Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Flimmer efter långt skid pass
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Peter ö

3 inlägg

Postat - 2012/11/10 :  09:50:23  Visa profil  Svara med citat
Hej

Debutant idetta forum. Jag har en bakgrund som egenföretagare småbarnsförälder och ambitiös konditions idrottare som tränat ca 2h i 75%eller mer i högsta pulszon resp 4-6h i 50-75% av maxpuls per vecka de senaste 3åren.
Jag har aldrig haft problem tidigare tills för 4månader sedan då jag vaknade hastigt av vad jag trodde var panikångest efter en tupplur mitt på dagen på ca 30min o som inte gick över, tog mig till Huddinge sjuk men på vägen gick känslan över och EKG o prover visade inget då.
I onsdags var jag ute på veckans långpass. Dagen innan hade jag kört intervaller i 85% i 11/2h Tim. Långpasset var på 33/4h. Direkt efter passet kom samma känsla tillbaka som då jag vaknade med inbillad panikångest, var dock mätbart pulsklockan visade 20slag högre än min maxpuls 198(jag är 47).
Körde in till första samhälle o fick hjälp på mc don restaurang att ringa 112 var på väg att ramla omkull vid det här laget. I amb o på akuten gav de mig blodförtunnande lugnande o pulsnedsättande med. Men pulsen fortsatte o hoppa kring 40-55% efter några timmar fick jag ytterligare dos av ngt medel och efter 2h till ändrade jag kroppsställning kröp ihop på sängen sittande och då såg jag hur pulsen sjönk från 119 till under 70 o jag hade sinus. Således självkonverterade hjärtat.
Jag undrar:
Berodde den långa tiden fram till självkonvertering på brist på kognitiv träning? Att man kan lära sig en kroppsställning som påverkar rytmen?
Jag har haft perioder ca 1per kvartal där jag sovit 2-4h /dygn o ändå kört på som vanligt dock med dåligt plussvar på träningarna som följd. Har ej lyckats få ordning på detta under längre tid men inbillat mig att jag vilat ikapp eftersom efter sömnproblemsperioderna har jag sovit som en sten. Sömnproblemen har triggats av hård träningsvecka.
Som synes har jag tydligen haft problem även efter uppvaknande.
Kom gärna med reflektion!

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/11/10 :  19:27:33  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Vad är din vilopuls efter träning?

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1386 inlägg

Postat - 2012/11/11 :  15:03:38  Visa profil  Svara med citat
Peter ö !

"Berodde den långa tiden fram till självkonvertering på brist på kognitiv träning?"

Jag förmår ej att räkna ut hur lång din "långa tid" var ? Och jag vet ej heller om det var förmaksflimmer som var problemet ?
Men jag tror (!) att du när du "ändrade kroppsställning" så ansträngde du dig så att du självkonverterade.
Min gamla patenterade metod !
Men apropå kroppsställning så hade jag vid flimmer synnerliga problem att ligga på vänster sida

Peter g, självkonvertist

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Peter ö

3 inlägg

Postat - 2012/11/11 :  15:38:33  Visa profil  Svara med citat
Vilopuls runt 50 tror jag. Pulsmätaren brukar alltid visa runt 85 när jag sätter på den.
Har gått hyfsat i sinus sen självkonvertering i onsdags. Var därefterbkänslig för kaffe,o alkohol= blivit andfådd o fått dubbelslag. Men som sagt sitter jag i fosterställning känns det lugnast. Förstorat hjärta? Tänkte ta en vecka helt utan träning o med sömn med minst 6h/natt o sen köra på. Eller brukar ni bara dåna på efter konv?
Gå till toppen av sidan

Peter ö

3 inlägg

Postat - 2012/11/11 :  15:44:48  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Peter ö

Vilopuls runt 50 tror jag. Pulsmätaren brukar alltid visa runt 85 när jag sätter på den.
Har gått hyfsat i sinus sen självkonvertering i onsdags. Var därefterbkänslig för kaffe,o alkohol= blivit andfådd o fått dubbelslag. Men som sagt sitter jag i fosterställning känns det lugnast. Förstorat hjärta? Tänkte ta en vecka helt utan träning o med sömn med minst 6h/natt o sen köra på. Eller brukar ni bara dåna på efter konv?kognitiv träning? Tog spikmattan i nattvnär jag vaknade efter 2h . Triggar kanske mig själv då jag blir lätt orolig vid dubbelslag

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
706 inlägg

Postat - 2012/11/17 :  18:50:26  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Peter ö

Hej

i 75%eller mer i högsta pulszon resp 4-6h i 50-75% av maxpuls per vecka de senaste 3åren.

Min amatörteori är att där har du tyvärr en av orsakerna till dina FF-problem. Det finns en del texter på forumet om sambanden mellan extrem konditionsträning och arytmier. "Extremt" i hjärtsammanhang är maratondistranser och över.

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/11/18 :  22:17:45  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det finns ett klart samband mellan konditionsträning och förmaksflimmer. Jag har beskrivet det flera gånger här på forumet.

En veckas upphåll gör ingen skillnad. För att hjärtats storlek skall gå tillbaka så krävs ett halv- till ett helt års uppehåll.

Det finns inget som talar för att hård träning har en positiv effekt på hälsan. 30-45 minuters promenad i rask takt anses vara det optimala om man bara ser till hälsoeffekten.

Hjärtstorleken får man fram vid en ultraljudsundersökning. Läkaren kommer då troligen med vetskap om din konditionsträning att säga att du har ett normalt hjärta. Han bortser då från att storleken är kopplad till hur lätt det är att få flimmer.

Det finns försök gjorda med avsikt att se hur "negativ" träning påverkar flimmer. sök på "fibrillation detraining" t.ex.
http://pmj.bmj.com/content/81/951/62.full

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000