Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Örebro eller arytmi center?? Hjälp?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Cia

23 inlägg

Postat - 2013/11/12 :  11:34:52  Visa profil  Svara med citat
Hoppas att någon läser detta och kan hjälpa mig, imorgon klockan 11 måste jag ha bestämt mig vart jag vill göra min invasiva elfys och eventuella ablation. I Stockholm eller Örebro? Tydligen kan de inte använda robottekniken på mig som de annars använder i Stockholm. Nu har jag super beslutsångest och vet inte vilket ställe jag ska välja :(
Hjälp?! Erfarenhet och råd mottages tacksamt!

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/11/13 :  03:20:54  Visa profil  Svara med citat
Hej Cia!

Det är jättesvårt för en utomstående att råda Dig. Alla ablationscentra i Sverige håller nog en mycket bra standard nuförtiden. Så det som kan avgöra är kanske vilket som ligger närmast Din hemort.

Personligen skulle jag fråga om något av ställena använder mapping-metoden FIRM och välja det som eventuellt svarar ja. FIRM-mapping är det nyaste inom ablationstekniken och har klart bättre resultat än tidigare metoder. Kort sagt så abladerar man inte slaviskt lungvenerna utan snarare fibrös vävnad där man ser att elektriska virvelstormar uppstår. Man har alltså en bättre "karta" över var man skall abladera. En vinst förutom det bättre resultatet är kortare ablationer.

Nu är det ju knappt om tid i Ditt fall (Du tvingas ju välja inom kort), men Du kan ju prova att ställa frågan (om de undrar över frågan så kan Du ju hänvisa till förmaksflimmer.se). Men oavsett detta så kan Du känna Dig trygg både i Örebro och Stockholm.

Lycka till!
Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2013/11/13 :  10:43:27  Visa profil  Svara med citat
Tack Håkan, har 15 minuter kvar tills jag ska välja ställe så ditt svar var otroligt bra :) tack!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2013/11/14 :  23:56:17  Visa profil  Svara med citat
Vad bra att jag hann svara i tid

Lycka till med Din invasiva elfys och eventuella ablation!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2014/03/06 :  10:05:44  Visa profil  Svara med citat
Valet hamnade på arytmi center i Stockholm!
Jag är nöjd med valet dock kunde de inte åtgärda mitt fel under ablationen :(
Gå till toppen av sidan

Violina

Sweden
116 inlägg

Postat - 2014/03/06 :  17:06:55  Visa profil  Svara med citat
Tråkigt - vad händer nu? Ett nytt försök?

Diagnos förmaksflimmrer -09 p.g.a. sjuk sinusknuta. Pacemaker juli -10. Gått på tambocor och sotalol och multaq men det har inte bitit på flimret, även om multaq fungerade bäst. Går på Waran sedan juni -12
Ablation den 13/3 -13
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2014/03/13 :  15:12:56  Visa profil  Svara med citat
Violina... Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer. Det går tydligen inte att åtgärda med en ablation då felet kommer från det autonoma nervsystemet som påverkar hjärtat negativt. Ska till en kardiolog snart för uppföljning så hoppas att han har lite bra råd..
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2014/03/16 :  19:57:28  Visa profil  Svara med citat
Om jag inte missminner mej är det det autonoma nervsystemet som inerverar hjärtat,alltså påverkar hjärtat nerverna= hjärtats retledningssystem.
Jag fortsätter att fundera men har inga svar. Tänker på Dej!

Kristina
------------------------
Flimmer som utlöser fladder SVT och extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter
Äter Bisoprolol 2.5 mgx2 / dag mg Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Cia

23 inlägg

Postat - 2014/03/25 :  21:31:23  Visa profil  Svara med citat
Tack Kristina!
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000