Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Hur ofta el konventering
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

piaste

Sweden
9 inlägg

Postat - 2012/09/19 :  11:34:09  Visa profil  Svara med citat
Har fått el konventering en ggr men sist när jag hade flimmer som inte gick över på en liten stund som det oftast gör, så åkte jag till akuten. Då sa läkaren att det inte var lönt med nån elkonventering eftersom den innan bara hjälpt i 6 veckor. Jag flimrade i 4,5 dygn och skulle till Kreta. Läklaren sa att jag kunde åka om jag bara orkade. Jag åkte men ångrade mig nu i efterhand. var ej pigg på resan eller när vi kom fram. Första morgonen på Kreta var jag dock i sinus igen men det kunde ju blivit att hela veckan blev förstörd. Jag reser mycket och nu känns det ju så jobbigt när jag bokat en resa, om jag ska komma iväg.
Är det så att det inte brukas elkonventeras när det inte hjälpt längre än 6 veckor. När man läser på forumet så verkar det som en del har elkonventerats hur många ggr som. Visst är det väl ändå ganska bra att åka in till akuten när det flimrar för att de ska se att man har problem.
oj det här blev visst lite långt:):)

Första FF sommaren 2011. Därefter korta FF varje dag 5-20 ggr dagligen. Ca 5 sekunder långa. Sommar 2012 har jag haft 2 riktiga FF varav den första el konverterades och den andra fick gå över av sig själv efter 4 dygn. Läkaren tyckte inte det var lönt med någon el konvetering eftersom den förra bara varade i 6 v. Äter waran och 1,25 mg emconcor. Tål inte högre dos pga låg puls. 44 vilopuls.Min första läkare ville sätta in pacemaker för att kunna medicinera. Min nuvarande läkare tror ej jag blir hjälpt av PC utan vill sätta mig på Tamocort. Jag ska fundera på den medicinen då jag blev lite skrämd av biverkningar.
F.ö hade jag en hjärtinfarkt 2007, 53 år gammal då.

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2012/09/19 :  12:48:25  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Jag har ingen stor erfarenhet av konverteringar men tycker det låter för j***igt. Om det nu var så att du slapp flimmer i 6 veckor så är det ju värt det bara för den sakens skull. Och som du säger, när man läser här på forumet så verkar det ju inte vara något hinder att elkonverteras igen bara för att det inte höll flimret i schack en längre tid. Stå på dig nästa gång.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2012/09/22 :  15:53:15  Visa profil  Svara med citat
Jag blev elkonvererad två ggr på en vecka

Kristina
------------------------
FF FFL och extraslag op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009
Nytt ff 12 mars 2011 akut elkonvertering. samt 2012 elkonv 7 samt 12 juni
Äter Bisoprolol 10 mg-12.5/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/01 :  06:38:36  Visa profil  Svara med citat
piaste,

Jag tror att Du kanske missuppfattat idén med elkonvertering. Elkonvertering botar ingenting. Om man inte flimrar så är en elkonvertering meningslös. Om Du bara får korta flimmer, cirka 5 sekunder långa, då är Du ingen typisk kandidat för elkonvertering.

Men om flimret varar en längre tid skall Du givetvis elkonverteras, likaså om Du skall resa utomlands och flimrar. Jag vill påstå att läkaren Du träffade på var en okänslig idi*t. Så kan man ju inte behandla människor. Vi är många på forumet som elkonverterats oräkneliga gånger. Många långt fler än hundra gånger tror jag. Jag själv gissningsvis 30 ggr.

Inrikta Dig på att bli abladerad. Du blir inte yngre och det är bästa att se om sin hjärthälsa innan man blir riktigt gammal.

Lycka till!

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

piaste

Sweden
9 inlägg

Postat - 2012/10/03 :  08:50:45  Visa profil  Svara med citat
Hej Admin. Nej nej :) Jag vet att man bara konventeras när man har längre flimmer som inte slutar och det är bara då jag åkt in på akuten. De andra som jag känner av har jag lärt mig att leva med och tänker knappt på dem. Jag har flimmrat tre ggr där det inte gått över. Första ggr blev jag inlagd i 5 dagar och fick betablockerare. Det tog ändå 4,5 dagar innan det släppte. Nästa ggr åkte jag in till akuten när det flimmrat ständigt i ett dygn och blev då konventerad. Sista ggr åkte jag också in när jag flimmrat ett dygn och det var då läkaren inte tyckte det var någon idé för det bara hade hjälpt i 6 veckor gången innan. Jag flimmrade då i 4,5 dygn och då mår man ju inte precis bra. Jag ska aldrig mer resa iväg under pågående flimmer iaf. Det var inte kul (:
Jag är ganska svår att ge medicin eftersom jag har så låg puls. Har blivit erbjuden Tambocort men sa att jag väntar ett tag eftersom läkaren sa det var så mycket biverkningar, men jag provar nog det men ska inte bli kallad på återbesök förrän om 5 månader. När jag testat det och om det inte funkar så pratade läkaren om ev ablation.
Jättebra forum!!!!
quote:
Ursprungligen postad av Admin

piaste,

Jag tror att Du kanske missuppfattat idén med elkonvertering. Elkonvertering botar ingenting. Om man inte flimrar så är en elkonvertering meningslös. Om Du bara får korta flimmer, cirka 5 sekunder långa, då är Du ingen typisk kandidat för elkonvertering.

Men om flimret varar en längre tid skall Du givetvis elkonverteras, likaså om Du skall resa utomlands och flimrar. Jag vill påstå att läkaren Du träffade på var en okänslig idi*t. Så kan man ju inte behandla människor. Vi är många på forumet som elkonverterats oräkneliga gånger. Många långt fler än hundra gånger tror jag. Jag själv gissningsvis 30 ggr.

Inrikta Dig på att bli abladerad. Du blir inte yngre och det är bästa att se om sin hjärthälsa innan man blir riktigt gammal.

Lycka till!

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Första FF sommaren 2011. Därefter korta FF varje dag 5-20 ggr dagligen. Ca 5 sekunder långa. Sommar 2012 har jag haft 2 riktiga FF varav den första el konverterades och den andra fick gå över av sig själv efter 4 dygn. Läkaren tyckte inte det var lönt med någon el konvetering eftersom den förra bara varade i 6 v. Äter waran och 1,25 mg emconcor. Tål inte högre dos pga låg puls. 44 vilopuls.Min första läkare ville sätta in pacemaker för att kunna medicinera. Min nuvarande läkare tror ej jag blir hjälpt av PC utan vill sätta mig på Tamocort. Jag ska fundera på den medicinen då jag blev lite skrämd av biverkningar.
F.ö hade jag en hjärtinfarkt 2007, 53 år gammal då.

Ändrad av - piaste den 2012/10/03 08:55:25
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/10/18 :  11:33:37  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Förmaksflimmer är en progressiv sjukdom, det börjar oftast attackvis, först kommer attackerna med långa mellan rum, med åren blir attackerna tätare och på slutet blirde flesta kronisk.
Tidigare el-konverterade man ganska ofta men senaste nationella och internationella riktlinjer rekommenderar inte upprepade el-konverteringar hos asymtomatiska flimmer. Man brukar el-konvertera alla patienter vid första flimmer episod, därefter om man har symtom av sitt flimmer ska man el-konvertera. Man bör el-konvertera patienter som har långtid mellan flimmerepisoderna.
Man brukar inte el-konvertera flera gånger om man har haft långvarig högt blodtryck, hjärtsvikt med stora förmak, snabb återfall i flimmer, dessa patienter får snabbt återfall i flimmer. man kan minska återfall risken med antiarytmikabehandling.

ARA
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/10/18 :  12:51:29  Visa profil  Svara med citat
Apropå ARA:s inlägg:

Förmaksflimmer är en progressiv sjukdom, så länge man inte gör något åt den förstås. Vi är oräkneliga som blivit bra eller mycket, mycket bättre tack vare mediciner och framför allt ablationer. Fram till 2005 hade jag flera flimmer i veckan, sedan dessa 3 flimmer (på 7 år) totalt om jag minns rätt.

ARA skriver: "Tidigare el-konverterade man ganska ofta men senaste nationella och internationella riktlinjer rekommenderar inte upprepade el-konverteringar hos asymtomatiska flimmer."

Nyckelordet är asymtomatiskta. D v s om man inte har besvär av sina flimmer. Men Du, piaste, som startade tråden mår ju dåligt av flimren och då gäller den regeln inte Dig. Och de som inte elkonverteras skall naturligtvis erbjudas annan behandling, fungerande mediciner, ablationer eller maze.

Ett litet förtydligande: eventuell återhållsamhet med elkonverteringar beror väl ytterst på den gamla vanliga begränsningen, pengar. Man skall inte "kasta bort pengar" på "verkningslösa" behandlingar. Det tål att påpekas att det bör gälla enbart den offentliga sjukvården. Den privata sjukvården lär inte ha sådana begränsningar bara man betalat för sig. I Spanien där jag vistas ibland kostar en elkonvertering under kardiologs inseende runt 300 euro. Vad den kostar i Sverige har jag ingen aning om. Så, skall man ut på resa och nekas elkonvertering i den offentliga sjukvården kan det ju vara väl värt att "bränna" t ex 3000 kronor på att få problemet löst.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/11/03 :  16:18:51  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Tack Håkan för komplettering!

Jag skrev att förmaksflimmer (FF) att en progressiv sjukdom. Man kan minska progressen med vissa läkemedel, adekvat behandling av högt blodtryck, hjärtsvikt, höga blodfetter samt själva FF.
Vid förmaksflimmer finns små elektriska cirklar, ofta i vänster förmak, med ablation försöker man ta bort dessa onda cirklar och även ta bort förbindelser mellan dessa cirklar och lungvener. Det är ofta extraslag från lungvener som sätter igång flimmer. Man kan inte bota FF med ablation med tanke på att underliggande patologiska vävnad är kvar, det blir ärrbildning och avbryts deras förbindelser. Med åren kan de växa igen och sätter igång FF, det är en förklaring till flimmer recidiv efter ablation.
Flimmer efter ablation är ofta mindre eller icke-symtomgivande.

El-konvertering:
Rytmkontroll (med elkonvertering) jämfört med enbart frekvenskontroll av förmaksflimmer medför en förbättrad livskvalitet, men ingen skillnad i mortalitet (dödlighet) mellan behandlingsstrategierna (evidensstyrka 1). En behandlingsstrategi som är baserad på frekvenskontroll jämfört med rytmkontroll är kopplad till en bättre prognos i fråga om totalmortalitet samt en kombination av mortalitet, trombemboliska (blodpropp) komplikationer samt stora blödningar (evidensstyrka 1) (Nationella riktlinjer för hjärtsjukvård 2008, Socialstyrelsen).

Frekvensreglering jämfört med rytmreglering vid behandling av för¬maksflimmer utan svåra symtom har visat sig generera en låg kostnad per vunnet levnadsår (Nationella riktlinjer för hjärtsjukvård 2008, Socialstyrelsen).

MVH

ARA
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000