Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Tillbaka på ruta 1
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

evamimmi

Sweden
30 inlägg

Postat - 2013/04/03 :  19:18:08  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Känner mig

Min läkare säger att jag måste göra en ny ablation. Jag frågade om det kan vänta tills efter sommaren men han sa att det inte är lämpligt då mitt hjärta flippat ur igen. Känns som att jag ska tuppa av konstant. Det tumlar runt ordentligt där inne, speciellt efter ansträngning (kortare promenad) eller efter maten.

Jag undrar om någon mått bra eller normalt efter en ablation och hur länge man normalt ligger inne efter? Jag mådde fruktansvärt uselt både under och efter min första.

Finns det någon på forumet som jag som har hjärtsvikt och fascikulär ventrikeltakykardi? Eller finns det annat forum för det?

Finns det någon tråd som bara tar upp biverkningar av mediciner?

Kanske hamnade detta inlägg helt fel?

mvh

Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll. Enalapril 7,5mg per dag

Ändrad av - evamimmi den 2013/04/03 19:34:10

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/04/05 :  05:49:26  Visa profil  Svara med citat
Hej Evamimmi!

Jag har för mig att jag svarat på några frågor från Dig tidigare på forumet (jo, se http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2116&SearchTerms=fascikul%E4r,ventrikeltakykardi). Visst handlar forumet primärt om förmaksflimmer men vi tar också med jämna mellanrum upp andra avarter som våra hjärtan ägnar sig åt.

Du får förmodligen färre svar än om Du hade funderingar om förmaksflimmer. Helt enkelt för att förmaksflimmer är så otroligt vanligt.

Biverkningar diskuteras lämpligast under tråden för medicinen ifråga. Gäller Ditt inlägg biverkningar av flera mediciner så skriv i tråden för den "viktigaste" medicinen Du har problem med. Eller här på Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?

Efter förmaksflimmerablation ligger man oftast inne över natten och går hem dagen därpå. Vad som gäller ablation för fascikulär ventrikeltakykardi har jag inte en aning om. Jag har en känsla av att man kanske får ligga kvar något längre ty som lekman förefaller det vara en mycket svårare ablation, med djupare ärr. Men det är bara en gissning. Lyckandeprocenten brukar i alla fall anges till över 90 procent. Så det är trist att det inte gick vägen första gången. Men svårigheten måste vara att hitta var man skall bränna (att "mappa" alltså).

Eftersom Du har hjärtsvikt så måste man förstås ta en massa hänsyn för att skydda Ditt trötta hjärta. Så det finns säkert goda skäl till att man vill ta itu med detta så snart som möjligt.

Hoppa på tåget och få det ur världen! Har man givit Dig någon prognos vad gäller hjärtsvikten?

Jättestort lycka till!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

evamimmi

Sweden
30 inlägg

Postat - 2013/04/09 :  22:52:58  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan!

Tack för ditt svar, det värmer.

Jag hoppas en ny ablation hjälper mig denna gång nu. Det vore såå underbart. Hoppas man mår bättre än förra gången, då mådde jag riktigt dåligt, huh.

Min hjärtsvikt har inte förbättrats sen sist, den ligger på 30-35%. När jag kom in på sjukhuset i sep 2012 låg den på 25%. Läkaren säger att han inte vet vad svikten beror på då alla prover är ok. Han nämnde vid ett tillfälle att han tvivlar på att jag har svikt fast att han säger att jag har det just nu. Vet inte vad han menade med det.

Tack igen för ditt svar och lycka till du med!

mvh

Ålder under 50år.
Akut inlagd 6 sep 2012 med hjärtsvikt och förmodligen fascikulär ventrikeltakykardi.
Ablation 19 sep 2012.
Medicin: Bisoprolol 1,2 morgon och kväll. Enalapril 7,5mg per dag
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/04/11 :  02:44:48  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av evamimmi

Läkaren säger att han inte vet vad svikten beror på då alla prover är ok.

Prover?! Man måste ju undersöka Ditt hjärta och Dina kranskärl strukturellt för att försöka lokalisera orsaken / skadan. Alltså ultraljud, lyssna på hjärtat, datortomografi. Man får komma ihåg att kvinnor mycket oftare än män får "tysta" hjärtinfarkter, alltså utan smärta.
quote:
Ursprungligen postad av evamimmi

Han nämnde vid ett tillfälle att han tvivlar på att jag har svikt fast att han säger att jag har det just nu. Vet inte vad han menade med det.

Ja det kan man fråga sig. Var han nykter?! Fast jag skall inte vara elak. Han kanske frågade sig om Du möjligen har en tillfällig hjärtsvikt och inte en kronisk. Om jag förstår Dig rätt så har Du förbättrats från 25% till 35% (ejektionsfraktion) och det är ju i sig glädjande.

För diagnosen hjärtsvikt bör följande kriterier vara uppfyllda:
  • Typiska symptom på hjärtsvikt
  • Objektiva tecken på hjärtsvikt
  • Bevis på en strukturell eller funktionell abnormitet av hjärtat vid vila

Det känns som om Du skulle behöva en "second opinion" visavi Din hjärtsvikt. Det har man ju rätt att få inom den offentliga sjukvårdens ram och sedan finns ju privata alternativ.

Har Du haft Din arrytmi länge? Den kan i sig orsaka hjärtsvikt. Är Ditt hjärta förstorat? Har Du kontrollerat att Du inte har diabetes? Har man uteslutit giftstruma med sköldkörtelprover? Vad ligger Din vilopuls på när Du är i sinus?

Många frågetecken. Just hjärtsvikt känner jag oerhörd respekt inför så man vill att Du skall få absolut bästa vård!

Mvh
Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000