Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

 Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Enalapril
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2012/11/27 :  14:06:07  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Jag har letat efter info här på forumet om Enalapril och erfarenheter kring denna medicin. Var på första återbesöket efter ablationen och eftersom det inte skett en förbättring sen sist med svikten så vill läkaren sätta in denna medicin. Men när jag läser alla biverkningar (jag har ju redan biverkningar från Bisoprololet ex svag, orkeslös, yrsel) så vill jag inte ta denna medicin. Finns det någon snällare ACEhämmare som ni kan rekommendera?

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll.

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/11/28 :  02:11:39  Visa profil  Svara med citat
Vid hjärtsvikt aktiveras en rad neurohormonella mekanismer, kortsiktig är dessa mekanismer en bra lösning att uporättehålla hjärtpup funktion men långsiktig är de skadlig för hjärtkärlssystemet. ACE hämmare motverkar en av de aktiverade mekanismen genom att vidga kärlsystemet vilket det kan orsaka blodtrycksfall, yrsel, trötthet. en av vanligaste biverkning är torrhosta.
Personligen rekommenderar jag dig att börja med Enalapril. Man bör börja med låg dos beroende av patientens ålder,andra sjukdomar, aktuell blidtryck, andra mediciner, grad av hjärtsvikt.Om man få torrhosta bör byta till en annan grupp medicin med lite annarlunda mekanism men lika bra effekt, AT2 (angiotensin2) hämmare. det finns inte nån annan ACE hämmare.

ARA
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/11/28 :  14:29:03  Visa profil  Svara med citat
Jag menar att det inte finns nån snällare ACE hämmare, det finns nåra st ACE hämmare som är likvärdiga.

ARA
Gå till toppen av sidan

Polare

18 inlägg

Postat - 2012/11/29 :  06:21:24  Visa profil  Svara med citat
Jag har knaprat 20mg Enalapril i drygt 3 år. Första halvåret hade jag en del torrhosta men den gav sig sedan. Även andra biverkningar av andra mediciner har försvunnit. Man vänjer sig tydligen.


Född -55. En konstaterad flimmerattack 2009-01-05 som självkonverterade efter 7 timmar.
Metoprolol depot 100mgx1, Enalapril 20mgx1, Amlodipin 10mgx1.
Även Alfuzosin 10mgx1 och Allopurinol 300mgx1.
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2012/12/02 :  14:35:47  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Tusen tack för era svar de lugnar ned mig :)

Om man får svåra biverkningar, kan då Atacand vara ett alternativ?

http://allmanmedicinbd.se/2009/01/31/ace-hammare-livsfarligt/

Ha det så bra i vintervädret!

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll.
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/12/02 :  19:08:27  Visa profil  Svara med citat
Om man får torrhosta av Enalapril kan man byta till Atacand.

ARA
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2012/12/05 :  00:08:51  Visa profil  Svara med citat
Har ätit enalapril 2,5 mg i fyra dagar nu. Enda biverkningarna jag märkt av hittills är att blodtrycket har sjunkit och så känner jag mig konstig, olustig (kan ju också bero på lätt ångest av en till medicin).

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll.
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2012/12/19 :  00:46:17  Visa profil  Svara med citat
Hej!

När ni skriver att ni har mått dåligt på vissa läkemedel, på vilka sätt har ni mått dåligt då? Hur har det yttrat sig?
I lördags höjde jag min dos från 2,5 till 5 mg enligt läkarens ordination. På lördag kväll fick jag nån konstig känsla i huvudet, som att jag skulle falla i medvetslöshet för ett kort ögonblick. Tänkte inte så mycket mer på det, men på söndag fick jag två såna attacker och blev orolig. Ringde på måndag och pratade med läkaren och kom överens om att jag skulle minska dosen igen under en veckas tid för att sen höja den igen till 5 mg för att se om samma sak inträffar.
Igår måndag tog jag 2,5 mg och fick ingen sån attack igår. Men sen idag runt åtta på kvällen fick jag som en annan obehagskänsla, som att jag fick ett blodtrycksfall som gjorde att jag kände som att jag höll på att svimma/svartna för ögonen, det började liksom krypa i huvudet som innan man känner att man håller på och svimmar, fast jag satt ner. Var tvungen att lägga mig ner för att må "bättre". Försöker sova nu men mår inte alls bra och hjärtat lever sitt eget liv. Tycker att hjärtat har börjat stöka sen jag började med enalaprilen. Att det slår hårt, oregelbundet och orytmiskt. Är det så här ni också har känt när ni har mått dåligt av tabletter?

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll.
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/12/20 :  01:23:55  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Jag tror att du har haft blodtryckfall, har du blodtrycksmanschet hemma? Ta ditt blodtryck i samband med avsvimningskänsla. Man kan göra 24-timmars blodtrycksmättning.
Stödstrumpor minskar blodtrycksfallet. Man bör dricka 2liter vätsks för stt görebyggs blodtrycksfall, om mam har grav hjärtsvikt bör msn dricks max 1,5 liter/dygn.
Kontakta din läkare för råfgivning, man kan misks enalapril dosen till 1,25mg.
Krya på dig.

ARA
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2013/02/13 :  00:30:02  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!

Läkaren har nu höjt dosen till 10mg Enalapril om dagen och så tar jag Bisoprolol 1,2mg morgon och kväll.

Men jag mår inte bättre av detta. Nu känns det som att jag ska tuppa av titt som tätt under dagarna. Jag måste liksom röra på mig när detta inträffar så jag kommer "ur tillståndet". Det är inte någon yrsel utan en medvetandeförlustkänsla. Och så har jag vid sidan av det en mycket obehaglig rotationsyrsel när jag lägger ner huvudet på kudden eller lyfter upp det. Och öronen tjuter och har lite huvudvärk till och från.

När jag är ute och promenerar i grönområdet så orkar jag inte mer än en kvart och så kommer tuppa av tillståndet och jag tänker, bara jag hinner till bänken så jag kan sätta mig.

Finns det någon som känner igen sig? Har ni några råd?

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll.
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2013/02/14 :  00:01:18  Visa profil  Svara med citat
Max dos på Enalapril är 20 mg/dag, och för Emconcor 10mg/dag. Din avsvimningskänsla kan ju bero på lågt blodtryck, kontrollera ditt blodtryck. Vissa arytmier kan orsaka avsvimnungskänsla, EKG kontroll, 24-tim EKG. När det gäller din rotatoriska yrseln kan det vara lägesyrsel/krustalsjukdom, försämras vid lägesändring, ffa huvudrörelse i liggande. Sök VC för din yrsel och EKG undersökning.

Krya på dig.

ARA
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2013/02/16 :  21:38:56  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Tack Ara för råden!

Mitt blodtryck är normalt, tex 112/83 och puls 71. Jag ska höra mig för med vårdcentralen ang min rotationsyrsel. Jag har haft virus på balansnerven en gång i tiden och det var lite liknande vad gäller rotationsyrseln. Men denna tuppa av känsla är något nytt sen jag började höja dosen med Enalapril. Inatt kunde jag inte sova för varje gång jag skulle somna så var det som att jag skulle falla i medvetslöshet så jag ryckte till för att inte "somna" så, huh. Runt klockan 09.00 somnade jag. Det var sååå läskigt.

Jag ska göra 24 timmars EKG snart samt arbetsprov. Få se hur det blir.

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll. Enalapril 10mg per dag
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000