Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Fundering över medicinering med Sotalol
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

agge47

Sweden
9 inlägg

Postat - 2013/10/20 :  15:50:50  Visa profil  Svara med citat
Ja har fått en rytmregleranade medicin Sotalol 80 mg 2ggr/dagl.
Ja har nu ätit den i ett halvår o blivit av med mitt förmaksflimmer. Innan hade ja flera ff i månaden o dessutom väldigt jobbiga ff.
De som ja nu bekymrar mej över är när ja läser på detta forum är att denna medicin kan ge biverkning med ett livsfarligt flimmer. De vill man verkligen inte råka ut för. Kan alla dessa rytmreglerande mediciner ge denna farliga biverkning? Men Sotalol har verkligen hjälpt mej från ff så jag är också väldigt tacksam för att ha fått hjälp. Tog upp detta med min kardiolog och han säjer att de är ingen fara för detta för ja får gå på kontroller o ta EKG där man direkt kan se om man ligger i riskzonen. Finns de nån här på forumet som också har blivit hjälpt med denna medicin o de skulle vara intressant att höra om de finns fler som blivit av med sitt ff utav just denna medicin. Sign Agge 47

majblomman

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2013/10/21 :  15:38:40  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag tycker det är fel att kalla det för biverkning, då problemet uppstår om man tar för mycket. Som din läkare säger så ser man på ett EKG om patienten ligger i farozonen,det sk QT intervallet. De flesta mediciner får otäcka egenskaper vid överdosering. Att ha flimmer medför också en del risker.

Lite kuriosa om överdosering:
Vid elkonvertering av flimmer sövs man ner genom att läkemedlet propofol ges intravenöst. Man blir medvetslös inom 30 sekunder. Michael Jackson använde propofol som sömnmedel och innehar världsrekordet i antalet nedsövningar i en följ, 60, sedan dog han.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.

Ändrad av - Gunnar den 2013/10/21 16:04:51
Gå till toppen av sidan

agge47

Sweden
9 inlägg

Postat - 2013/10/21 :  17:36:20  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Gunnar

Jag tycker det är fel att kalla det för biverkning, då problemet uppstår om man tar för mycket. Som din läkare säger så ser man på ett EKG om patienten ligger i farozonen,det sk QT intervallet. De flesta mediciner får otäcka egenskaper vid överdosering. Att ha flimmer medför också en del risker.

Lite kuriosa om överdosering:
Vid elkonvertering av flimmer sövs man ner genom att läkemedlet propofol ges intravenöst. Man blir medvetslös inom 30 sekunder. Michael Jackson använde propofol som sömnmedel och innehar världsrekordet i antalet nedsövningar i en följ, 60, sedan dog han.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.

majblomman

Ändrad av - agge47 den 2013/10/21 18:21:40
Gå till toppen av sidan

agge47

Sweden
9 inlägg

Postat - 2013/10/21 :  17:50:39  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Nu förstår ja inte riktigt hur du menar med att de blir fel att kalla de för biverkning. Ja medicinerar med den dos på 80mg/2ggr/dagl som min kardiolog skrivit ut. Jag har läst här på forumet tidigare att denna medicin kunde ge ett farligt flimmer. Min fundering var ju då finns denna biverkan med på alla rytmreglerande mediciner? Lite oro finns ju när man läser detta. Men ja blir ju kontrollerad med EKG 6 mån mellanrum så då får man väl hoppas att de syns på EKG om de blivit nån förändring och om man ligger i nån riskzon. De ja också frågar efter är om de finns någon annan här på forumet som också medicinerar med Sotalol och mår bra av den och blivit av med sitt flimmer.

majblomman

Ändrad av - agge47 den 2013/10/21 18:35:23
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/10/25 :  15:41:23  Visa profil  Svara med citat
Hej majblomman! Jag tycket det är jättebra att du håller ett öga på ev biverkningar av de mediciner Du tar.

Ett sätt att stilla Din oro skulle ju kunna vara att ta ett EKG en gång per månad istället för 1 gång per halvår. Det tar ju inte många minuter.

Mvh
Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000