Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 ny her og lige faaet diagnosen hjerteflimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Tidsel

3 inlägg

Postat - 2014/10/22 :  08:59:52  Visa profil  Svara med citat
Hej alle, er denne liste stadig aktiv?

Jeg er ny og har lige faaet at vide at jeg har formaksflimmer, og jeg skal til hjerteafelignen i morgen og er meget nervoes for hvad dette kan betyde for mit liv.

Skal laese her om andres erfaringer, og haaber det vil hjaelpe paa panikken at tale med andre.

Linda

petergustaf

Germany
1386 inlägg

Postat - 2014/10/23 :  10:45:31  Visa profil  Svara med citat
Linda !

Jo denna listan är stadigt aktiv !
Fast det är lite omsättning just nu. Kanske har de flesta blivit av med sina problem ?

Ja, det är sk*t att få bekräftat att man har flimmer. Men å andra sidan är det bra att få veta vad man har.
Och att här på forumet (är det det du menar med listan ?) få reda på att man icke är ensam med eländet !!!
Det minskar definitivt paniken !!!
Som faktiskt är tämligen obegrundad. Fast visst är flimmer "obehagligt".
Men det finns hjälp, först diverse mediciner och ,om dessa inte hjälper, ablation.
Nu får du berätta vad din doktor sade och vad han föreslog för "åtgärder" !

Allt blir bra !
Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Tidsel

3 inlägg

Postat - 2014/10/24 :  07:23:02  Visa profil  Svara med citat
Peter - jo det er forumet jeg mener :-)

Ablation finnes tyvaer ikke her i England, man brukar kun medicin. Jeg er her paa forum derfor at jeg skal flytte til Sverige nogen gang naeste aar.

Lakeren mente ikke at det var noedvendigt med noget medicin for at kontrollere pulsen, derfor at jeg selv har den noget saa naer nede med urt tranquilizers saa som Valerian mm. Men jeg fik at vide at jeg skal tage en staerk blodfortynder kaldet Apixaban, det er en af de nya. I Sverige faar man baere en kaede om halsen med skilt om man bruger disse, derfor at man ikke kan stoppe bloedningen hvis man har et uheld, men i England er det ikke noedvendigt..?

Mit problem er at jag har andra sygdomme som goer at jeg er super sensitiv til medicin og derfor faar mange bivirkninger, saa jeg er ikke sikker paa at jeg kan taale den. I saa fald er plan B at forstaeet bruge den milde jeg har, skoent den ikke er saa god.

Havde ikke haft en episoede i knapt 3 uger, men hjemkommet fra hospitalet havde jeg en igen! Jeg blev saa frustreret at jeg bankede paa brystet flere gange, og ved du hvad, det stoppede!

Linda
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1386 inlägg

Postat - 2014/10/24 :  10:52:30  Visa profil  Svara med citat
Linda !

"Ablation finnes tyvaer ikke her i England ..."
Sure ?
Om jag googlar med "Ablation england hospital" så får jag en massa träffar.
Bland annat:
http://www.bmihealthcare.co.uk/treatment/treatmentsdetail?name=atrial_fibrillation_af-_ablation&p_treatment_id=409/
Här finns sjukhus som utför ablationer listade !
Eller har man förtröstat dig genom att säga att "de utför vi inte här" ?

Om du är överkänslig mot medicin så är ablation ju enda lösningen !!!
Och även om du inte vore det så avtar ju mediciners verkan med åren (min erfarenhet) och man landar slutligen i en ablation.

Mina episoder kom i början en gång om året, men sedan oftare och oftare.
Ofta försökte jag att häva flimret med "att banke paa brystet" men det fungerade aldrig för mig. Mer än att slagen gjorde att flimret inte kändes för någon sekund.
Så jag tog till min "ansträngningsmetod". Eller sedemera bara krystningar !
Läs här om detta:
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000