Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Fysiskt arbete.
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Mattias1970

2 inlägg

Postat - 2014/02/16 :  22:58:55  Visa profil  Svara med citat
Hej! Jag har haft ff i ca 5 år med tätare och tätare attacker. Från början bara några ggr per år men det senaste året ca 1 gång i månaden med attacker som varat mellan 10-18 timmar. I Oktober lades jag in för medicin insättning, Tambocor. Sedan dess har jag varit utan attacker. (Känt att det varit på gång några gånger, fladdrat lite i bröstet ungefär som att ff försökt men medicinen hållit tillbaka.) Jag är 43 år och överviktig. 186 cm och 98 kg. Men jag har ändå en skaplig grundkondition. Låg väldigt bra på de cykeltester jag gjort. Rör mycket på mig också. Går med stavar och joggar kortare rundor. Ca 2-4 km ett par ggr i veckan. Nu har jag fått jobb i Kiruna som takskottare/ snöröjare. Ett väldigt fysiskt arbete. På samma företag kommer jag på vår, sommar och höst sköta grönområden och röja skog. (Också fysiskt slitsamt.) Vad tror ni? Kan jag förvärra mitt ff? Är det rentav farligt att ha ett sådant arbete? Jag vill väldigt gärna kunna arbeta med detta då skogsarbete länge varit min dröm. Vänligen Mattias.

petergustaf

Germany
1386 inlägg

Postat - 2014/02/19 :  15:45:41  Visa profil  Svara med citat
Mattias !

Hos mig satte "hård fysisk aktivitet" igång 20% av mina flimmer.
Jag tror inte att den "förvärrar ditt FF" men kan trigga igång mer flimmerepisoder.
Nu vet jag inte hur illa du upplever dina flimmer.
Hos mig gick de från halvtaskiga (kände att hjärtat slog "konstigt") till katastrofala (sängläge) till knappt märkbara (fick koncentrera mig för att märka dem)

Citat: "Jag har haft ff i ca 5 år med tätare och tätare attacker."
Jag gick igenom samma utveckling, först flimmer en gång om året, sedan en gång i månaden.
Därefter en gång i veckan.
Till slut varje dag. Då föreslog min doktor ablation. Bra förslag !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Vangelia

25 inlägg

Postat - 2014/02/19 :  19:04:07  Visa profil  Svara med citat
Jag har precis som du fått ökat flimmer senaste åren(samma årgång som du) däremot har jag inte sett något samband mellan fysisk aktivitet och flimmer snarare tvärtom att det kommer när jag gör ingenting, däremot har jag märkt att om jag blir upprörd osv så kan det utlösa, men nu har ju jag oftast kortare episoder på bara några minuter som jag inte tycker jag lider av så långe det går över och hittills så är det bara vid ca 3 tillfällen som det inte gått tillbaka av sig själv.

Kvinna född dec 1970, 178 sm lång , 60 kg.
Flimmer i ca 10 års tid utan att veta att det var flimmer. 6 december akuttransport då det fastnade och pulsen låg på mellan 150-200 i 2 timmar. Förlorade medvetandet. På akuten 3 sprutor med betablockerare, det funkade! Insatt på Multaq kort därefter, fungerade inte. Remiss för ablation skickad till Uppsala, övervägande om Tambocor står nu på lut.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000