Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Biverkningar av Isoptin
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Uppgiven

23 inlägg

Postat - 2013/02/01 :  13:52:30  Visa profil  Svara med citat
Jag har nu ätit Isoptin retard 1x120mg i några månader (har flimmer och fladder) och är nyfiken på vad ni andra har fått för biverkningar av denna medicin? Här kommer mina:

Trött och orkeslös med sjukdomskänsla
Huvudvärk
Nedstämd
Glömsk och förvirrad
Yrsel
Andfådd
Mer extraslag ca två timmar efter att jag har svalt tabletten

Jag väntar på ablation men det dröjer ett par månader till. Funderar allvarligt på att sluta med tabletterna, frågan är vad som är värst, flimmer ibland eller dessa biverkningar 24 timmar om dygnet..... Har testat olika mediciner men inget fungerar och Isoptin verkar vara det enda som fungerar någorlunda mot flimret.

/Hanna 30 år

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2013/02/01 :  15:57:57  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Jag hade personligen försökt få kontakt med läkaren för att få någon annan medicin insatt. Det där lät för jobbigt att leva med, alla dessa biverkningar.

Jag har själ aldrig haft den medicinen men har provat ett flertal andra. Tambocor är den som hjälpte mig bäst, men efter 1-2 år så var jag immun mot den.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/02/01 :  17:49:47  Visa profil  Svara med citat
Uppgiven,

I början av min flimmerkarriär fick jag Isoptin Retard. Jag blev så fruktansvärt sjuk av den medicinen att jag trodde jag skulle stryka med. Det har gått många år så jag kan inte beskriva biverkningarna mer än så, att det kändes som om jag höll på att dö - något hände med hjärtat / kroppen. Jag slutade ta medicinen och kontaktade min läkare. Jag resonerade själv som så: jag klarade ju bevisligen livhanken utan medicin innan jag fick detta rävgift så det kan ju näppeligen vara en fara att sluta ta medicinen.

Det är ju tämligen självklart att Du inte bör ta en medicin som gör Dig dålig, så jag instämmer i Hasses råd att snarast kontakta läkaren för medicinbyte. Det naturliga är att byta ut denna kalciumjonblockerare mot en betablockerare om det inte finns kontraindikationer.

Om det bara är några månader kvar till ablation borde Du få de effektivaste medicinerna som finns, eftersom man i Ditt fall slipper fundera över långtidsbiverkningar. Jag skulle satsa på betablockerare plus Cordarone i Ditt fall om jag kunde och kontraindikationer saknas. Då skulle Du förmodligen slippa besvär fram till ablationen.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Uppgiven

23 inlägg

Postat - 2013/02/02 :  09:11:54  Visa profil  Svara med citat
Tack Håkan och Hasse för era snabba svar! Tyvärr är det så att betablockerare inte fungerar på mig pga lågt blodtryck och jag har även testat andra mediciner och de har inte hjälpt mot flimret/fladdret. Min kardiolog är inte speciellt intresserad av mitt problem med biverkningar utan säger att då återstår upprepade elkonverteringar...

Längtar till min ablation och hoppas slippa eländet efter den!!

/Hanna
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2013/02/02 :  10:01:30  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Frågan är hur mycket du störs av ditt flimmer, om det går att klara av ett normalt liv med arbete och liknande eller om du blir sängliggandes. Sen som sagt att ha de biverkningarna dygnet om är ju förmodligen inte roligare. Jag förstår att du längtar till ablationen men var inte säker på att de lyckas till 100% först gången. För mig höll flimret sig borta i cirka 1 år efter de två första men efter den tredje har det hållit sig i snart 3 år

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2013/02/05 :  23:53:38  Visa profil  Svara med citat
Hej Uppgiven!

Det låter inte alls kul! Jag har ätit Isoptin Retard i ungefär 1,5 år nu. Innan dess åt jag Verapamil som sattes ut men jag ville ha tillbaka Verapamilen eftersom den höll min puls i schack. Fick då Isoptin (det är verapamil som är den verksamma beståndsdelen även i Isoptin) och skall äta 240 mg. per dag. Om jag tar hela tabletten på en gång kan jag ibland få en viss olustkänsla i bröstet. Därför tar jag en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen. Det fungerar perfekt för mig. I övrigt håller jag med Håkan. Cordarone är en riktig pärla när det gäller att få hjärtat att hålla rytmen. Jag har ätit den i 1,5 år nu och inte haft ett spår av flimmer. Det KAN vara en farlig medicin men jag går på regelbundna kontroller av sköldkörtel- och levervärden. Så långt ser allt bra ut vilket säkert även beror på den låga dos Cordarone jag äter (bara 50 mg per dag).
Hur som helst skall du ju inte behöva må så dåligt av din medicin som du gör nu så prata med din läkare snarast!

Ändrad av - Nalleman den 2013/02/05 23:55:14
Gå till toppen av sidan

Uppgiven

23 inlägg

Postat - 2013/02/07 :  11:22:59  Visa profil  Svara med citat
Tack Nalleman för att du tar dig tid att svara! Det är verkligen besvärligt med dessa biverkningar, tyvärr så har jag testat andra mediciner men det har visat sig att isoptin är det minst dåliga. Kollade i fass och tyvärr får man tydligen inte dela på tabletten, 240 mg gick bra men inte den 120 mg som jag äter. Väntar med spänning på min ablation nu. Läkaren har gett mig två val antingen biverkningar eller elkonvertering flera gånger i månaden så jag får stå ut med biverkningarna ett tag till tyvärr. Funderar som sagt på att sluta med medicinen om jag vågar...

Ha det gott!

/Hanna
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000