Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Blodförtunnande
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Vitalia

Sweden
14 inlägg

Postat - 2014/02/16 :  11:01:22  Visa profil  Besök Vitalia's hemsida  Svara med citat
Jaha nu har jag fått min nya knäled.(nr 2) Jag äter waran. tambocore och metaprolol för mitt flimmer som jag fick för 2 år sedan och det har funkat bra. Ca 2 månader innan min knäledsoperation fick jag en blödning i benet, fick åka ambulans in med fruktansvärda smärtor. Benet gipsades 1 dygn sen tappades det på blod. Efter 2 dagar var jag hemma igen.(waranet sattes aldrig ut) Inför operationen byttes waranet ut mot fragminsprutor. Redan operationsdagen sattes det in igen och efter 5 dagar var jag hemma igen. Körde på med träningen och allt verkade bra men 2 veckor efter operationen fick jag en ny blödning i benet med ny ambulansfärd denna gång ännu jobbigare. Nu sattes waranet ut. Hemskickad efter 4 dagar med stor oro den här gången för stroke eftersom jag inte hade något blodförtunnande. Nu ska jag till hjärt kliniken för att diskutera vad jag ska ha man talar om Pradaxa. Känner mig jätteorolig för vad jag ska ha, waran, pradaxa eller något annat eller kan man vara helt utan? Finns det någon här på forumet som inte tar något blodförtunnande? Är pradaxa bättre än waran? Finns det någon som har erfarenhet av något annat som fungerar bra?
Så tacksam för svar från någon som har erfarenhet och även höra från andra som kanske haft någon blödning pga waran.
Jag är en aktiv kvinna på 65 år.
Kram från en numera orolig vimsa!

Majander

Finland
62 inlägg

Postat - 2014/02/16 :  21:20:58  Visa profil  Svara med citat
Hej Vimsa!
Jätte tråkigt att du råkade ut för blödning i benet. Med fruktansvärda smärtor! Usch! Själv behöver jag enligt läkare inte ta waran men tar, som du, tambocor och metaprolol för att förhindra flimmer. Har dock haft två korta flimmerepisoder sedan jag började med denna medicinering och funderar ibland på vikten av waran. Nu undrar jag hur det är med ditt flimmer? Är det kroniskt nu eller kommer det sporadiskt ? Ifall du har normal sinusrytm just nu så kan jag tänka mej att du kan vara utan blodförtunnande medicin en tid. Min hjärtläkare anser att jag inte behöver waran ännu i detta skede trots att jag har återkommande flimmerattacker som går tillbaka efter medicinering. Tror att det är mycket individuellt. Hoppas nån känner igen sej och kan ge dej svar så att du inte behöver oroa dej.
Hälsningar!

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Född 1955.
Gå till toppen av sidan

Vitalia

Sweden
14 inlägg

Postat - 2014/02/20 :  11:30:37  Visa profil  Besök Vitalia's hemsida  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Majander

Hej Vimsa!
Jätte tråkigt att du råkade ut för blödning i benet. Med fruktansvärda smärtor! Usch! Själv behöver jag enligt läkare inte ta waran men tar, som du, tambocor och metaprolol för att förhindra flimmer. Har dock haft två korta flimmerepisoder sedan jag började med denna medicinering och funderar ibland på vikten av waran. Nu undrar jag hur det är med ditt flimmer? Är det kroniskt nu eller kommer det sporadiskt ? Ifall du har normal sinusrytm just nu så kan jag tänka mej att du kan vara utan blodförtunnande medicin en tid. Min hjärtläkare anser att jag inte behöver waran ännu i detta skede trots att jag har återkommande flimmerattacker som går tillbaka efter medicinering. Tror att det är mycket individuellt. Hoppas nån känner igen sej och kan ge dej svar så att du inte behöver oroa dej.
Hälsningar!

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Född 1955.

Gå till toppen av sidan

Vitalia

Sweden
14 inlägg

Postat - 2014/02/20 :  11:56:18  Visa profil  Besök Vitalia's hemsida  Svara med citat
Hej Majander och tack för ditt svar!
Vet ej vad mitt flimmer kallas men fick diagnosen i maj 2012 man tror att jag haft det längre utan att jag fattade vad det var. Jag trodde det var magproblem.
I alla fall så ringde min hjärtläkare igår och sa att jag ska få komma till honom inom några veckor och att jag ska hålla upp med waranet tills dess. Det är ingen fara säger han om jag skulle hålla upp ett par månader med waran.( beror lite på läkningen av mitt ben) När jag kommer dit ska vi diskutera om jag ska ha waran, pradaxa eller ett annat preparat som jag ej kommer ihåg namnet på (började på bokstaven e tror jag). Han ska då berätta mer om för och nackdelar med respektive preparat. Han var ju mest positiv till waranet pga att jag har en egen mätare och kan ta mina prover själv.
Blev i alla fall lugnad av att höra att du klarat dig så länge utan blodförtunnande,du är också några år yngre än mig. Man påpekade ju att min ålder hade betydelse för valet av blodförtunnande som behandling av förmaksflimmer. Kram från en lugnare Vimsa!
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000