Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Besvär efter ablation? Titta hit!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

bonbons

Sweden
6 inlägg

Postat - 2014/03/03 :  22:32:52  Visa profil  Svara med citat
Hej alla hjärtemänniskor!
Eftersom många här inne har genomgått ablation och diverse saker mot hjärtåkommor tänkte jag kolla efter liknande erfarenheter.

Historia;
Gjorde en ablation i Augusti 2013 för AVRT/AVNRT (något utav de) och de användes kryoteknik då "felet" satt för nära AV-knutan. Hjärtrusningarna är borta.
1 vecka efter ablationen så fick tyckte jag hjärtat slog konstigt, så åkte in och det konstaterades att jag hade lite flimmer på hjärtat. (ALDRIG haft innan!)
Blev inlagd och skulle fått Seloken intravenöst men det gav med sig.

Sedan nov/dec har jag haft hur mycket extraslag som helst. Enligt hjärtläkaren är det vanligt och inget farligt. Sist vi pratade ville han kolla upp det ändå så väntar på ett holter EKG.
Men nu till saken:
Det slår med extraslag nästan tiden. Innan kom de enbart på kvällen och några enstaka, men numera är det när som helst på dagen. Ståendes, gåendes, liggandes, sittandes, sovandes.
Vissa slag känns rossliga/vibrerande(?) på något sätt.
Ibland känns det som två/tre slag på raken.

Jag hade aldrig detta innan ablationen.
Slutade röka i september, nyss diagnostiserad med hypotyreos och ett tsh-värde på 89, insatt på levaxin. 18-år flicka, är aktiv i det vardagliga pch tränar.

Någon med erfarenhet? Såg nu att detta blev låååångt... Förlåt. *ler*

Väntar på Ablation.

bonbons

Sweden
6 inlägg

Postat - 2014/03/03 :  22:36:04  Visa profil  Svara med citat
Såg nyss att min signatur ej var uppdaterad.
Har genomgått ablation!

F18 - Abladerad med kryo i Aug-13 AVRT/AVNRT
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2014/03/07 :  02:59:05  Visa profil  Svara med citat
Hej bonbons!

OJ vilket tsh-värde! (Jag tyckte mina dåvarande 7 var katastrofalt höga). Hoppas det snart kommer under runt 1 eller så (i alla fall under 2,5). Är Du trött och frusen? Vore inte konstigt. En överaktiv sköldkörtel kan ju ge arrytmier, det är välkänt. Men att en underaktiv sköldkörtel skulle kunna göra detsamma hittar jag inget exempel på. Så där finns nog inget samband.

Jag lider med Dig. Förutom flimmer och fladder har jag också gått igenom perioder med extraslag, dubbel- och trippelslag. Det tär på nerverna. I mitt fall gick det över spontant, faktiskt. Det tog ett par månader. Min läkare skrev ut lite lugnande att ta när det spökade som värst och det var faktiskt till stora hjälp. Annars tror jag mycket på betablockerare och Cordarone (relativt hög startdos under en kort period). Det brukar lugna ner hjärtat väsentligt och "städa" bland pulserna.

Jag kan tänka mig att mycket av det Du nu upplever har funnits där länge men att det kamoufleradea av fladder / flimmer innan Din ablation.

Stå ut - det ordnar sig skall Du se. Jag önskar Dig snabb bättring.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
720 inlägg

Postat - 2014/04/05 :  09:10:49  Visa profil  Svara med citat
Hej Bonbons

Hur har det gått med uppföljningen av dina extraslag? Jag hade rätt många sådana innan jag abladerades men jag visste inte om att de var något skumt så jag levde i glad ovisshet att de var farliga (vilket de bara är om de är väldigt många).

Hoppas dina försvinner!

Då: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

Numera inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000