Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 Ny ablation i mars ... avbokad.Påbokad augusti
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/02/13 :  21:18:30  Visa profil  Svara med citat
Jag fick idag telefon ifrån abladerande läkare att jag ska på fladder/ svt-ablation i början av mars. Jag skulle ha abladerats för 1½ vecka sen men jag fick en rejäl infektion så den blev inte av.

Hjärtat har varit hoppigt och stompigt sen flimmerablationen.men det ska åtgärdas alltså

Jag passade på att fråga om tiden man haft flimmerfladdret/svt försämrar möjligheten till bot men det ska inte vara så.

Dock har man om det absolut inte går på annat vis att få ordnlng på hjärtryem,diskuterat hisablation med insättning av pacemaker men det är en absolut sista åtgärd, så håll tummarna för att det går vägen utan det om ni har lust.

Inte alla läkare som ringer frågar om han kan boka tid och informerar såhär?

Har också helt oväntat pratat med två personer som kunnat berätta att de känner till personer som har abladerats på samma ställe och som idag är friska och av med sina arytmier

Kristina
------------------------
Flimmer som utlöser fladder SVT och extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.Ablation 2014-0108,elkonv 11/1 -14
Äter Bisoprolol 10 mg/ dag mg Waran enligt ord
Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!

Ändrad av - Kristina den 2014/06/24 21:02:22

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/02/14 :  17:05:55  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Så bra att du fick en ny tid så pass snabbt ändå och att lä'karen ringer och fixar det Brukar ju bara dyk aupp et brev och det får man anpassa sig till. Jag hoppas verkligen att du ska slippa his-ablation och pacemaker även om det är skönt att veta att det finns backup ifall det skulle bråka. Jag håller tummarna för dig

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 88-90 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/02/14 :  20:56:04  Visa profil  Svara med citat
Ja Hasse han talade om att han tänker inte ge sej han ska få bukt på mina arytmier på något vis. Och jag har aldrig hört talas om en läkare som ringer för att informera och förbereda en som han gör. Det gjorde han i januari också och gav tid till den ablation som inte blev av pga min infektion.

Det är abladören i Skövde han är både väldigt duktig och bryr sej om sina patienter (till skillnad från ortopedläkaren jag träffade i somras som var upptagen av hur snabbt han genomfört operationen och sen försvann)

Jag har också träffat en annan toppenläkare där som går ST-utbildningen.

Och his-ablation där tycker jag samma som Du!

Kristina
------------------------
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter
Äter Bisoprolol 10-15 mg/ dag mg Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/02/15 :  19:24:05  Visa profil  Svara med citat
Fel

Ändrad av - Kristina den 2014/02/16 14:49:47
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/02/19 :  19:46:43  Visa profil  Svara med citat
Den blir av.fllimret är borta men hjärtat har börjat gå alldeles för fort igen. Så nu siktar jag 2 veckor framåt

Kristina
------------------------
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/02/21 :  16:45:33  Visa profil  Svara med citat
Den är uppskjuten i väntan på att se hur resultatet av den första utvecklar sej fick jag meddelat per telefon idag. Läkaaren ringer om en vecka

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/02/24 :  10:42:47  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Grrrr jobbigt det måste vara för dig när dom ändrar sig. Bättre de säger direkt att man får vänta. men att vänta kan nog vara bra, till mig sade de att resultatet kan man se först efter ca 3 månader. Jag hade också lite snabbare puls och även ett par kortare flimmerepisoder som släppte av sig själv de närmaste månaderna efter ablationen.

Sedan kom det ju tyvärr tillbaka mitt flimmer efter kanske något år eller så vid de två första ablationerna men nu har det hållit sig borta i snart 4 år ser jag

Hoppas att det lugnar ner sig eftersom tiden går och att duinte behöver göra någon mer ablation alls.

Hasse

Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/05/02 :  21:18:40  Visa profil  Svara med citat
Nu har jag varit på återbesök på hjärtmottagningen.Jag fick veta att i nuläget finns ingen anledning att göra något mer då flimren tillsammans med de andra rytmrubbningarna är borta på det ständiga vis som de fanns tidigare. Jag hade dem ju dygnet runt.
Jag har en del VES och korta SVT-attacker men de tros vara betydelselösa och minska med tiden. Jag ska gå med holter som alla får göra två gånger till eller tre och på återbesök en gång.Ett år efter ablationen vet man hur det blir.

Tycker dock själv att hjärtat gör en del väsen av sej och jag får behålla den dos Bisoprolol jag har 5-7½ mg/dag.Men jag ska inte klaga jag får hålla tummarna att förbättringen håller i sej framöver och vara glad att det gick så bra!

Något som jag fick mycket beröm för är att jag gått ner i vikt rejält och det kan minska arytmierna som finns kvar också. Jag har dock inte stannat där utan har gett mej den på att gå ner lika mycket till genom att följa den matsedel jag haft med kolhydratfattig kost. Läkaren tror att jag ska klara av de resterande kilona som jag vill gå ned inom ett år om jag äter klokt.

Något han också gjorde var att skriva remiss till sömnlab för att utreda om jag har några för mej okända sömnrubbningar typ apne'.

Vid en enda ablation kunde han abladera bort all den ständigt förekommande arytmiaktivitet som jag levat med i 30 år. Det trodde jag inte var möjligt. Jag hoppas att det förblir så

Kristina
------------------------
har haft flimmer som utlöst fladder SVT + extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter
Äter Bisoprolol 2.5 mgx2 / dag+ 2½ mg extra vb mg Waran enligt ord

Ändrad av - Kristina den 2014/05/21 22:20:39
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/06/24 :  20:58:56  Visa profil  Svara med citat
Fladdret har nu hållit på nästan konstant sen dan före midsommarafton och när det väl satte igång har det inte slutat eller gjort något uppehåll.
PGA jag är anhörigvårdare har jag inte kunnat åka till sjukhuset för en elkonvertering,som jag skulle ha gjort i lördags morse,

Hur jag mår tror jag ni vet,men det svåraste är ju att jag inte kan söka vård när jag behöver det.Trött tom i huvudet,samlar på mej vätska. Dosen medicin är uppe i den dos jag hade innan ablationen men det ger ingen lindring.,

Varit på EKG på förmiddagen idag såg inte bra ut. Fick besked om att jag skulle infinna mej till elkonvertering på regionssjukhuset på måndag.Men det blev snabbt en ändring för läkaren ringde ifrån hjärtlab och kallade in mej imorrn akut förmiddag för elkonvertering. Så nu ska jag fasta inatt och imorrn..det gick snabbt.

Nästa ablation i början av augusti,han vet ungefär var han ska bränna

Kristina

Kristina
------------------------
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/06/24 :  21:07:35  Visa profil  Svara med citat
Som jag skrivit i en annan tråd har fladder och x-slag kommit allt oftare fram och tillbaka .Men efter att det ökat i timantal har det nu hållit på nästan konstant sen dan före midsommarafton och när det väl satte igång har det inte slutat eller gjort något uppehåll.
PGA jag är anhörigvårdare har jag inte kunnat åka till sjukhuset för en elkonvertering,som jag skulle ha gjort i lördags morse,

Hur jag mår tror jag ni vet,men det svåraste är ju att jag inte kan söka vård när jag behöver det.Trött tom i huvudet,samlar på mej vätska. Dosen medicin är uppe i den dos jag hade innan ablationen men det ger ingen lindring.,

Varit på EKG på förmiddagen idag såg inte bra ut. Fick besked om att jag skulle infinna mej till elkonvertering på sjukhuset på måndag.

Men det blev snabbt en ändring för läkaren ringde ifrån hjärtlab och kallade in mej akut imorrn förmiddag för elkonvertering. Så nu ska jag fasta inatt och imorrn..det gick snabbt.

Min anhörige har fått plats över natt att vara på så att jag kan ta mej till sjukhuset

Han ska boka tid hos sej för att boka nästa ablation i början av augusti tror jag han sa,han vet ungefär var han ska bränna

Känns skönt ändå att man inte längre är avförd ifrån vård

Kristina

Kristina
------------------------

[/quote]

Kristina

Ändrad av - Kristina den 2014/06/24 21:08:17
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/06/25 :  19:59:11  Visa profil  Svara med citat
Elkonverterad idag gick bra men så trött jag är.

Har fått veta idag att jag inte ska åka till VåC när fladdret sätter igång och inte vill ge sej ,eller till akuten utan ta kontakt med hjärtkliniken. I samband med dem bestäms åtgärd och om det är konstant fladder får jag komma dit för ny elkonvertering.

Det kallas för "direkta länken" och är för dem som blivit abladerade

Ser fram emot fladderablationen när den blir

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/08/25 :  19:17:08  Visa profil  Svara med citat
Nu räknar jag ner. På torsdag är det dags för en fladderablation. Som jag skrivit i inlägget om ektopiskt fladder så blir ablationen utan smärtstillande och lugnande,informationen fick jag först för några dagar sen.Man glömde helt enkelt skicka den ihop med tid för "ingreppet".
Jag kommer visserligen att ha en sköterska att "hålla i handen" hela tiden sägs det (vet inte om det stämmer) men ändå..jag önskar att ingreppet vore över

Sista holtern gick hjärtat i sinus så man kan ju hoppas att de reder ut det som behöver göras åt den här gången.Är dock orolig dels pga att jag inte får något för smärta och oro (jag kan inte tänka mej att lyssna på musik för då kan jag absolut inte ligga still) och eftersom jag också har fruktansvärt ont i mitt högra knä pga artros. Får ingen tid på ort har väntat fyra månader nu.Kan knappt gå med kryckor.Vid den förra ablationen blev det smärtkris och jag fick mycket och ofta Ketogan IV.Efter att jag fått det antiemetika jag tål.

Nån här som klarat ablation utan smärtstillande och lugnande?

Kristina
------------------------
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Nu Fladder.Vänta på ny fladderablation i aug
Äter Bisoprolol 2.5 +5 mg / dag+ 5 mg extra vb Waran enligt ord

Gå till toppen av sidan

hopplahoppla

Sweden
44 inlägg

Postat - 2014/08/26 :  23:15:43  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina.
I mina gamla journaler ser jag EAT och MAT, flera asytolier. Det mesta. Har gjort 2 "vanliga" ablationer, 1 lite mera avancerad, PM insättning och för ett år sedan en akut HIS ablation.
Samliga utförda utan några restriktioner på smärtlindring/lugnande. Minst en syrra närvaranda. Det värsta tycker jag var att ligga där i allt sitt förfall innan operationsdukarna täckte eländet. Dvs mig!
Jag var på KS. Hoppas du har fått fel info om smärtlindring.
Lycka till Kristina, det går säkert bra.

/Hilsen hoppla hoppla som inte hopplar mera, känns svagt svagt några enstaka gånger.l
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/08/27 :  10:08:29  Visa profil  Svara med citat
I den skrivna infon står det att jag kan få avslappnande inte lugnande.Restriktionerna sägs bero på¨att ektopiska öar är svårare att hitta via retningar med elektroden med lugnande och smärtstillande i kroppen.
Jo nog kommer det att finnas folk.Jag kanske ska be om en långlektion i ablationskunskap och hjärtfysiologi

Kristina
------------------------
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Nu Fladder.Vänta på ny fladderablation i aug

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/08/29 :  13:38:36  Visa profil  Svara med citat
Hej! Nu är ablationen gjord och den gick fantastiskt bra. Dryga tre timmar tog själva ablationen jag var klarvaken hela tiden fick något smärtstillande men inte mycket. Något avslappnande men inte mycket av det heller.
För mej var det absolut inga problem öht varesej att ligga stilla eller uppleva ablationen.Jag hade aldrig kunnat tänka att det skulle gå så lätt!!!!!!!!!!!!!!!!

Fick en liten blödning vid insticksstället efteråt när jag kom till avdelningen så man ringde till narkosen som kom och sprutade adrenalin omkring insticksstället det gör att kärlen drar ihop sej och blödningen gav sej.
Är nu hemma det är alldeles väldigt härligt!

Jag kan nu skryta med att ha gått till historien för abladören har aldrig haft en patient som haft konstant pågående arytmier i 32 år som verkar vara botad.
Nu kan det ju bli lite liv i luckan de första 3-6 månaderna medan det läker i hjärtat.Blir det ihållande får jag åka till sjukhuset för elkonvertering och jag följs noga upp.
Behövs fler ablationer ja då blir det så men han tror inte det. Flimret ska vara helt borta.
Holter om 2-3 månader och återbesök.
Den här gången var läkaren både väldigt skicklig som han alltid är och väldigt trevlig. Han berömde mej för mitt mod!
Forsatt Waranmedicinering och Bisoprolol 2½x2 /&dag.Kanske jag slipper det också!?

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2014/08/29 14:00:37
Gå till toppen av sidan

Pererik

Sweden
83 inlägg

Postat - 2014/08/29 :  15:31:41  Visa profil  Svara med citat
Vad härligt att det äntligen gått bra för dig!
Vi får hoppas våra hjärtan lugnar sig efter "inkörningsperioden" efter ablationen.
Jag upplevde också ablationen som "lättvindlig" inte ens träsmaken var svår. Sen fick jag ju vin till kvällsmaten på sjukhuset

Läkaren sa dessutom att jag var lättretad... 8)

Så här ett par veckor efter har det varit en flimmerepisod och trycket ligger högre än tidigare. Ska ta en första diskussion med ordinarie hjärtläkare i slutet på nästa vecka.
Trycket behöver ner till att börja med.

Ändrad av - Pererik den 2014/08/29 21:20:00
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/08/29 :  16:10:16  Visa profil  Svara med citat
Ja det är märkligt vad ett bra arbetslag kan göra. Man såg verkligen till att jag låg bekvämt med stöd under höger värkande knä så jag slapp smärtkris där den här gången :) och i övrigt också och frågade med jämna mellanrum hur det gick.

Fick Du vin medan jag fick nöja mej med en osmakande omelett !

Lättretad var jag inte läkaren var på vippen att ge upp efter ett tags sökande utan resultat.Han funderade ett tag ,men konfererade med en annan teammedlem och bestämde sej för att "byta sökområde" och fick napp rejält. Efter det var det bara att mappa och bränna.

Jag fick ligga tills imorse men fick åka hem vid 10-tiden,å dä ä så skönt hemma
Hoppas nu att våra hjärtan sköter sej annars får dom hjälp ett tag framöver Per-Erik

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2014/09/01 18:47:47
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/09/02 :  07:32:41  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Så skönt att höra att dt gick bra för dig Kristina. Hoppas att du håller dig flimmerfri nu, lite flimmer som sagt vid läkningen efter ablationen får man ju kanske räkna med.

Hasse

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/09/07 :  23:49:12  Visa profil  Svara med citat
Nu har det gått 11 dagar efter ablationen och det enda jag märkt är att hjärtat haft en kort svt-attack en kväll och att det slagit hört en stund några gånger.Annars känner jag inte av det.

Det är en rätt märkligt upplevelse att efter så många år plötsligt inte ha ett hjärta som lever rövare hela tiden utan uppehåll, i alla tänkbara arytmier!

Är fortfarande trött men det har nog också att göra med att jag fortfarande går på värkmedicin för knäet som är kaputt.......

Jag undrar hur det blir den dag jag är fri ifrån den smärtan..och jag kommer att vara friskare än jag varit under halva mitt liv nästan?

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/09/08 :  12:49:30  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Att du är trött kan ju som dusäger bero på medicinen men säkert även av sviter efter ablationen. Kul att höra att det håller sig förhållandevis bra i takt ändå. få passa på att gratulera också.. till inlägg 600

Hasse

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/09/08 :  13:28:46  Visa profil  Svara med citat
Dagen efter att jag kommit hem fick jag bihåleinfektion så jag äter antibiotika men infektionen vill inte släppa så jag har fått kontaktat VåC igen och fick antibiotikakuren förlängd. Så det blev ju flera olika orsaker till att jag är trött.

Tack Hasse jag hade nog aldrig trott att mitt hjärta skulle lugna sej det är ju det svar jag alltid fått från läkarhåll genom åren om jag öht har fått träffa någon läkare.Men jag verkar ha haft fel

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2014/09/08 15:19:04
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/09/08 :  17:38:25  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Jag tror inte du haft fel du har nog råkat ut för läkare som inte vet vad de har pratat om :)

Hasse

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/09/08 :  20:14:46  Visa profil  Svara med citat
Jag menar det de hade fel.Men å andra sidan kan jag inte precis säga att de ansträngt sej för att verkligen ta reda på vad som var fel.Kunskapen om fladder och flimmer fanns ju redan när jag arbetade på hjärtavdelning i början av 80-talet. Inte ens i GBG kunde de utröna att det var flimmer och fladder 1991................Knepigt det där.............

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/09/21 :  14:00:48  Visa profil  Svara med citat
Fortfarande är läget relativt lungt vilket känns skönt.En och annan period av hörda slag enstaka snabba attacker som vara sisådär 15 sekunder . Kanske kan jag se fram emot några år av bra hjärthälsa

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2014/09/30 :  22:20:57  Visa profil  Svara med citat
En månad har gått nu och det är relativt lungt än.Lite otakt från och till men inte i närheten sav närheten av hur det varit tidigare. Går nu och väntar på knäledsbyte och det lär inte bli några problem med hjärtat då heller. Men gu vad jag är trött!

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2014/10/02 :  19:12:53  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Skönt att hjärtat fungerar bra men tråkigt med tröttheten. Är det trötthet efter ablationen fortfarande eller beror det på något annat tror du?

Hasse

Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000