Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Pacemaker
 HIS ablation
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2013/07/11 :  20:32:10  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej vänner!
Jag har letat efter ny information om HIS ablationens för och nackdelar, någon som kan hjälpa mig?

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11. Efter 2,5 fantastiska underbara flimmerfria år är det dags igen och karusellen igång med jakt på undermedicinen.

hopplahoppla

Sweden
44 inlägg

Postat - 2013/07/20 :  12:56:09  Visa profil  Svara med citat
Hej Elisabeth, din stackare,

Kan inte berätta så mycket om för/nackdelar men så här var det för mig:

För 2 veckor sedan gjordes en HIS ablation. Åkte in akut efter att ha haft flimmer i 2 veckor, nästan heltid. Beslut fattades på morgonen och vid 14 tiden var det över. 1,5 t kanske på op. Kommer inte riktigt ihåg. Totalt 3 dygn på sjh

Har haft FF sedan 2007. Abladerades 2 ggr i 2011, ytterligare en ablation 2012. Och Pacemaker för ett år sedan. Diagnos: antagligen sjuk sinusknuta. Samtliga mediciner var testade.
Blev bättre efter PM men inte bra, attackerna som startade pga för låg puls försvann troligen. Men vid avläsning av PM syntes mycket FF, även om många var korta.
Får ”erbjudande” om HIS i maj, tackar ja till op i september. Fast mycket mycket tveksam, mycket pga av det som står i detta Forum. Var absolut inne på Maze, en gång för alla, inga mediciner men vet jo nu att inte Maze heller är någon garanti. Samt tråkiga komplikationer kan uppstå. Då det är MITT hjärta som skall amputeras (kändes som en amputation) fick jag 2 st second opinions. ” Om det är fladder så ytterligare en ablation Om det inte är fladder så... GO for His”
Det var inte fladder, jag kollade detta också, med flera kardiologer. 3 faktiskt. Samt VC som har många av mina EKG resultat arkiverade.

Jag har i ett år haft en PM som ”hjälpmotor”. Nu är jag livsavhängig av denna, ingen lustig tanke inte. Men antagligen farligare att röka (gör jag inte) köra bil, cykla, rida, tex.

OCH NU: LÄS OCH NJUT.......... efter 1,5 timma på op bordet var flimret borta, hjärtat tickar så fint i 80 (skall justeras ned om några veckor) och jag har inte haft FF på 2 veckor. Slagit gammal rekord med 8 dagar. Lite konsigt känns det ibland, kanske det är flimmer i förmaken jeg känner även om blodtrycksmätaren visar 110/70 samt 80 i puls.Fortfarande lite anfådd men hoppas det beror på total avsaknad av motion sista halvåret? Igår cyklade jag i 3 timmar.

Om jag fattar rätt så kan flimret komma tillbaka men då krävds bara en liten ”justering” Vid svårare fall kan man tydligens sätta in en tråd till...? Oh well.

Skall på återbesök om en vecka, då avläsas PM och jag får veta om det är FF jag förnimmar.

Medicin just nu: 50 mg Seloken, Waran samt en halva Atacand.

Känns som mitt liv återkommer!

Hopplahoppla

Ändrad av - hopplahoppla den 2013/07/21 13:19:29
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000