Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Arytmi vid träning. Tips på kompetent hjärtläkare
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/01/07 :  22:50:27  Visa profil  Svara med citat
Hej.
Har fått problem med arytmi de senaste 3 månaderna. Är 56 år, tränar mycket och tävlar b.la i löpning och mountainbike och får betrakta mig som "elit" motionär sedan 40 år. Har låg vilopuls runt 35 och maxpuls ca 158. Arytmin kommer framförallt i samband med träning. Ibland känns det bara som oregelbunden puls men någon gång vid ihållande hög belastning har hjärtat gått igång och rusat. Upplever även pauser/ dubbelslag vid vila ibland. Men inget ihållande varken vid träning eller i vila
Förutom att arytmin triggas av träning har jag en känsla av att besvären till viss del påverkas av faktorer som hur mycket kaffe jag dricker, ev. vattenbrist och tycker även att arytmin vid vila triggas av sockerintag.
Har tagit 24 h EKG och läkaren sa idag att jag hade förmaksflimmer och tyckte att så låg puls kan man inte ha utan att ha en sjuk sinusknuta. Inga strukturella fel syntes vid ultraljud. Normalt blodtryck.

Hans ordination var pacemaker för att få upp min puls kombinerat med betablockerare för att sänka pulsen vid ev rusningar.
Han trodde inte det var någon fara att träna eller någon risk för blodpropp.

Nu är det så att jag inte fick fullt förtroende för denna läkare b.la på grund av:
-Jag har aldrig haft något problem av min låga puls och när jag påpekade att den möjligtvis inte berodde på sjuk sinusknuta utan på att jag tränat hela mitt liv så avfärdade han den teorin helt och hållet. (Det är möjligt att han har rätt men kopplingen mellan mycket träning och låg puls är väl ganska känd? Och jag har haft flera hjärtläkare (innan arytmiproblemet) som tittat på mitt EKG och sagt att jag har ett vältränat hjärta och att min låga puls beror på det)
-När jag frågade om det fanns ngt. (förutom pacemaker och betablockerare) som skulle kunna minska besvären (mindre kaffe, undvika vattenbrist, minska träning ett tag, eller något annat?) sa han att det fanns inga sådana samband. (Att det finns sådana samband, i varierande grad och olika för olika individer, kan man ju läsa om på många ställen...)
-När jag frågade om ablation som ev. alternativ sa han att ablation inte hjälper mot förmaksflimmer (Men vad jag förstår så förbättras tekniken hela tiden och förmaksflimmer kan botas/förbättras i många fall även om det inte alltid funkar första gången?)
-Jag tog också upp att jag läst att det finns ett samband mellan långvarig hård träning och ökad risk för arytmier bland annat förmaksflimmer, men det hade han inte hört talas om. (????)

Det är möjligt att denna läkares ordination (pacemaker+betablockerare) är det enda rätta för mig men jag har ändå några funderingar efter dagens läkarbesök. Finns det någon därute som:
-Har någon kommentar till denna läkares ordination?
-Har erfarenheter av kombinationen pacemaker+betablockerare i samband med träning?
-Har erfarenheter av liknande symptom/historia som jag med alternativa behandlingar?
-Som kan rekommendera en riktigt bra hjärtläkare/klinik gärna med ”idrottsinriktning” där jag skulle kunna få en "second opinion"? Bor i Göteborg men alla förslag mottages tacksamt.

Ändrad av - beep den 2013/01/07 23:08:01

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  00:24:58  Visa profil  Svara med citat
Jag är ingen idrottare men jag har tips på en möjlig läkare.I Skövde finns en läkare som heter Romeo Samo Ayou.Han var kardiolog när han for till Canada 2008 för att utbilda sej speciellt i att göra ablationer.Han utförde på två år cirka 400 ablationer där.Han tog också ner sitt team dit sommaren 2010 så att alla fick både träning och samträning för funkar inte teamet tillsammans och har samma kunskap då går det inte.Han kom tillbaka till Skövde och till ett fullt utrustat ablationslab som startade försiktigt upp sept 2010 .Han arbetar nu i Skövde med ablationer,men han ar anlitad också av SGA i Göteborg vad jag vet
I Skövde hade han tills i aug i år när jag var där gjort 160 st som gått bra.
Han tänker sej noggrant för innan han gör något,kunnig abladör och medmänsklig och vet vad han gör.Kanske kan Du begära en Second opinion när han är där? Här är en länk.Funkar den inte kan Du själv söka på hans namn

http://www.sjm.se/upl/files/50063.pdf sid 19

Det där att flimmerablationer inte hjälper,det tror jag inte många av oss håller med om.Ibland kan man behöva abladeras ett par gånger men resultaten är vad jag förstår goda.

När det gäller in låga puls:Jag hade en gäng ett par som var mina vänner båda idrottade.Han hamnade på sjukhus där man kom springande med defibrillator när de upptäckte just att han hade lika låg puls som Du.Situationen reddes snabbt ut,för hans låga puls hade med god kondition att göra

Jag går fö och väntar på kallelse till förberedande samtal innan flimmerablation som ska göras just av dr Ayou

Kristina
------------------------
Huvudproblem förmaksflimmer som utlöser FF och extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FFL som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012
Äter Bisoprolol 10 mg/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!

Ändrad av - Kristina den 2013/01/08 00:29:16
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  09:37:49  Visa profil  Svara med citat
beep !

Citat: "... sa han att ablation inte hjälper mot förmaksflimmer"
1. Detta räcker för att diskvalificera mannen som en "riktig" hjärtläkare !

Citat: "Jag tog också upp att jag läst att det finns ett samband mellan långvarig hård träning och ökad risk för arytmier bland annat förmaksflimmer, men det hade han inte hört talas om."
2. Och om nummer 1 inte räckte så har vi här klara bevis !
Du kan ju bara hänvisa till Björgen nyligen.

Din upplevda arytmi tror jag beror på sekundflimmer eller dubbelslag.
Jag kände detta ofta vid cykling då man här sitter lugnt i sadeln i motsats till vid löpning där hjärtbråk är svårare att förnimma.
Mina erfarenheter har jag dokumenterat under "Peters FF", dock ej med alternativa behandlingar !

Låg puls främjar flimmer !
Den rekommenderade kombinationen pacemaker/betablocker tycks mig lite äventyrlig ???
Flimrar du just nu ?
Jag fick ju mina flimmerepisoder terminerade med ansträngning ??

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  13:02:43  Visa profil  Svara med citat
Hej igen beep!
Det förra inlägget blev fel, här kommer ett riktigt.
Jag har en liknande situation som du har. Är 10 år äldre än dig (66 år), men i övrigt är vi rätt lika.
Jag har tränat hårt i hela mitt liv. Orienterat, löpt, åkt längdskidor, skidorienterat, cyklat. Har ofta tränat två gånger per dag. Löpt Lidingöloppet på 1.52 tim och maraton på 2.38. Har som mest löpt drygt 550 mil per år.
Jag fick mina problem i augusti 2011, så det är cirka 1 1/2 år sedan. Jag hade tränat mycket hårt under sommaren på grund av att jag skulle cykla Cykelvasan. På lördagen sprang jag en stafett i orientering och när jag skulle ut och träna (cykla) på söndagen, kände jag mig mycket trött och när jag sedan kom till en backe slog hjärtat som en "stånghammare" så jag vände hem. Efter en stund åkte jag till sjukhuset (akuten) och blev inlagd på avdelning. Sedan gick rytmrubbningen spontant över. Läkarna konstaterade förmaksfladder. På grund av min låga vilopuls, 30 slag per minut, var det aldrig aktuellt med bromsande medecin. Jag blev uppsatt för ablation. Sedan klarade jag mig cirka en månad innan nästa återfall som spontant gick över. Därefter blev det nästan tre månader innan nästa återfall som inte gick över själv utan jag blev elkonverterad till sinusrytm. I december gjordes ett ablationsprov i Uppsala, men det gick inte att behandla sa dom då det inte gick att framkalla flimmer på konstrodkonstlad väg.
Efter jul 2012 fick jag återfall en gång varje månad och varje gång blev det nödvändigt med elkonvertering. Aldrig arytmi vid träning, bara i vila troligen på grund av min låga puls enligt läkarna.
I maj månad fick jag en ny ablation, denna gång i Örebro där man inte ansåg att det var nödvändigt att framkalla fladdret för att kunna göra en ablation. Fick åter fladder efter två veckor, elkonvertering igen. Sedan blev jag symtomfri i tre månader då det åter blev arytmi. Flimmer denna gång. Jag blev åter satt på väntelista för ablation av både flimmer och fladder som utfördes i slutet av oktober 2012. Enligt läkarna så är det till 100% säkert att jag har fått mina arytmier av hård träning under många år. Efter ablation så kan det vara ostabilt i tre till sex månader. Jag har hafr vissa återfall, men inte alls som förut då jag blev helt slut vid ansträngning. Nu har jag bara fått hög puls (145) både i vila och i arbete, men utan pulsklocka så hade jag inte märkt min höga puls då orken har varit intakt. Pulshöjningen har gått över efter någon minut eller efter som längst två timmar. Efter den senaste ablationen, som tog sex timmar, har jag fått den höga pulsen vid skidåkning då pulsen blivit för hög. Vid cykling med lägre puls har det inte blivit rytmrubbningar. Nu är det bara att hoppas. Jag har alltid haft en låg vilopuls, på grund av träning så jag tror att din läkare har fel beträffande din låga puls
Lycka till "beep"!
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  15:07:31  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Kom på en sak som du skrev och det var att läkaren ville få upp din puls med pacemaker och kombinera med betablokerare. Enligt min läkare var detta inget bra alternativ, att gasa och bromsa på samma gång.
En annan sak är att efter min senaste ablation så har min vilopuls höjts till cirka 42-44 slag per minut. Tidigare så var den 30 eller till och med lite under. På sjukhuset var den under natten nere i 24 slag per minut, men läkarna tycket inte att det i sig var farligt. Bara större risk för rytmrubbning. Vidare så sade läkarna att en otränad person som fick en puls av 24 skulle må dåligt, men jag märkte ingenting av detta.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  16:05:53  Visa profil  Svara med citat
Citat: "...maraton på 2.38."

Wow !
Och jag som hade som mål att springa under 3.00 !
(Först skulle jag komma under 4.00 men det är för genant att nämna här. )

Det första jag lärde mig om flimmer var: "Stora hjärtan tenderar att flimra. Väldigt vanligt hos hästar."
Som uthållighetsspecialster så har ni båda nog lite stora hjärtan ?

Och har man väl fått eländet så ....

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/08 :  16:43:38  Visa profil  Svara med citat
Håller med petergustaf, när man väl fått eländet är det slut på att försöka prestera som det alltid har varit. Numera är det bara fokus på att få rätt rytm, ett helt nytt liv, men man anpassar sig till allt.
Tidigare så har jag alltid hakat på om jag blivit omlöpt, omåkt eller omcyklad, nu är det bara att "lägga band på sig" och köra på¨i sitt vanliga tempo.
Gå till toppen av sidan

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/01/10 :  21:17:11  Visa profil  Svara med citat
Tack, ni som svarat på mitt inlägg.
Man känner sig lite förvirrad i djungeln när man försöker reda ut vad man skall ta sig till med detta nya som händer och då är det väldigt skönt att få kontakt med folk med liknande problem som har erfarenheter att dela med sig.
En fråga som jag funderar över:
Jag känner ju tydligt när mitt hjärta går "orent" så då är det ingen tvekan om att det flimrar men min fråga är om man kan ha en stabil och lugn puls på 35 slag i minuten och ändå ha förmaksflimmer pågående fast jag inget känner?
Jag fick bara diagnosen att jag hade förmaksflimmer av läkaren men glömde fråga om han såg flimret alltid. Själv tror jag inte att det flimrar när jag inget känner och det tycker jag stöds av att jag nyligen varit inne för arbets-EKG två gånger i syfte att provocera fram arytmin utan att dom hittade något problem (och då kände jag heller inget) och att jag tidigare innan arytmin började tagit flera EKG på olika hälsokontroller och då har dom inte hittat något förutom att det larmar för min låga puls.

Jag väntar nu på att min vårdcentralläkare skall kalla mig eftersom svaret på hans remiss till "hjärtläkaren" går tillbaka dit. Jag kommer då att begära att få en second opinion av en annan hjärtläkare. Är inte så sugen på betablokerare och pacemaker som första åtgärd speciellt som arytmin den sista veckan inte känts av. (Har slutat med kaffe och dricker ordentlig med vatten och inga intervallpass i skogen), men vi får se. Det verkar ju som den samlade erfarenheten säger att man inte blir av med det här så lätt när det väl börjat.

Finns det några fler tips på bra hjärtläkare tar jag tacksamt emot detta. Om ni inte vill skriva namn på forumet får ni gärna maila mig.

Tack igen för era svar
Stefan
Gå till toppen av sidan

vgurra

Sweden
158 inlägg

Postat - 2013/01/10 :  23:07:02  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av beep
Jag känner ju tydligt när mitt hjärta går "orent" så då är det ingen tvekan om att det flimrar men min fråga är om man kan ha en stabil och lugn puls på 35 slag i minuten och ändå ha förmaksflimmer pågående fast jag inget känner?

Flimmer med 35 i puls tror jag inte på. Är pulsen dessutom jämn är det väl knappast flimmer.
Själv hade jag låg kammarfrekvens under flimmer, ca 70-90 under medicinering med betablock, ngt högre utan.
Somliga får extrema symptom, andra inga alls. Själv hade jag flimmer som var kraftigt symptomgivande när dom startade men som efter ett dygn med medicinering med betablock blev så tama att jag inte hade andra symptom annat än att orken var kass.

Diagnos: Paroxysmalt FF Juli 2008 + annat spök som under en period tolkades som förmaksfladder. Rätt omfattande livsstilsförändringar, mindre stress mm. Ingen medicin! Senaste kända flimmer Maj 2009. 2005-2008 av och till symptom som aldrig fastnade på EKG. Stress, uttorkning och dålig sömn triggers, samt sist men inte minst låg puls av betablock, under 45-50 = problem.
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/18 :  13:31:32  Visa profil  Svara med citat
Jag är övertygad om att du inte har flimmer när pulsen ligger på 35. Innan mina ablationer hade jag cirka 80 i puls vid sängliggande, men det räckte med att jag reste mig för att pulsen skulle komma upp i 120 och gick jag blev jag helt slut efter några meter och pulsen kunde vara 180. Min dåvarande vilopuls var cirka 30. Efter två ablationer är min vilopuls cirka 45, jag har vid några tillfällen fått hög puls, cirka 140, men jag har inte märkt något alls, bara sett det på min pulsklocka. Orken har varit precis som vanligt. Det här med orolig puls efter ablationer är vanligt, varför jag just nu äter Waran. Den senaste ablationen var för tre månader sedan och jag har inte haft några rytmproblem med försämrad ork så det känns hoppfullt. Inga andra mediciner.
Gå till toppen av sidan

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/01/18 :  23:31:33  Visa profil  Svara med citat
K-ob citat "Min dåvarande vilopuls var cirka 30. Efter två ablationer är min vilopuls cirka 45"
Är det vanligt att vilopulsen går upp efter en ablation? Jag har sett det på andra ställen här i forumet.

Min vilopuls som legat stabilt på 35-37 i 30 år har de senaste två veckorna tagit ett steg neråt och ligger nu på 29-32.
Detta efter att jag slutat dricka kaffe (tidigare 5-6 koppar per dag) och slutat äta mat med gluten i (Åt tidigare mycket musli, spagetti ,mackor och annat med gluten i).
Detta med pulsänkningen var inte riktigt meningen och nog inte riktigt vad jag behövde :). Tanken var att se om koständringarna kunde minska flimret men det är jag inte säker på att det har gjort. Får fortvarande flimmer om jag anstränger mig hårt. Förutom pulsänkningen så försvann en envis inflammation som jag haft i två år i ett muskelfäste i armen ett par dagar in på den nya dieten. Känner mig också allmänt piggare. Efter att ha Googlat en del på gluten så har jag förstått att även om man inte är glutenallergiker så kan gluten på vissa personer ge sådana effekter. (Inflammation, trötthet, pulshöjning,mm) Intressant.....

För övrigt så går jag i väntans tider på att min vårdcentralläkare skall kalla mig så han kan remitera mig för en second opinion. Blir mer och mer övertygad om att betablockerare och pacemaker inte är ett bra alternativ för mig. Känns bara som ett onödigt steg innan en ablation.

Fortvarande intresserad av namn på bra abladörer eller kliniker.
Har ni någon att rekommendera så snälla skriv till mig, på forumet eller direkt.
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/22 :  11:08:57  Visa profil  Svara med citat
Ja det är vanligt att pulsen sjunker efter ablationen. Min vilopuls som tidigare var 30 eller under ( den har sänkts något under senare år), ligger numera på cirka 45 efter två ablationen. Enligt läkarna så var det troligt att min låga puls triggade igång rytmrubbningarna. Den senaste ablationen, som tog sex timmar, gällde både flimmer och fladder. Det var för snart tre månader sedan och hittills har det känts bra, inga problem som jag hade tidigare. Vissa pulshöjningar, men detta är vanligt efter en ablationen. Jag blev abladerad i Örebro, jag tycker att personalen var mycket bra där. Nu är det bara att hoppas.
Lycka till!
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/22 :  11:17:34  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!

Min läkare vid den senaste ablationen, i Örebro, heter Dritan Poci. Jättenöjd med honom. Först abladerade dom mot fladdder och sedan flimmer, men när dom satte på elimpulser efter 4-5 timmars behandling blev det åter fladder varför det blev mera ablation.
innan fladdret försvann.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/01/25 :  09:03:52  Visa profil  Svara med citat
quote:

För kroppen är nästan allt möjligt Man kan tänka sig förmaksflimmer kombinerat med "intermittent AV block" d v s att signalerna från förmaket inte når kamrarna.

I så fall träder kamrarnas "nödrytm" i funktion och ger en stabil baspuls på runt 30 slag per minut trots pågående flimmer.

Inte för att det är ett sannolikt fall men teoretiskt fullt möjligt.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/01/25 :  09:16:49  Visa profil  Svara med citat
quote:

när jag påpekade att den möjligtvis inte berodde på sjuk sinusknuta utan på att jag tränat hela mitt liv så avfärdade han den teorin helt och hållet.

Byt läkare! Och han visste inte heller att elitidrottsmän löper större risk för arrytmier. Skrämmande!

En puls på 30 - 40 är inte ovanlig bland de som ägnar sig åt uthållighetssporter på elitnivå (se många amerikanska källor på nätet). Men kombinationen pacemaker / betablockerare behöver ju inte vara fel för det. Betablockeraren skall lugna ner hjärtat och den verkar ju tyvärr även när flimret upphört. Då kan den sänka pulsen för mycket om den normala vilopulsen redan är låg. Det är väl logiken. Och en pacemaker kan ju monteras in temporärt och tas bort i samband med ablation om man så vill.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/01/25 :  22:42:20  Visa profil  Svara med citat
Har nu haft kontakt med Arytmi center i Stockholm som tycker att en ablation borde vara första alternativet för mig. Men dom kanske har ett eget intresse i den ordinationen?

Är nu i allafall remiterad till Sahlgrenska för en second opinion.

Finns det någon som har erfarenhet av eller information om hur det fungerar med fysisk träning om man har betablockerare och pacemaker?
Gå till toppen av sidan

k-ob

8 inlägg

Postat - 2013/01/31 :  13:31:32  Visa profil  Svara med citat
Jag har en bekanta som har pacemaker och betablockerare, han tycker att orken blir mycket sämre med betablockerare. Som att träna med handbromsen i.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2013/01/31 :  19:12:23  Visa profil  Svara med citat
Ja tyvärr är det väl så att man blir lite trög av betablockerare

Kristina
------------------------
Flimmer som utläser faldder och extraslag.Pp 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012
Äter Bisoprolol 10 mg/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 3,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/04/28 :  20:13:43  Visa profil  Svara med citat
Nu har jag fått en second opinion av Hjärtläkare på Sahlgrenska.
Han höll inte alls med om att jag behövde en pacemaker för min låga puls. Han trodde som jag att pulsen berodde på att jag tränat i många år.
Han trodde inte på betablockerare heller.
Han ordinerade ablation och nu står jag i kö för detta:)
Känns bra. Tur att att internet finns så man kan samla information på egen hand. Annars hade jag nog suttit där med en pacemaker+betablockerare som jag inte behövde.
Gå till toppen av sidan

beep

Sweden
6 inlägg

Postat - 2013/12/28 :  22:31:09  Visa profil  Svara med citat
Hej
Längesedan jag skrev här. Vill bara säga att jag inte haft några mer förmaksflimmer sedan jag slutade med gluten för snart ett år sedan:) med ett undantag när jag inte kunde låta bli att äta pepparkakor för en månad sedan. Då fick jag en kort attack vid träning men efter återgång till strikt glutenfritt kan jag träna hur hårt som helst utan problem.
Hade tid för ablation men den är skjuten på framtiden och min förhoppning är att det inte skall behövas. Är övertygad om att gluten är en kraftig trigger för mig även om jag inte är gluten allergisk. Ni som inte provat rekommenderar jag starkt att sluta äta gluten i 3 månader och se vad som händer.
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
720 inlägg

Postat - 2014/04/05 :  09:13:25  Visa profil  Svara med citat
Intressant. Glutenintolerans har jag inte läst som orsak till arytmiproblem tidigare men å andra sidan så är kroppen en komplicerad mackapär så om något blir skevt i en ände kan det ju manifisteras med problem i någon helt annan.

Lycka till med din nya kost och hoppas du slipper ifrån besvären!

quote:

Hej
Längesedan jag skrev här. Vill bara säga att jag inte haft några mer förmaksflimmer sedan jag slutade med gluten för snart ett år sedan:) med ett undantag när jag inte kunde låta bli att äta pepparkakor för en månad sedan. Då fick jag en kort attack vid träning men efter återgång till strikt glutenfritt kan jag träna hur hårt som helst utan problem.
Hade tid för ablation men den är skjuten på framtiden och min förhoppning är att det inte skall behövas. Är övertygad om att gluten är en kraftig trigger för mig även om jag inte är gluten allergisk. Ni som inte provat rekommenderar jag starkt att sluta äta gluten i 3 månader och se vad som händer.

Då: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

Numera inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000