Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Här går jag ...
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/11/08 :  13:53:20  Visa profil  Svara med citat
Här går jag, gamle gubben, runt och är halvnervös Det hade jag aldrig trott!

Jag slutade knapra Cordarone för cirka 1 månad sedan och RT3-test visar att Cordarone-koncentrationen nu nått icke verksam nivå. Alltså, för första gången sedan 2005 har jag ingenting som skyddar mig mot nya flimmer. Det känns pirrigt.

Jag räknar kallt med ett bakslag inom kort och därefter en kamp för att få en ny ablation.

Men innerst inne när man ändå ett litet hopp om att de två genomgångna ablationerna plus 7 flimmerfria år kan ha sanerat hjärtat så pass att jag slipper nya flimmer. Flimmer föder flimmer, men föder flimmerfrihet flimmerfrihet? Kanske ty den "remodeling" som hjärtat undergår när det flimrar kan reverseras i vissa avseenden.

Nåja, vettig diet, aldrig någon stor alkoholmängd, nogrann koll på blodtrycket och sköldkörtelnivåer, bra med sömn. Tja, det är vad jag nu provar för att slippa återfall. Motion skall adderas om och när min sargade lekamen orkar med sådan.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2012/11/09 :  08:56:03  Visa profil  Svara med citat
Det känns pirrigt.

Jo det förstår jag !
En av mina många teorier var att bara denna "pirrighet" kan utlösa ett flimmer.
Jag har för mig att jag blev brutalt nedröstad ?
Men jag håller tummarna.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2012/11/09 :  16:17:52  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
härligt att du har plockat bort en medicin, det var mitt första mål jag hade efter ablationerna. Jag hoppas att det håller sig och inte börjar flimra igen. Håller tummarna för dig.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/11/10 :  12:28:43  Visa profil  Svara med citat
Tack för hållna tummar!

Nu går man och är medveten om hjärtats slag hela tiden. Man litar inte riktigt på sin pump. Det är en trist känsla att återfå. Men det är bara att gilla läget och se framåt.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2012/11/17 :  18:59:27  Visa profil  Svara med citat
Vi håller alla tummarna!

Läste i ett annat sammanhang ordet hypervigilans - tror det betydde att man extra uppmärksamt håller koll på kroppen, räknar hjärtslagen, av oro för symptom och att dessa förvärrar situationen.

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  00:22:30  Visa profil  Svara med citat
Det är bara delvis rätt, pelargon
Hypervigilans behöver inte ha en fysisk koppling utan betyder oftast tankemässigt extra skärpt och vaken, ibland innebärande svårighet att koppla av och somna. Därför förekommer också synonymen "överspänd".
Den ökade uppmärksamheten kan lätt bli manisk och vid sjukdom leda till hypokondri.
Men jag vill minnas, att Håkan liksom jag själv inte tycker om och heller aldrig tar sin egen puls och räknar hjärtslag, eller?
Har man en gång fått en chock vid koll av sin galopperande ojämna puls vid flimmer, drar man sig för en förnyad upplevelse
Själv upplever jag både hypervigilans och hypokondri med en känsla att ha en slumrande fiende i bröstet, som när som helst kan förstöra livet
Ungefär som när Alien föddes på rymdskeppet Nostromo..
Ylva
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  16:13:56  Visa profil  Svara med citat
"Själv upplever jag både hypervigilans och hypokondri ...."

Det passar bra på mig också.
Gångna veckan hade jag hjärtmuskelinflammation, Riesling-skrumplever samt begynnande Alzheimer.
Trodde jag och kollade mina symptom med Google. Inga direkta fullträffar !
Min fiende är alltså överallt !
Men jag tror jag missat något. Söker alltså vidare.

"Har man en gång fått en chock vid koll av sin galopperande ojämna puls vid flimmer, drar man sig för en förnyad upplevelse".
Och omvänt. När jag kände mig i nyfunnen sinus var det med darrande hand som jag kollade pulsen "live" !

Peter, proffshypokondriker

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  21:14:27  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av petergustaf
Peter, proffshypokondriker

Jag tror jag är någon form av blandning mellan proffshypokondriker och expertpåhuvudetisanden-variant. När jag hade arytmiproblem så insåg jag inte ens att det var hjärtat det var fel på. Det var ju pulsklockan det var fel på

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  22:10:38  Visa profil  Svara med citat
Ja, det är så det är, pelargon.
Man lever på hoppet
Det är därför jag aldrig kollar pulsen, med risk för att bli besviken
Ylva
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  22:36:26  Visa profil  Svara med citat
Ylva, jo det stämmer. Jag ogillar att ta pulsen på mig själv (eller andra!!). Det är förmodligen ingen direkt rädsla för vad jag skall hitta utan en omedveten koppling till forna besvär då pulsen var ett enda kaos. Väcker en massa olustiga minnen alltså. Jag vill inte gärna minnas allt sk*t jag gick igenom som flimrare. Någon hypervigilans tror jag inte att jag ägnar mig åt. Snarare hyperomsorg om mitt hjärta. Vill inte företa mig någonting som retar upp den manicken igen.

En annan sak än hypervigilans är ju att hålla en allmän kontroll på hur man mår. Jag har lungröntgat mig med jämna mellanrum medan jag knaprat Cordarone. Vore mycket snopet att dö om man kunde undvikit det Samma sak med diabetes, sköter man inte den så vet man att man får amputera fötter, blir blind, får hjärtat förstört etc Då är det ju bara stollar som inte håller koll på läget. Samma sak, om man fått TIA (mikro/mini-stroke); då är man ju en **** om man inte sköter sin blodförtunning.

Min poäng är: att ta hand om sig med måtta och sans tycker jag ligger långt ifrån hypervigilans och hypokondri.

Håkan

Gå till toppen av sidan

Harmonia

Sweden
4 inlägg

Postat - 2013/01/12 :  19:10:26  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!
Skönt att höra att du är igång igen här på forumet!
Jag håller tummarna för att det skall gå bra för dig. Tar du inte betablockerare iheller? Låter för mig väldigt otäckt.......skulle aldrig våga att sätta ut denna medicin. Har försökt dra ner på styrkan (50 mg Metaprolol till 25 mg) men genast fått oro i hjärtat.

Vill donera pengar men det går inte enl hemsidan. Vad kan jag göra?
Kram Harmonia
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/02/01 :  21:54:01  Visa profil  Svara med citat
Den här tråden är väl "Hur påverkar förmaksflimret ditt vardagliv"?
Och i mitt fall (i väntan på ablation) känner jag mig ständigt orolig och upplever kraftig hjärtklappning vid minsta ansträngning typ gå uppför trappor, cykla och liknande. Så all motion ligger förstås nere.
Jag känner mig faktiskt väldigt hämmad och nedstämd av detta och törs aldrig ta i ordentligt.
Dessutom är jag sur på mina kardiologer. Den ena säger bara "det går bra att leva med flimmer också" och är försvunnen. Den andra som jag har mest kontakt med förstår jag inte, i och med att han såsom varande polack bryter kraftigt.
Man frågar inte om hur länge som helst Speciellt som jag upplever irritation och ilska från motparten.
Jag känner inget intresse eller empati från någon av läkarna, som tycks mig arroganta och likgiltiga. Tänk om nån hade ringt och frågat, hur det går för mig med flimret i väntan på behandling, men icke. När det nu förresten blir
Det vet jag inte heller. Har faktiskt ingen aning om ablationen är planerad om ett par veckor eller ett halvår
Lite uppmuntran hade inte skadat, när livet håller på att rasa
Planen är annars, att ablation ska göras på förmaksfladdret, vilket tydligen är lättast att behandla den vägen.
Om flimret kvarstår, kan detta sen konverteras bort.
Låter detta vettigt?
Nån här som kanske vet? Jag har ingen aning.
Så nog har detta dj-a flimmer påverkat mitt vardagsliv alltid, det har i själva verket blivit en fasa
Ylva
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2013/02/02 :  18:18:38  Visa profil  Svara med citat
Hej Ylva! Jag känner verkligen med dig! Har det inte skickats en remiss från din kardeolog till det sjukhus där det är tänkt att du skall abladeras, och har du inte fått ett svar hur lång väntetid det är innan du kan få komma till? Har du försökt att ringa dit och höra efter var du befinner dig i kön? Så oerhört trist att de läkare du har kontakt med är så oengagerade och arroganta, eller inte klarar språket så att du kan förstå och få känna dig förstådd. Och därmed tryggare. Så lite inlevelseförmåga! En oerhörd brist för en läkare!

Det är svårt när livskvalitén blir så nedsatt. Jag är också där, orkar ingenting, flimmer så gott som dagligen nu, räcker att jag går ur sängen. Går upp ur stolen. Räcker att jag bara ligger kvar i sängen och vänder mig på sidan.
Tidigare kunder jag ta en cykeltur och uträtta ärenden och när jag kom hem var flimret borta. Nu orkar jag inte ens gå för att hämta cykeln. Halvtimmespromenaderna blev 20 minuterspromenader och nu senaste veckan ingen promenadork alls.
Försöker tänka att i dag skall jag ta paus och inte oroa mig, det kan jag göra i morgon. I dag skall jag bara göra saker som jag brukar tycka om . Oro och ångest påverkar så mycket, tar hutlöst mycket energi. Ibland när jag kan hitta något som verkligen engagerar mig kan det släppa. Fokus har flyttats till något annat.
Just nu är det amerikansk historia och politik.

För visst är det också så att flimmer föder flimmer. Att oro, hur mänsklig den än är, också förvärrar flimmer.
Så vad gör man? Den planering du berättar om, ablation av fladder sen konvertering av flimret, är den planeringen fastställd?
Förhoppningsvis kan någon mera insatt i den problematiken komma med synpunkter till dig
Önskar dig allt gott, kära flimmersyster! Hoppas det blir bättre för dig snart!

Margithe
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/02/02 :  23:16:26  Visa profil  Svara med citat
Tack margithe för trösterika ord
Ang. dina frågor: Nej, jag har inte hört ett ljud sen jag var hos läkaren för ca 2 månader sen (det var alltså då "polacken" föreslog nämnd behandling).. och fastställd? - har ingen aning.

Du verkar inte ha så hög livskvalitet heller. Det är ju hemskt med detta flimmer. Tänk, förr i tiden hade jag inte ens hört ordet.
Och nu.. invalidiserad och hypokondrisk
Ibland har jag känt för att bara åka till akuten och säga, att jag orkar inte längre. Antingen hjälper ni mig eller oxå önskar jag eutanasi.
Att leva i ständig oro förmörkar tillvaron så till den milda grad, att inget är roligt.
Vad som fortfarande engagerar mig är gitarr/sång (även om jag tycker att jag inte får luft mellan varven) samt sudoku.
Fast man får väl kämpa på av ren självbevarelsedrift samt med stöd av empatiska vänner här på sajten - som du "margithe".
Tack kära olyckssyster
Ylva
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/02/03 :  08:26:11  Visa profil  Svara med citat
Ylva, jag blir så otroligt ledsen när jag läser om Din situation. Jag önskar jag kunde titta in hos Dig för att stödja Dig och följa med Dig på läkarbesök. Du skulle behöva stöd i Din svåra situation!

Jag föreslår att Du fokuserar på vårdgarantin! Du har RÄTT till ablation inom en viss tid om det nu är vad som planeras.

Om Du orkar, ring, skriv, faxa eller maila till klinikchefen (om det inte är de läkare Du redan träffat) och säg att Du vill ha besked. Kalkylera inom vilken tidsgräns Du har rätt till ablation enligt vårdgarantin och hänvisa till det och Din eländiga situation.

Jag själv - på min tid - var så less på mitt hemmalandsting att jag skenskrev mig hos en kompis på en adress i ett annat landsting (i närheten). Fult kanske och brott mot folkbokföringslagen men jag var mycket sjuk och desperat. Jag fick nya läkare, en ny syn på saken som sammanföll med min egen, och ablation.

Håll ut Ylva - det BLIR bättre!

Till slut - att ta itu med fladdret först är nog ett ganska vanligt steg. Jag tror logiken är att eftersom fladdret inträffar i höger förmak så börjar man där, närmast källan (sinusknutan finns ju i höger förmak). Förhoppningen är väl att flimret inte skall starta när det väl får stabila signaler från höger förmak. Fladderablationen är ju också enklare och mycket snabbare.

Du har inget om Din historia i signaturen så jag undrar vilka mediciner Du får / har fått. Som jag skrev tll någon annan nyss: när nu ablation är på gång så kan man ju blåsa på med den bästa ammunitionen utan att slippa tänka på långtidsverkningar. Och kungen av alla arrytmika är Cordarone, tveklöst. Om Du inte provat den medicinen tidigare så tycker jag att Du skall göra det. Det är ju den i absolut särklass mest effektiva medicinen. Cordarone höll mig symtomlös i många UNDERBARA år. Och när jag nu slutat ta medicinen flimrar jag fortfarande inte! Det ligger ett mycket stort värde i att låta hjärta vila ifrån flimmer. Flimret tenderar nog att "läka ut".

Stackars Ylva, tag hjälp av någon för att kriga om Du har den möjligheten!

Håkan
(som upptäckt att det ofta finns ett ljus i slutet av tunneln men att tunneln ofta är lång, mörk och kall)

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/02/03 :  08:40:45  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Harmonia

Hej Håkan!
Skönt att höra att du är igång igen här på forumet!
Jag håller tummarna för att det skall gå bra för dig. Tar du inte betablockerare iheller? Låter för mig väldigt otäckt.......skulle aldrig våga att sätta ut denna medicin. Har försökt dra ner på styrkan (50 mg Metaprolol till 25 mg) men genast fått oro i hjärtat.

Vill donera pengar men det går inte enl hemsidan. Vad kan jag göra?
Kram Harmonia

Hej Harmonia,

Tack för Din vänlighet!

Jo, jag tar fortfarande betablockerare. Det känns verkligen som om den lugnar ner hjärtat i största allmänhet. På eget bevåg (fy på mig!) har jag bytt till en Retard-variant som gör att betablockeraren pytsas ut i jämn takt. Jag inbillar mig att det är bäst ur alla synvinklar.

Vad gäller donation: tack snälla Du för Din beredvillighet att stödja sidan. Jag har varit sjuk i snart 2 år och orkar ännu inte ta itu med detta (har räknat fram att jag nog var utomhus bara 10 gånger under hela 2012 ). Men jag tycker (kan vara inbillning) att jag långsamt blir bättre och när förhoppningen att kunna ta itu med så otroligt mycket som blivit eftersatt de gångna åren. Måste bl a bygga om detta forum på en annan plattform (av tekniska skäl).

Håkan

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/02/03 :  08:49:46  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Ylva

Men jag vill minnas, att Håkan liksom jag själv inte tycker om och heller aldrig tar sin egen puls och räknar hjärtslag, eller?

Inte bara min egen, även andras puls. Jag klarar att ta pulsen och gör det om det är påkallat, men jag tycker det är obehagligt.

Är det så för Dig också, Ylva? Att det är ett obehag även om Du tar pulsen på någon annan? Jag har inget husdjur men jag skulle tveklöst känna samma obehag att ta pulsen på en hund eller katt. Det är minnena som väcks till liv.

Håkan

Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2013/02/03 :  15:00:18  Visa profil  Svara med citat
Ylva! Ser att Håkan har varit inne och gett dig kloka råd, han är verkligen en erfaren och inkännande man. Hoppas det har lagt lite balsam på själen och jäklar anamma dessutom.
Sång och gitarrspel låter som rena terapin, bra att du hittar tillbaka till sånt du mår bra av när det är så motigt. Jag har för mig att du skrev låtar också, är det inte så? Soduko har jag forstått skärper sinnena , har väninnor som är helt fångade! Själv håller jag mig till korsord, modell lätta.
Som Håkan säger, håll ut, försök kämpa på!
I dag har jag en bättre dag, inget flimmer än. Bestämde mig i morse för att någon "orostid" har jag inte inbokad i dag, det får bli en stund i morgon förmiddag när jag får oroa mig för allt jag kan komma på....
Förenklat förstås, jag vet, men ibland hjälper det faktisk!

Kram
Margithe
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/02/03 :  15:36:29  Visa profil  Svara med citat
Ja, så är det Håkan, det är obehagliga minnen som vaknar.
Glömmer aldrig när jag för 20 år sen tog pulsen för att jag inte mådde bra och kände mig "underlig". Och fick en chock över vad jag kände. En skenande puls i totalt kaos. Slagen gick inte att räkna
Och som sagt det vill jag inte uppleva igen..

Jag kan berätta, att jag för stunden medicinerar med Metoprolol 50 mg
och Waran. Inget antiarytmikum, eftersom det är meningslöst just nu.
Tidigare hade jag Tambocor i många år, vilket hjälpt mig fantastiskt bra och hållit flimret borta minst ett år mellan varven.

Ang. att "bearbeta" sjukvården, härja och manipulera för att få nåt gjort, så är jag inte tillräckligt tuff för det. Är "tyvärr" en snäll person som inte gillar kontroverser. Så jag väntar nog snällt på min tur (om jag lever tills dess).
Slutligen "margithe", jag löser också korsord men föredrar svåra. Det är inte som jag snobbar utan jag vill ha utmaningar och inte transportsträckor.

Tack för att ni tog er tid och ert "pep-talk".
Ni ska veta att det värmer
Nu ska jag ge mig ut och åka lite skridskor. Hoppas det går bra..
Hej från Ylva
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/02/04 :  21:19:11  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!
Vill bara säga, att idag ringde min polske läkare och betonade, att jag inte var bortglömd. Det sjukhus som ska utgöra ablationen (Linköping)
kommer att höra av sig inom en månad.
Hör jag inget inom denna tid, skulle jag omedelbart ringa till honom.
En liten ljusning på gång kanske
Kramisar från Ylva
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2013/02/04 :  22:42:46  Visa profil  Svara med citat
Ylva, vilket glädjande besked! Undrens tid är inte förbi!
Då kan du slappna av lite, och behöver inte leva i ovisshet!
Så bortsätt från språkförbistringen så var han en hyvens läkare ändå!

Margithe
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2013/02/05 :  05:43:20  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Det var en bra läkare . Jag har gjort mina tre ablationer i Linköping och jag är mycket nöjd med dom där.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
62 inlägg

Postat - 2013/02/21 :  22:02:29  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Förstod att mina två inlägg togs bort pga att de fanns på fel ställe. Okej, ursäkta. Jag har aldrig varit inne på ett forum tidigare, trodde aldrig att jag ens skulle bry mej om att sitta längre vid datorn än vad jag måste göra på jobbet. Detta forum är i alla fall så intressant att jag blev tvungen att fråga mina barn om hjälp för att ens kunna skriva ett inlägg! Nu håller jag på och utforskar hur jag ska läsa inläggen, hitta dem överhuvudtaget och navigera mellan sidorna. Förstod att jag här kan skriva hur jag mår så nu hoppas jag att jag får finnas kvar :)
Har läst igenom gamla inlägg och t.o.m fått skratta högt när jag läst speciellt Petergustavs humoristiska inlägg som jag dessutom känner igen mej i. Att komma in här på forumet piggar faktiskt upp när man själv är rädd för vareviga en natt som kommer. Ska jag få flimmer eller inte? Tar endast seloken 50 mg men vid flimmer tar jag Propral (Inderal) 40 mg och brukar få slut på flimret efter några (hemska) timmar.Nu talar hjärtläkaren om en kombination med Tambocor/ Seloken eftersom seloken inte verkar räcka till. Själv drar jag mej för alla mediciner i det längsta, mår ej bra av dem . Men vad gör man?Flimren kommer några gånger i månaden, alltid nattetid. Behöver bara lägga mej ner på kvällen så börjar hjärtat leva loppan.
Hälsningar till er alla som kämpar på och har det mycket värre än jag. Jag har faktiskt ingen i min stora bekantskapskrets som lider av flimmer så jag uppskattar verkligen era erfarenheter och kunskaper!
Gå till toppen av sidan

Fred

Sweden
157 inlägg

Postat - 2013/02/22 :  13:32:36  Visa profil  Besök Fred's hemsida  Svara med citat
Kan bara intämma att Linköping är bra. Har fått 3 ablationer där. Dom tar väl hand om en där.
Efter den senaste ablationen är jag förtfarande efter 9 månader flimmerfri. Haft under tiden en svår tarmoperation, men inte ens det påverkade hjärtat. Det slår och slog som en klocka, men lite fortare än innan ablationen.

....................................................................................................................................................
Fred..född 38 ..paroxismalt flimmer patient sedan 2001.....3 elkonverteringar...många FF anfall....tålde ej Tambocor. Fick första ablation den 9. eptember 2009. Anfallen blev lindrigare efter det. Ny ablation i juni 2010. Först efter 6 månader försvann de flesta arytmier. En klar förbättring , men ännu ej hekt flimmerfi. Den 3e ablationer skedde i maj 2012 i Linköping. Ser mycket lovande ut. Inget flimmer än efter 4 månader. Efter 3 månader skulle efterkontrollen ske i Malmö.
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2013/02/23 :  00:14:04  Visa profil  Svara med citat
Vad roligt. Jag hoppas att du får ett flimmerfri liv tillsvidare.

ARA
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
30 inlägg

Postat - 2013/04/09 :  23:13:47  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!

Jag hoppas det blir bra för dig!

När min ångest är som värst (oftast vid läggdags) brukar jag tänka på "happy places". Dvs sommar, ängar, havet och hästar

Lycka till!!!

mvh

Ålder under 50år.
Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll. Enalapril 7,5mg per dag

Ändrad av - evamimmi den 2013/04/09 23:15:52
Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000