Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Säg det med en dikt
 Flimmer-roman
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/03/12 :  23:04:09  Visa profil  Svara med citat
Hallå där!
Vill bara informera att det även finns romaner, som handlar om flimmer. Inte bara dikter alltså
Jag köpte på bokrean i februari en thriller av norska författarinnan Anne Holt, som heter just FLIMMER. Pris 69 kr.
Den handlar om ett datavirus, som stör inopererade s.k. ICDn (en slags hjärtstartare) hos patienter med risk för hjärtstopp med tillhörande ventrikelflimmer. Konsekvensen av viruset blir att strömstyrkan reduceras till en hundradel. Vilket är otillräcklilgt och den sjuke dör

Boken är riktigt bra, spännande och en riktig sidvändare. Visserligen hoppar de korta kapitlen ideligen mellan parallella händelser, vilket jag normalt inte gillar. Men det funkar ändå ganska bra, trots sina 461 sidor.

Så "Flimmer" av Anne Holt är dagens boktips. Att jag sen inte fattade intrigen hundraprocentigt är inget ovanligt, då det gäller mig och kriminalare
Vill tillägga att det inte direkt handlar om förmaksflimmer, så den som lätt blir hypokondrisk behöver inte vara ängslig.

Hej från Ylva

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2013/03/22 :  18:52:11  Visa profil  Svara med citat
Kul att du gillade den. Jag började läsa den men vid första operationen så tyckte jag det blev för läskigt och la undan den....

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/04/05 :  06:10:29  Visa profil  Svara med citat
Dessbättre är väl scenariot synnerligen långsökt. Hur skall man få in den skadliga programkoden i defibrillatorerna? Det lär ju vara det stora problemet. Defibrillatorerna lär inte heller ha något egentligt operativsystem så en sabotör måste väl programmera in skadlig maskinkod. En synnerligen svår uppgift. Enda realistiska möjligheten vore väl sabotage av den ursprunglige utvecklaren, typ jag har så dålig lön så nu skall jag sänka min arbetsgivare genom att försöka ta livet av några patienter. Att hitta den skyldige blir ju ganska enkelt.

Till slut så tror jag att programkod i defibrillatorer och pacemakers kvalitetssäkras mycket, mycket noga. Allt annat vore ju orimligt. Så scenariot förefaller svajigt, minst sagt. Man skall nog inte vara programmerare om man skall ha utbyte av romanen ifråga

Tror Håkan
(som programmerar en hel del)

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000