Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 Invasiv elfys/ablation och blodfobi
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Cia

23 inlägg

Postat - 2013/10/24 :  12:36:24  Visa profil  Svara med citat
Hej alla!
Usch jag har lite lätt panik måste jag erkänna :(
Hoppas att någon kan hjälpa mig med lite information eftersom min läkare bestämt sig för att konversera med mig via brev kan jag heller inte ställa några frågor förens några dagar senare när sjuksköterskan har telefontid!

Jag har riktig sjukhus/blodfobi och har till och med blivit sövd inför ett tandläkare besök!! Det är riktigt illa med andra ord. Vad jag har förstått måste man vara vaken vid invasiv elfys?? Och helst inte ens få lugnande innan... Vet knappt vad det är och varför man gör det men vaken vill jag inte vara :((( usch vill inte vara sjuk :(

Någon som kan peppa mig lite?

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/10/25 :  15:35:07  Visa profil  Svara med citat
Till att börja med: INGEN kan tvinga Dig till NÅGONTING. Det är alltid Du som har yttersta ordet. Det ger råg i ryggen att veta.

Om Du inte kan genomgå invasiv elfys utan sövning så är det något sjukvården har att leva med. De måste gör allt för att gå DIG till mötes. Jag ser inget skäl till att Du måste vara vaken. De kanske föredrar det - det är en annan sak.

Ta det lugnt. Inget skall ske mot Din vilja.

Mvh
Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2013/10/27 :  21:48:23  Visa profil  Svara med citat
Tack Håkan, vet ju egentligen detta men känns skönt att höra.
Inom vården känns det ibland som att man inte har några alternativ...
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2014/03/06 :  10:09:03  Visa profil  Svara med citat
Jag lyckades göra ablationen trots min rädsla för nålar/blod etc.
Jag lyckades förhandla bort nålen i armen så då kändes det lite bättre för mig...

Stålsatte mig innan och tänkte att de får göra vad som helst med mig under de där timmarna bara jag har en chans att må bättre och få mitt liv tillbaka. Så fort jag började oroa mig innan så tänkte jag på allt roligt jag skulle kunna göra om jag blev bra istället... De var väldigt gulliga och förstående över min rädsla vilket gjorde att det hela kändes mycket bättre!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2014/03/07 :  03:01:45  Visa profil  Svara med citat
Underbart att det inte blev traumatiskt. Grattis!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2014/03/13 :  15:13:56  Visa profil  Svara med citat
Tack Håkan!
Känner mig rätt modig faktiskt :)
Gå till toppen av sidan

nikaur

Sweden
1 inlägg

Postat - 2015/08/21 :  10:30:18  Visa profil  Svara med citat
Hur gick det Håkan? (Har lite av samma panik själv just nu...)
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2015/09/03 :  02:59:54  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av nikaur

Hur gick det Håkan? (Har lite av samma panik själv just nu...)

Du förväxlar nog inläggen ovan? Jag har ingen panik!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2015/09/10 :  22:54:48  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan och alla andra
JAG har däremot panik.
Genomgick en ablation för över två år sen - inget flimmer därefter.
Så långt bra, men.... sista året har jag drabbats av bradykardi, alltså hjärtat slår för långsamt.
Märks vid snabba ryck t ex att resa sig snabbt ur en fåtölj, gå uppför backar och trappor, i början av varje träningspass (löpning/cykel).
Blir helt utmattad och känner mig svimfärdig, hjärtat hinner inte med i svängarna.
Men efter ett tag går det bra igen och sen kan jag hålla på "hur länge som helst".
Sprang bl.a. Midnattsloppet i Stockholm i augusti utan problem.
Har pratat med min "likgiltiga" läkare om situationen och han sade, att jag skulle sätta ut Metoprololen vilket jag också gjort. Förslaget verkar vettigt, men jag har då fått tillbaks oroskänslan i bröstet som faktiskt hölls i scack av betablockaden.
Vad göra?
Jag har blivit av med flimret (förhoppningsvis) men drabbats av ett annat hjärtproblem
Jag är så besviken och trött på det här, så jag vet inte vad jag skall ta mig till.
Min fråga till er här är: har någon annan fått förlångsammad puls efter ablation ??
Min "oempatiske" läkare antydde den möjligheten.
Har fått svår ångest av mina nya besvär inkl. sömnrubbningar
Vad göra?
Hösthälsningar från Ylva

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2015/09/11 :  13:28:44  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Håll ut! Det tar ett tag innan hjärtat vant sig av betablockeraren.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000