Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Apotek online
 Amiodarona 200mg
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

rulle

Spain
58 inlägg

Postat - 2014/08/08 :  13:25:44  Visa profil  Svara med citat
Är det någon som har erfarenhet av denna tablett? Skulle ta 200 mg vid frukosten. Har nu tagit tabletten cirka sex månader, första gångerna blev jag som "10" år äldre, orkade ingenting, delade därefter på intaget.
Tog istället 100 mg på morgonen och 100 mg på kvällen, biverkningar är fortfarande. Yrsel vid intensivt ljus, skakningar, mardrömmar, sömnstörningar, glömska, trötthet och snubblar mycket, fast jag är vältränad. Nu skall jag träffa min Kardiolog i början av nästa månad. Mitt krav blir då att prova, att endast ta,100 mg, för att se om nämnda biverkningar försvinner. Alternativt byta till annan tablett, som är förebyggande för eventuellt återkommande hjärtflimmer. Helst skulle jag vilja prova att vara utan tabletter. Några synpunkter på tabletten och biverkningarna samt testa utan tabletter?

Kristina

Sweden
679 inlägg

Postat - 2014/08/08 :  21:19:29  Visa profil  Svara med citat
Ring 1177 för detta låter inte bra

Jag har själv inte ätit denna medicin så jag kan inte säga något om den

Har Du möjlighet så skaffa ett Bank-ID eller liknande och logga in på "Mina vårdkontakter" sök efter Din mottagning och lämna ett meddelande om hur Du mår.,De kommer att ge kontaktsvar nästa arbetsdag.

Kristina
------------------------
har haft flimmer som utlöst fladder SVT + extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Nu Fladder.Vänta på ny fladderablation i aug
Äter Bisoprolol 2.5 +5 mg / dag+ 5 mg extra vb Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

rulle

Spain
58 inlägg

Postat - 2014/08/08 :  22:30:03  Visa profil  Svara med citat
Tack för dina synpunkter Kristina
Har tidigare haft flimmer som inte har påverkat mig, mer än att jag har fått ta allt i ett långsammare tempo. Gjorde en Ablation för cirka tre år sedan, allt väl tills årsskiftet 2013-14. Fick då fladder för första gången, lite obehagligare än flimret, mycket högre rusande puls.
Elkonvertering gjordes och därefter fick jag betablockerare av olika slag utan biverkningar. Efter en ytterligare Elkonvertering i början på våren så ville läkaren prova denna nya tablett.
Tar även en blodtryckstablett 100 m+25 mg och trycket har varit utmärkt under de mesta av gångna 25 åren.
Nästa tablett som jag numera har, är Pradaxa 110 MG istället för Sintron/Waran. Mycket stabilare än Sintron tabletterna, som krävde mycket kontroller för att ha rätt värden.
Det är Amiodarona 220 mg, tabletten, som är orsaken till dessa biverkningar. "Bättre med Elkonvertirng vart eller varanat år"
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2014/08/09 :  23:31:56  Visa profil  Svara med citat
Hej "rulle"!

Alla biverkningar du beskriver för Amiodaron stämmer med FASS,
t ex yrsel, skakningar, mardrömmar, sömnlöshet och trötthet.
Tablettens varumärkesnamn är Cordarone och har omtalats mycket här på sajten. Bl.a. av forumets administratör (Håkan).
Preparatet verkar vara ett bra medel mot flimmer, när andra slutat hjälpa, men - det har en allvarlig biverkan i form av sköldkörtelpåverkan
Konsekvensen blir att sköldkörteln slås ut med allt vad det innebär.
Så, thyroidea-kontroller rekommenderas.

Själv medicinerar jag med Tambocor, Waran, Metoprolol och Kaleorid.
Funkar hyfsat efter 20 års flimmer-erfarenhet. Bakom mig har jag en historik, som omfattar minst 10 elkonverteringar, en ablation samt medicinerna Sotalol, Trombyl och Durbis.

Det där med trötthet och mardrömmar känner jag igen. Det är också en del av mina mediciners biverkningsmönster. Minns knappt när jag var pigg senast
Har tidigare hållit på med marathonlöpning, men det är över sen länge. Jag varken orkar eller törs längre. Men det är kanske åldern också (pensionär)..
Benen känns alltid tunga och ovilliga och får lunka på i snigelfart. Gillar heller inte att bli omsprungen av vartenda "blåbär" numer
Men - "time goes by".

Hej då "rulle" och tänk på det där med sköldkörtelrisken!
Ylva
Gå till toppen av sidan

rulle

Spain
58 inlägg

Postat - 2014/08/14 :  14:16:09  Visa profil  Svara med citat
Bestämde mig för att halvera Amiodaron tabletten till 100 mg, för en vecka sedan. Får höra vad hjärtläkaren säger, skall till mycket för att övertyga mig att återgå till 200 mg. Träningen med styrketräning och promenader har jag fortsatt med, tycker att jag mår bättre av detta.
Vikten är lite svårare att ta tillbaka från 78-80 kg, 1.86 lång.

Erfarenheter från flimmerforums besökare ger nästan mer kunskap, i varje fall, emot vad många "pillerläkarna" har. Programmet "Sveriges bästa äldreboende" visade tydligt att olika piller kan ha motsats verkan.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000