Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Viktig fråga om medicinen
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Winka

Sweden
3 inlägg

Postat - 2012/12/16 :  18:06:59  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Har nu påbörjat min tredje medicin för att försöka slippa FF.
Åt först seloken soc, för att gå vidare till bisiprolol och nu sotalol mylan.
Men så läste jag på läkemedelverrkets sida att just sotalol sätts in under ekg övervakning på sjukhus pga. en massa hemska rythmrubbningar som kunde uppstå.
Jag fick en mycket låg dos men ska klara av det hemma???
Känner ni igen det här?

orolig...

Winka

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/12/16 :  22:11:35  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det är nog mycket ovanligt att man blir inlagd och övervakad vid start av Sotalol. Det syns mycket tydligt på en EKG inspelning, om man är i farozonen. Det utläses av QT intervallet. Med tanke på att en vårdplats på en hjärtavdelning kostar c:a 35000/dygn så kan den användas bättre.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

ARA

Sweden
45 inlägg

Postat - 2012/12/17 :  11:19:28  Visa profil  Svara med citat
Rutinmässigt börjar man inte Sotalol inneliggande med hjärtövervakning. Men man mååste kontrollera EKG med regelbundna intervall, exempelvis var 6:e-12:e månad och där tittar man på QT tiden.

ARA
Gå till toppen av sidan

agge47

Sweden
9 inlägg

Postat - 2013/06/03 :  18:35:40  Visa profil  Svara med citat
[Hquote]Ursprungligen postad av Gunnar

Det är nog mycket ovanligt att man blir inlagd och övervakad vid start av Sotalol. Det syns mycket tydligt på en EKG inspelning, om man är i farozonen. Det utläses av QT intervallet. Med tanke på att en vårdplats på en hjärtavdelning kostar c:a 35000/dygn så kan den användas bättre.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
[/quote]

majblomman
Gå till toppen av sidan

agge47

Sweden
9 inlägg

Postat - 2013/06/04 :  14:23:22  Visa profil  Svara med citat
Ja har en fundering ja fick Sotalol 80 mg tidigare som ja skulle ta vid behov.
Men nu har en annan läkare skrivit ut Sotacor 80 mg som ja ska ta 2ggr om dagen. Vi pratade om Sotalol men han har skrivit ut Sotacor är det nån som vet om dessa mediciner fungerar lika.
Ja medicinerade tidigare med Seloken men fick ff allt oftare av den anledningen fick ja byta medicin.
Är de nån som medicinerar med Sotalol eller Sotacor här på forumet skulle gärna vilja veta om den medicinen fungerar bra i längden.
Än så länge har Sotalol fungerat bra för min del men ja blev lite fundersam när ja skulle hämta ut mer medicin o då blev de Sotacor

agge

Ändrad av - agge47 den 2013/06/04 15:22:10
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2013/06/05 :  20:52:15  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det är samma aktiva substans, sotalol, men olika fabrikat.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000