Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Förmaksflimmer Nytt läkemedel?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Toker

Sweden
1 inlägg

Postat - 2014/03/07 :  09:41:10  Visa profil  Svara med citat
Fick FF för första gången för en vecka sedan. Är 67 år. Åkte in på akuten, fick ligga inne ett dygn och tog en massa prover. Bl.a. ultraljud på hjärtat. Förutom flimret så såg det bra ut. Ska göra en elkonvertering om tre veckor.
Fick inte Waran utan ett ganska nytt läkemedel som heter Eliquis 5mg. Fick även Metoprolol Sandoz 50mg. Är det någon som har provat Eliquis? Vad är det för skillnad gentemot Waran?
Blodtryck och puls gick ner men jag oroar mej väldigt mycket. Har haft panikångest då och då vilket gör att blodtryck och puls stiger av det. Just nu har jag en malande ångest för FF så mitt blodtryck är ganska högt. 160/95/60. På kvällen är jag i regel något lugnare och då är blodtrycket mer normalt. Eftersom blodtrycket är ganska högt så är det väl värre att bli av med flimret? Vilopulsen är däremot normal hela tiden. (omkring 60).
Med vänlig hälsning. Toker.

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2014/03/08 :  10:50:54  Visa profil  Svara med citat
Hej, jag tar Eliquis just nu. Kardiologen menade att det hade fördelen att dosen inte behöver ändras när man knaprar Cordarone (som jag just nu gör). Fast jag är tveksam om han egentligen har rätt ...

Skillnaden mot Waran är framför allt - precis som Pradaxa - att man slipper alla INR-mätningar. Man tar sin tablett en gång per dag och därmed basta. Eftersom Du skall elkonverteras är det livsviktigt att Du verkligen tar Din Eliquis varenda dag.

Ett systoliskt blodtryck på 160 är väldigt högt och även det diastoliska är högt. Jag tycker Du skall dryfta det med Din läkare för att få ner värdena. Det finns en hel arsenal preparat att välja emellan. Enalapril kanske vore lämpligt.

Hursomhelst så försvårar inte blodtrycket elkonverteringen i praktiken. Men det gör Ditt liv mera riskfyllt och kan lätt utlösa ny flimmer efter konverteringen.

Lycka till!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2014/03/09 :  00:45:18  Visa profil  Svara med citat
Mer om Eliquis här: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=73

Jag gjorde första inlägget om den redan 2007!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Just nu (2014-03) tar jag ånyo Cordarone (tillfälligt) efter en misslyckad elkonvertering.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000