Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Dotter med Ektopisk förmakstakykardi
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

tinnancarina

Sweden
1 inlägg

Postat - 2014/02/03 :  21:57:57  Visa profil  Svara med citat
Hej
Jag är orolig för min 21 år gamla dotter. För ca 5 år sedan föll hon ihop under en handbollsmatch och kördes i ambulans till akuten. Fick så småningom diagnosen Ektopisk förmakstakykardi. Hon hade bara problem vi stor ansträngning och vid tester på cykel visades inget och inte heller när hon hade 24timmars EKG. Där i mot upptäcktes att hjärtat rusade när som helst utan att hon märkte det och hon fick bara problem i samband med ansträngning. Hon fick Isoptin som hon åt i några år men sedan slutade att ta. Hon tyckte sig inte längre behöva eftersom hon inte utsatte sig för stora ansträngningar. Nu när hon börjat träna hårt igen märker hon inget, inte annars heller. Jag skulle vilja att hon uppsökte läkare igen för att få besked om vad hon bör göra men det vill hon inte, hon tycker bara jag är fjantig. Kan detta tillstånd gå över eller är det så att hon påfrestar sitt hjärta och fortfarande riskerar att drabbas av "kollaps? Skulle vara så tacksam för råd! Mvh Carina

carina

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2014/04/05 :  09:34:38  Visa profil  Svara med citat
Hej Tinnancarina

Förstår att du är orolig för din dotter. Förstår också att hon tycker du oroar dig i onödan :-).

Ingen här är läkare eller kan komma med några absoluta sanningar utan vi är bara medpatienter som gått igenom liknande saker.

Det vettigaste tycker jag som lekman vore om hon hade ett 24h-EKG och sedan utsatte sig för max-ansträngning. Problemet med cykel-tester är att de gärna är för "snälla". Jag gjorde ett där läkaren tyckte att nu hade vi kört hårt och jag protesterade och sa att jag ännu inte cyklat motsvarande backen upp till Sahlgrenska - något jag gjorde ett par gånger i veckan.

DÅ: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

NU: har inte haft problem på åratal och är inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000