Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Misslyckad elkonvertering
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2014/03/08 :  20:01:51  Visa profil  Svara med citat
Så har man varit med om något nytt. Under alla mina flimmerår har hjärtat alltid svarat på elkonvertering, första försöket. Nu har jag gått och dragit på ett fladder (först) som numera urartat till flimmer.

Hursomhelst, jag skulle elkonverteras. När jag vaknar ser jag att kardiologen ser aningen ledsen ut. Det gick inte!

Man började med 100 Joule, sköt igen med 200 Joule och till sist en gång med 300 Joule. EKG:t darrade inte ens till. Fladdret härskade ohotat.

Där stod personalen med adrenalinsprutor (små gröna gulliga sprutor) i högsta hugg och såg olyckliga ut. De var beredda för livräddning ty flera strömstötar med hög strömstyrka kan ju få konsekvenser i allra värsta fall. Så de tordes inte försöka med fler strömstötar.

Nu var goda råd dyra, man kunde ju inte bara låta mig ligga där med 180 i puls. Så jag fick amiodarondropp, en tablett betablockerare och kunde sedan över cirka 7 långa timmar se hur pulsen långsamt föll till 70 (när man givit mig dryga 100 ml amiodaron intravenöst.

Nu har det gått någon vecka. Vad som återstår av den misslyckade elkonverteringen är ett par praktfulla brännsår där elektroderna satt (300 Joule sätter sina spår) samt ett efterhängset flimmer som attackeras med höga initialdoser Cordarone (amiodaron) just nu. Jag är väl kandidat för en ny elkonvertering om några dagar. Då skall det väl räcka med 150 Joule för att knäcka flimret. Amiodaronet lär nog hjälpa till.

Sensmoral: gå inte länge med ett fladder. Det blir allt svårare att elkonvertera och kan ge Dig hjärtsvikt, speciellt om Du är lite kommen till åren som jag. Samt: amiodarondropp är en effektiv pulssänkare.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2014/03/11 :  10:50:04  Visa profil  Svara med citat
Bäste Håkan !

Jag minns hur orolig jag var vid varje flimmer som höll på längre än tio timmar.
"Tänk om det inte går bort !"
Så jag beundrar ditt lugn !
Och jag tror bestämt att nästa "grillning" lyckas !

F.ö: Bra att se dig tillbaka på forumet igen !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin (fegis !)
Donator !
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2014/03/16 :  20:05:33  Visa profil  Svara med citat
Jag är ledsen för Din skull Håkan.

Jag fick rådet att inte vänta längre än 24 timmar innan flimret/ fladdret börjat och åka in till akuten nästa morgon. Inte äta och dricka natten om det kommer innan eller under den. (jag har åkt sjukresa)

Åtminstone här blir man då från akuten förd till hjärtdagvården och blir elkonverterad inom tidens (24 timmar) gränser och får sen vila några timmar under övervakning innan man åker hem

Jag önskar att det kunde gå väl för Dej nu Du har varit med om tillräckligt tycker jag!!!! Bästa önskningar om verksam vård för Dej

Kristina
------------------------
Flimmer som utlöser fladder SVT och extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter
Äter Bisoprolol 2.5 mgx2 / dag mg Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
62 inlägg

Postat - 2015/11/26 :  20:39:24  Visa profil  Svara med citat
Elkonvertering!
Bra med detta forum. Först börjar man läsa allmänt om flimmer. Sen går man vidare till olika mediciner och erfarenheter. Nu har jag kommit till avdelning Elkonvertering och läst igenom inläggen om dem...
Fick min första elstöt igår efter ett flimmer på 12 timmar. Det var 6 veckor sen det senaste flimret som vände som tidigare efter seloken i. v. på akuten. Nu gjorde det inte det så det blev elkonvertering. En upplevelse i sej!Och lite skrämmande....
Tack och lov så gick allt bra och jag vaknade i sinus. Får vara tacksam över det när jag läser om att det inte alltid går så.
Du har nog rätt Peter, flimret lever sitt eget liv och kommer allt oftare.
Jag hade en grym huvudvärk när jag vaknade på morgonen dagen efter elkonverteringen. Ringde läkaren som trodde det berodde på anestesin dvs ämnet som injicerades för att få mej att tuppa av. Har någon annan samma erfarenhet?
Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Född 1955.Börjat Tambocor och Seloken 2013.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/11/27 :  01:31:15  Visa profil  Svara med citat
Majander!

Jag tror att det är mycket ovanligt att elkonvertering misslyckas. Och misslyckas det kan man sätta in Cordarone och prova igen efter en tid. Så oroa Dig inte!

Angående huvudvärk: det har jag aldrig fått. Tror att läkaren har rätt, att det berodde på narkosen.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. Hösten 2015 en tredje ablation och sedan dess perfekt sinus och pulsfrekvens. Tar fortfarande Eliquis blodförtunning samt betablockeraren Seloken. Kommer väl att fasas ut framöver om allt går vägen.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
15 inlägg

Postat - 2016/08/18 :  14:41:13  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Misslyckad elkonventeringar jag betat av några gånger nu. Nästan varje gång jag kommer in med ett flimmer till akuten får jag 3 doser Seloken (verkar som en droppe i havet på mig). Där efter blir det 3 stötar. Vaknar och inser att flimmret är kvar. Får där efter oftast 2 omgångar Cordarone i blodet innan en sista omgång görs och då hoppar den till rätta. Annars får jag gå med flimmer runt 4-5 dagar innan den slår om av sig själv.

Diagnostiserad: Paroxysmalt Förmaksflimmer Aug -15, 25 år gammal.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000