkligt är att föräldragenerationen och äldre inte har kända fall av typ 2 så det är något vi äter nu som framkallar det. Min egen teori är att det är fettsnålheten med stort kolhydratintag för att kompensera bortfallet av energi från fett som är skurken.Då invänder nog en och annan vän av ordning och pekar på asiater som äter ris men det är nog inte ris som är farligt utan den högförädlade spannmål vi äter, särskilt vete. Lägg till nyckelhålsmärkta produkter där fett är ersatt av diverse kolhydrater, då oftast från majs som i princip är rent socker.

FF är överrepresenterat bland uthållighetsidrottare och det är väl ganska bekant att dessa ägnar sig åt stora kolhydratladdningar inför utövandet. Kan det rentav vara så att överintag av kolhydrater står bakom en del av alla fall av FF?

Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/01 :  06:54:30  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Ny mellanrapport:
Har nu varit i strikt ketos i fyra veckor (nivå mellan 0,4 - 0,8), fördelningen i procent av fett-protein-kolhydrater ungefär 75-20-5, d.v.s ganska enligt de "officiella" anvisningarna

1. som tur är har Ff inte återkommit, annat än den där enda gången (som gjorde mig verkligt skrämd)

2. jag mår inte super ännu.. lite segt, i början svettningar, illamående, magont.. men det skall komma ett tillstånd av super-ork enligt vad jag hört

3. min vikt har rasat; startade lite lösare med 92 kg i början av augusti och ligger nu på 84,1 kg

följer regelbundet med kolhydrater-i-fokus, kanonbra forum att få stöd för en sån här fettresa... en fettdryck med smält smör+kokosfett+te/kaffe/kanel/vanilj på morgonen får upp fetthalten!

DESSUTOM har mitt blodtryck rasat - har lämnat bort flere av de blodtryckssänkande mediciner jag ätit - snart bara tamobocor kvar...
och den håller jag i. trycket nu typ 110-130 och 65-85, får ibland lite svindel när jag snabbt stiger upp

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/10/01 :  17:40:48  Visa profil  Svara med citat
Det låter kanon Berndt. Själv tog det nära ett år att vänja mig vid blodtryckspillren men jag känner ännu blodtrycksfall när jag reser mig upp.

Likaså tog det flera månader innan jag fick igång kroppen så jag orkar igen men nu på fettdrift. Idag har jag mer ork än innan jag började med LCHF. Skallen fungerar mycket bra även den vilket främst märks på jobbet samt avsaknaden av paltkoman på eftermidagen.

Igår söndag mätte jag fina siffror, 5,7 i fastesocker och 2,7 i ketoner. Det var bara en kort period jag låg över 3, jag brukar ligga mellan 2 och 3. Inga känningar av flimmer eller fladder, bara några enstaka extraslag. Tyvärr verkar det inte ha någon effekt på blodtrycket men jag är född med högt.

Jag tror att vi som är paroxysmala måste ändra kosthållning långsamt för att inte chocka kroppen till att eventuelt utlösa flimmer.

Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/03 :  07:38:11  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
men men.. du talar om ketonvärden jag bara kan drömma om!

kan du ge en bild från minmat eller nåt liknande av en normal dag för dig - i och för sig är min kropp säkert annorlunda, men det skulle vara intressant med en fingervisning hur du äter för att få så hög ketos.

min som sagt i intervallet 0,4-0,8 nästan obereoende av vad jag gör...

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/10/03 :  18:45:03  Visa profil  Svara med citat
Svårt att räkna ihop vad jag äter då jag inte räknar eller mäter särskilt ofta. Jag tror nyckeln ligger i förhållandet mellan fett och protein medan man håller kolhydraterna nere. Jag har 0,8g protein per kg kroppsvikt som mål. Sedan fett tills jag är mätt. Äter 2 ggr per dag + lite tugg då och då. Dessa tugg kan vara ostskivor rullade med smör i, någon tysk ölkorv, fet ädelostbit. Kanske en skiva finncrisp med mycket smör på om huden luktar för mycket aceton.

Mina vardagsluncher intas på restauranger nära jobbet och görs så LCHF som möjligt. Potatis, ris, pasta m.m. byts mot grönsallad, lite tomat, oliver, sparris, rädisor etc som inte har så mycket stärkelse i sig. Några portioner bregott slinker med. Det blir lite fulkolhydrater som ströbröd i färsbiffar men inga mängder som stör mig. Dricker bara vatten. Kvällen är typiskt 150-200g kött eller fisk med rejält fet sås eller kryddsmör samt ingen sallad.

På helgerna kaffe med kokosolja på morgonen och till lunch och middag enbart kött och fett. Ibland ägg som omelett. Jag brukar nå höga värden på ketonerna på just söndagarna.

Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/04 :  13:32:16  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
OK, styrker lite vad jag misstänker - att jag måste hålla koll på proteinintaget, som inte får vara för högt för mig.

svårare att testa reaktionerna, när jag inte får upp ketonvärdet så högt jag skulle vilja.. men jag försöker på den nivå jag är nu.

har nu t.ex ätit lite mera protein, kring 100g /dygn istället för 60-80, om det här nu mera sänker än höjer ketosen är det ett tecken..

sen får jag fortsätta med lägre proteinmängd o se hur det påverkar.

obs: proteinmängd, inte köttvikt totalt.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  06:45:58  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Nå nu har ketosen startat för mig på högvarv!
Ligger mellan 1,4-2,6 beroende på vad jag ätit och vikten har sakta krupit nedåt, har just gått under BMI 30, d.v.s ungefär -10 kg.

Håller på att testa olika födoämnen, vilka som påverkar min ketos och vilka inte, för att sen veta lite när jag börjar plana ut, efter hoppeligen ytterligare 7-10 kg nedåt.

Ett bakslag i dag - det andra sen jag startade ketos/LCHF-dieten i augusti -12. FF i dag morse.

Nu kan det bero på mycket; jag har varit lite för ivrig att brygga cappuchino även om jag VET att jag inte klarar av att dricka varje dag... Samtidigt har mitt blodtryck rasat genom dieten och det kanske också kan ge FF?

Nå, det första nu är att lämna kaffet för några dagar. Dieten lämnar jag mycket ogärna, och det finns ännu väl rum att öka Tambocor-mängden.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  12:23:00  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Det höll i sig det här FF.. men nu, mot eftermiddagen verkar det minska.. men samtidigt tror jag att spända axlar gjorde att jag hade svårt att gå rak utan att vilja svimma.. har haft det nån gång.. men nu trodde jag först det bara berodde på FF.

Har nu suttit på stol och vevat med armarna och tycker det lite lättar med svimningskänslan.

Mot eftermiddagen kan jag få en chaufför och då kanske jag ändå borde fara o kolla EKG för säkerhets skull.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
(Teveten 1/2 * 600 mg)(lämnat bort) och spesicor 47,5 mg * (1,5) 0,5 (minskat) för blodtryck(normalt numera) samt
Tambocor retard 100 mg * 1,5 (minskat fr 2) för FF. Ytterligare Primaspan 100 mg *1 (aspirin)
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  13:19:04  Visa profil  Svara med citat
Ledsen för Dina bakslag, Berndt. Tyvärr är jag inte förvånad eftersom jag drabbades av FF när jag tokbantade. Min instinkt är att säga - TAG DET FÖRSIKTIGT! - men det lär Du inte göra så jag säger LYCKA TILL!

Underbart att Ditt blodtryck gått ner. Högt blodtryck är nog en jättestor bov vad gäller förmaksflimmer (förutom stroke och demens).

Håkan

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2012/10/30 :  16:15:47  Visa profil  Svara med citat
@Berndt och Håkan !

Jag provocerar lite med att hävda att jag inte tror att ditt (Berndts) bakslag beror på varken "tokbantning" eller ketos.
Utan bara på "att det var dax !"

Jag själv hade omkring trettioelva förklaringar, den ena genialare än den andra, varför mitt flimmer kom tillbaka 141 gånger.
Av dessa fick jag förkasta omkring trettiotio.
Det var bara "att det var dax" som verkligen visade sig stämma.

Peter, uppmuntringsspecialist

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/10/31 :  12:51:19  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Jag börjar misstänka att du PeterGustav har helt rätt!

FF anfallet blev ett ordentligt ett och jag åkte ambulans till närmaste sjukhus för medicinering - under natten svängde det utan el, och nu är jag hemma igen.

MEN orsaken kan vara t.ex:
- mycket cappuchino (jag blir så ivrig när det är så gott...)
- för lite salt och för mycket fett, alltså fel i saltbalansen
- dieten/ketosen som sådan..

Pick your choice!

Men jag har ställt några frågor till DietDoktorn - en av de läkare som på nätet förespråkar LCHF, skall bli spännande att se vad han svarar.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
(Teveten 1/2 * 600 mg)(lämnat bort) och spesicor 47,5 mg * (1,5) 0,5 (minskat) för blodtryck(normalt numera) samt
Tambocor retard 100 mg * 1,5 (minskat fr 2) för FF. Ytterligare Primaspan 100 mg *1 (aspirin)
Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/10/31 :  18:36:45  Visa profil  Svara med citat
Ajdå. Men ändå bra att det konverterade utan el.

Jag tror på saltbalansen för den blir lätt skev på lågkolhydrat och man bör salta lite mer. Inte bara natrium utan även framförallt magnesium. Här i Sverige finns det ett mineralsalt som kallas Minosel som innehåller främst natrium, kalium, kalcium och magnesium. Jag saltar ofta med det.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/11/01 :  07:43:44  Visa profil  Svara med citat
Hmmm, jag har aldrig sett "saltbalans" angiven som orsak till förmaksflimmer. Det enda som hänger ihop med gängse förklaringar vore att en för högt saltintag ledde till högt blodtryck som ju är en klassisk bov i dramat. Men här talas ju om för lågt saltintag. För övrigt tror jag att man skall akta sig för att tro på dietdoktorer om de talat om förmaksflimmer. De lär ju veta betydligt mindre än vad vi vet.

Hursomhelst, hoppas Du fortsätter att förlora vikt, Berndt. Det är en bergsäker väg till en bättre hälsa. Har Du metabolt syndrom? Jag ser att Du tar blodtrycksmedicin. Har Du insulinresistens eller diabetes också?

Håkan

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2012/11/01 :  17:05:17  Visa profil  Svara med citat
Saltbalans ?

Det var min första förmodade bov.
Jag jobbade i sex år på byggställen på 4de breddgraden nord.
Inte nog med naturlig svettning, jag spädde på med tennis och squash på den magra fritiden.
Mager för att normalarbetstiden var 56 timmar per vecka. Vid dygnsmedeltemperatur på 27°.

Visserligen hade vi salttabletter stående på borden i matsalen men de var inte så läckra (smakade ... salt !) så vi lät dem vara.
Det var i denna vevan jag fick mitt första flimmer.
Och förmodade som sagt excessiv svettning/saltförlust som utlösare.

Det var trösterikt att ha en förmodad bov.
"Det är inget fel på varken mig eller hjärtat. Utan jag har bara svettats för mycket !"
Tills teorin sprack.
Och det var dock något som var fel på mig ?
Men jag hittade snabbt en ny förklaring .....

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Donator !
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2012/11/16 :  09:05:02  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Var i går på belastningstest + ultraljud av hjärtat.

Inget direkt alarmerande, men med tanke på min helhetssituation (bror med FF + nyligen bypassopererad, också ablation, far + faster med förträngningar i halsådrorna, far dessutom pacemaker), min diet, mina diffusa känningar ibland i bröstet.. skickas jag till universitetssjukhuset för isotop och/eller sondundersökning, vilket jag upplever som en lättnad. Efter det har vi fakta om hjärtat; finns där som hos min bror något annat eller inte.

I övrigt fortsätter jag min fettresa med normal fördelning av maten ganska nära och kring 85 % fett, 10-15 % protein och 2-12 % kolhydrater.

Just nu har vikten stått stilla en tid, men jag har inte bråttom, jag har ändå i BMI fallit från betydande övervikt till mild fetma. De sista 7-8 kg jag nu vill ha bort vet jag att är de svåraste.

Jo, Håkan, jag har nu lämnat bort blodtrycksmedicinen, då blodtrycket rört sig nedåt i takt med att kilona rasat. Läkaren ville nu att jag skulle öka betablockaren från 0,5 till 1 per dag, tambocoren ville han inte höja från nuvarande 250 mg/dag.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2012/11/17 :  16:42:21  Visa profil  Svara med citat
Berndt !

"tambocoren ville han inte höja från nuvarande 250 mg/dag."

Det täcker sig med min läkares uppfattning.
Han förklarade att "300 mg är absolut max".
Och då var jag lite större än du. Tror jag mig minnas, även innan du började krympa.

Peter

Donator !
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2012/12/14 :  02:55:34  Visa profil  Svara med citat
.....I övrigt fortsätter jag min fettresa med normal fördelning av maten ganska nära och kring 85 % fett, 10-15 % protein och 2-12 % kolhydrater....... skriver Berndt. Låter ju hemskt...med sån fettrik kost. Gallproblem? Hoppas inte.
MEN, vad skall du äta sen då?
Sån där diet kan du ju säkert inte föra alltför länge, eller hur?
Givetvis bra resultat när det gäller vikten etc, men grejen är ju att kunna föra en sån diet som håller dig vid denna lägre vikt, under en längre tid eller varför inte jämt i fortsättningen. Jag undrar förresten om de värden du har uppnått så fort med relativt snabb viktminskning kommer att hålla sig där nere?
Det skall bli fint att höra fortsättningen.
Som sagt Lycka till!
God Jul till er alla från
Eva
downunder

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000