Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Förmaksflimmer efter en fladderablation..!?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Palle

Sweden
6 inlägg

Postat - 2012/10/10 :  16:28:16  Visa profil  Svara med citat
Hej på er där ute,
Har lite svårt att hitta rätt forum att skriva i då många är påbörjade sedan lång tid tillbaka...
Men iallafall nu som först vågar jag mig på att läsa om hur andra har det med sina besvär, har haft en period nu efter att jag fick diagnos Förmaksfladder att ta till mig all information, är rädd, och har mycket Ångest av mina symtom..

Jag är 38 år och har nyligen (30/8 2012) gjort en ablation mot förmaksfladder på Huddinge sjukhus.. Innan ablationen har jag ätit Isoptin Retard 120mg morgon och kväll och haft ett sådär bra liv iväntan på Ablation.. kanske 2 till 3 dagars lycka av symtomfria perioder..'

Nu 6 veckor senare har jag fortfarnade besvär men känner mig stark och orkar mycket, mycket mer dagtid (äter fortfarande Isoptin dag och kväll) För en veckasedan gjorde jag ett nytt 24 tim EKG och det visar sig att jag har Förmaksflimmer om nätterna och så fort jag sätter mig ner lutandes tillbaka i soffan så drar det igång som att pulsen håller andan och sen kommer ett hårdare slag följt av några små... sen är det jämn puls igen ca 15 till 20 slag sen kommer den igen..... Sååå himla jobbigt..
Skall efter samtal med Hjärtläkare ta 50 mg Betablokerare Metoprolol på kvällen för att inte få symtom om nätterna. Detta var inte vad jag tänkt mig alls... trode livet skulle börja igen efter ablationen, nu vill jag bara in och göra ett nytt ingrepp få bort förmaksflimmer, men det är tydligen lite värre ingrepp med blodförtunnande före och efter...

Vissa skriver och säger att flimmret ger med sig efter en ablation mot fladder (att det möjligen startar där och mynnar ut i flimmer..) Finns det någon som har varit med om samma sak..?
Ska testa att ta 50 mg Betablokerare from ikväll och min hjärtläkare kontaktar mig på Fredag igen och ser om det blivit bättre... men hur kunde dom bara se fladdret innan och varför har jag mycket mer besvär nu än innan ablationen..?

Känns som jag trillat ner i ikällaren igen...

Puuuh!

Glad småbarnsförälder född -74 Motto, "den som inget gör.. gör heller inga fel"

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/10/11 :  05:18:57  Visa profil  Svara med citat
Hej Palle, vilken j*kla otur att ett flimmer dyker upp när allt såg bra ut
Det finns faktorer som predisponerar de som går igenom fladderablationer för flimmer därefter: strukturella problem (hjärtsvikt, klaffläckage) och tidigare förmaksflimmer (källa: http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/23/6/498.full.pdf). Men det är ju bara statistik. Det behöver ju inte vara applicerbart på just Dig.

Man kan ju tänka sig att, om flimret var snabbt, fladdret "maskerade" flimret så länge fladdret fanns där. Eller också är det ett nytt flimmer som sagt. Det finns en mekanism beskriven som kan provocera flimmer. När man abladerar så ökar koncentrationen av en tillväxtfaktor för nerver i t ex lungvenerna. Jag tolkar det så att därigenom nybildade nerver kan starta flimret.

Det är ganska uppenbart att Dina problem utlöses ifrån vagalnerven som Du beskriver vilka rörelser som utlöser flimret. En lungvensablation lär göra Dig mycket friskare eller helt frisk.

I vilket fall som helst - det är bara att bita ihop och bli av med flimret också. Vi är många här på forumet som fått kämpa en längre tid för att bli fria från eländet.

Stort lycka till!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

ankan

Sweden
55 inlägg

Postat - 2012/10/11 :  10:06:51  Visa profil  Svara med citat
jag känner igen mig

skulle göra en flimmer ablation men i labbet såg ekget ut att det kunde vara fladder som var triggern.. beslut togs då att göra en fladerablation och hoppas på att även flimmret gav med sig.. Tyvärr blev det inte så utan jag fick några månader senare göra en flimmerablation med lyckat resultat jag har nu vart i sinus över två år...

Så börja ta stegen upp från källaren "tjata" om att du vill göra en flimmerablation om det inte ger sig med hjälp av betablockerare..
jag var 36 när jag gjorde min sista ablation och på min karta fanns inte att jag skulle äta varken betabockerae eller arytmimedicin utan jag ville bara abladeras som "tur var" blev mina besvär värre av medicin så därför blev det ablation relativt snabbt. blodförtunnande kan man lätt stå ut med under behandlingsperioden

http://www.förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1384

http://www.förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1621

http://www.förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1921
Gå till toppen av sidan

Palle

Sweden
6 inlägg

Postat - 2012/10/16 :  15:56:24  Visa profil  Svara med citat
Hej och tack för era svar..! Det värmer när man är mitt uppe i tvivel, lyckorus när man tror att det här var nog den sissta gången med flimmer... Nu har jag tagit Betablockerare 50 mg varje kväll vid 19.00 typ... vaknar första gg vid 24.00 typ med flimmer och svettas, kan då stiga upp och bryta detta... så här håller det på till och från nästan varje natt... Innan Fladderablationen kände jag inte det såhär på natten... Något som är skönt är att jag inte känner något dagtid..Och inget flimmer vid ansträngning (powerwalk 60 min) arbete utomhus etc..
Vissa dagar hoppas jag att detta ska plana ut och ge med sig då jag ablerats för fladder, vissa dagar finns livet som glad, frisk och lycklig inte på kartan... Nu om ca 2 veckor ska jag in och göra Arbetsprov och sedan diskutera med min Hjärtläkare om hur vi går vidare (Tambocor är ett förslag från läkaren?)... Ablation ett annat med mycket mer risker med komplikationer etc... My gooood detta börjar bli ett heltidsjobb..! skönt att vara (Frisk dagtid iallafall) men man blir ju sååå trött...

Har ni några tips på att få sova en hel natt...!?
/P

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/10/19 :  01:42:52  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Anledningen att du får det besvärligt på natten är att pulsen går ned till en frekvens som gör det möjligt för extraimpulserna att komma in.

Har du möjligtvis sysslat med idrott, t.ex maraton eller Vasaloppet? Anledningen till att jag undrar är, att bidrar till ett förstorat hjärta som kan medföra att sammandragningen av förmaket tar så lång tid att hjärtmuskelcellerna i övre delen av förmaket hinner att bli redo för en ny sammandragning innan impulsen nått ned till mitralisklaffen. Dvs "overdrive protection" är satt ur spel. Se http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A018.htm

Du är alldeles för ung för att få flimmer utan någon speciell orsak, t.ex åldersbetingad förmaksflimmer. T-ex att refraktärstiden inte ändras med hjärtfrekvens i vissa områden i förmaket. Det finns flera andra orsaker till flimmer hos en relativt ung person: högt blodtryck, för mycket alkohol, inflammation i hjärtsäcken etc.

Håkan skriver att du troligtvis är en vagal flimrare, dvs du får flimmer då pulsen blir låg. Det är därför olämpligt att du tar både isoptin och metaprolol vilka både sänker hjärtfrekvensen och du kommer då ner i en frekvens som gör att flimret kan komma in. Vad har du i vilopusl när flimrandet brukar sätta in?

Fråga din läkare, om du kan prova att sluta med båda medicinerna. De tycks ju ända inte göra någon nytta. Skulle det vara så att det inte blir bättre, så kan du ju börja med dem igen. Det finns en reservation här: Om dina kranskärl börjar bli tilltäppta, så får man vara försiktig och trappa ner succesessivt.

Du kan läsa om metoprolol och isoptin (verapamil) här.
http://www.cvpharmacology.com/cardioinhibitory/beta-blockers.htm
http://www.cvpharmacology.com/vasodilator/CCB.htm

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Palle

Sweden
6 inlägg

Postat - 2012/10/21 :  14:57:57  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!
Tack Gunnar Ankan och Håkan.
Jag tog kontakt med min Läkare nu i Fredags efter ditt svar Gunnar.
Vi snackade lite om det här med vagal flimmrare. Det var inte helt osannolikt men då jag tydligen ligger mellan 90 och 170 i puls när jag har flimmerperioderna i sömnen tycke hon att Isoptinet kunde ligga kvar för att kapa topparna. Tog idag lite puls halvliggandes i fåtöljen.. ligger runt 46... Är inte detta ganska lågt? Känner då lite småryckigheter i hjärtat som om musklerna väntar på att få göra ett hjärtslag "Flimmer" eller ej...? "känner inget blodtrycksfall eller yrsel när jag reser mig"

Nu testar jag 100 mg Metoprolol kl 19.00 och endast 120 mg Isoptin på morgonen inget Isoptin på kvällen.. 3 dagen idag går faktiskt bättre… !
Tack Gunnar…!!
Det är så svårt att se och bedöma sin egen hälsa när man e i händerna på läkare etc… Jag vill som sagt inte äta tabletter resten av livet och tycker att jag blir lite påverkad av detta rent psykiskt och lite som ur gängorna lixom…
Fråga är hur mycket symtom man skall acceptera för att kunna leva… Nu känner jag av det si så där 30 sec då och då… fast bara när jag sitter bakåtlutad eller ligger..

Mmmm det e tydligen svårt att hitta rätt medicin då det e så individuellt och även dosen skall ju jamma med vardagen… Någon maratonlöpare har jag aldrig varit ,men proffs på att stressa, och som jag skrivit innan klarar jag Gå och springa i en timme utan några konstigheter. och har även en något förstorad klaff som dom såg på ultraljud…

Däremot har jag sedan tonåren snarkat och har sömnapnè . Sover sedan snart 9 år med en skena i munnen… Så min tro om hur jag fått Fladder och Flimmer är att då man har sömapnè vaknar kroppen vid 10-15 gg per natt av att lungorna inte får luft och kroppen får en så kallad rusning.. hjärtat har då under många år utvecklat fler nerver ”banor etc… Då jag ej är läkare är detta ingen diagnos men ett troligt samband med mina besvär idag..
Min Läkare tror att jag kommer att bli symtomfri med Tambocor… men jag får bara obehag och vill inget annan än att åtgärda felet… Känner att jag hamnat i mitt egenskapade ekorrhjul… Många på detta forum mår mycket sämre än mig och behöver mycket mer uppmärksamhet…
Men jag är så tacksam för era svar och tips… Det stärker mig oerhört i denna process… att en Fredag får läsa i Forumet att det troligtvis är dessa ”=?@_`*” piller som gör mig sjuk... bara det gjorde mig friskare denna dag och hela helgen har varit mycket bättre genom att småjustera mediciner etc...

Eller som dom säger.. mycket sitter i huvudet... Klart är när man går och känner efter 24 timmar om dygnet... Typiskt att detta Hjärta sitter sååå nära känslorna..!?

Over to U ...!

Ändrad av - Palle den 2012/10/21 17:04:23
Gå till toppen av sidan

Palle

Sweden
6 inlägg

Postat - 2012/10/21 :  15:02:13  Visa profil  Svara med citat
Glömde skriva att jag nuförtiden inte dricker alkohol mer än max en gg i månaden då jag mår sämre av denna njutbara dryck... Väger 84 kg och är nästan 190cm lång.. gör medicinsk Yoga 5 dagar i veckan och har skippat smörgås och ost... allt för att bli FRISK!!!

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/10/21 :  17:48:14  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej Palle !

Din vilopuls är åt helsike för låg för en flimrare. Betablockerare är kontraindikerade vid en vilopuls under 50. Det borde vara samma för Isoptin.

Logiken är lite besynnerlig hos din läkare. Vilket kommer först: Hönan eller ägget. Antag att du får flimmer p.g.a för låg puls, då är det minst sagt konstigt att du skall ta medicin som sänker pulsen bara för att du inte skall få för hög hjärtfrekvens när du flimrar.

Metoprolol är snabbverkande och det borde räcka att ta den, om flimret sätter in. Dvs inte ta varken Metoprolol eller Isoptin kontinuerligt utan endast en rejäl dos när du får flimmer.

Jag kan mycket väl förstå att du lider av så mycket inaktivering av hjärtat som din medicinering medför. Själv skulle jag inte klara det. Jag fick av misstag verapamil istället för amlodipin på apoteket. Det var hemskt. Det var från den stunden jag beslöt läsa in mig på mediciner.
Gå till toppen av sidan

Palle

Sweden
6 inlägg

Postat - 2012/10/21 :  18:22:54  Visa profil  Svara med citat
Hej igen, Tack för snabb respons... Jo det e moment 22 i detta kan jag hålla med om.. Metoprolol Sandoz Depottabletter är det jag äter... e inte dom långtids verkande..? likt Isoptin 120 mg Retard som jag oxå stoppar i mig..

Eftersom det sker på nätterna "dock inte varje natt" blir det svårt att ta medicin vid besvär "symtom".. Men jag håller med dig om att det troligtvis är detta med pulsen som gör att jag får symtom... Det som är värst är att gå och känna efter hela tiden... Jag har varit sååå rädd men jobbat med detta sista tiden... och tagit tag i saker... Jag har vid flera tillfällen börjat andas lite fortare när jag ligger i soffan och på så sätt sluppit symtom...

Tack för att du engagerar dig Gunnar..!
// P

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/10/22 :  10:24:01  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Kompletterar med följande länkar från Fass:

För metoprolol under rubriken "Använd inte..."

-om du har långsam puls (under 50 slag/minut)
-om du använder andra blodtryckssänkande läkemedel såsom verapamil och diltiazem.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20070706000110&DocTypeID=7&UserTypeID=2

För Isoptin (verapamil) under rubriken "Ta inte Isoptin..."
-vid förmaksflimmer/fladder med oregelbunden hjärtverksamhet (WPW).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930305000055&DocTypeID=7

Din läkare lever farligt som går emot preparatens rekommendationer.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000