Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Ångest
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Uppgiven

23 inlägg

Postat - 2013/04/21 :  14:45:43  Visa profil  Svara med citat
Är det någon av er som också lider av någon slags allmän ångest pga hjärtat? Jag är ju abladerad nu men lider oerhört av mina extraslag. De ger mig yrsel och trötthet (sover dåligt). Jag har en ständigt närvarande ångest för att få nya fladder/flimmer. Hur hanterar man detta? Det känns olustigt att vara utanför hemnet och varje natt så vaknar jag (de gånger jag lyckats somna) kallsvettig med hjärtat rusande, jag har räknat pulsen och den ligger då runt 100. Den brukar lugna sig efter en stund och det känns inte som flimmer.

Är det inte det ena så är det det andra, ska det aldrig bli bra undrar man ju....

Hanna

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2013/04/21 :  23:08:22  Visa profil  Svara med citat
"Är det någon som lider av ångest pga hjärtat.."
Ja, Hanna, det är det nog många som gör. Hjärtat är ju så vitalt, så det är inte konstigt om man blir rädd, när livsmaskinen börjar krångla
Själv har jag haft ångest ända sen detta flimmerelände började (1994).

Jag börjar nu bli lite till åren, så ångesten omfattar inte längre bara skräck för återfall utan även rädsla för plötslig död. Ja, jag har dödsångest.
Så varje dag går jag omkring och är lite spänd, vilket i sin tur resulterat i andra stressrelaterade sjukdomar såsom magbesvär och Menieres syndrom (öronsjukdom).
Jag sover hyfsat med hjälp av sömntabletter men vaknar tidigt, ofta efter mardrömmar.

Så jag har även fått diagnosen GAD (generaliserad ångest).
Som sagt, Hanna, du är inte ensam om ångest här inte

Det enda som hjälper är om man får vara flimmerfri en längre period. Då tar glömskan över lite och självförtroendet och tryggheten kommer tillbaks
Jag hoppas innerligt, att du slipper din ångest för den fördärvar livet mer än själva hjärtbesvären.

Kramar från Ylva
Gå till toppen av sidan

Uppgiven

23 inlägg

Postat - 2013/04/22 :  19:08:31  Visa profil  Svara med citat
Ja du har rätt Ylva, ångesten är nästan värre än när själva flimret sätter igång. Det där med dödsångest känner jag väl igen.

Jag har pratat med min kardiolog om detta och han säger bara att det är väl inget att ha ångest för, flimmer är ju inget farligt...hm.

Tyvärr tror jag kanske att min ångest till stor del är boven bakom extraslagen också. Det ena ger det andra och hjärtat blir såklart påverkat om man inte mår psykiskt bra inbillar jag mig.

Kramar från Hanna
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000