Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Operation av Flimmer 22år gammal
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Holmen

Sweden
1 inlägg

Postat - 2015/02/10 :  19:40:12  Visa profil  Svara med citat
Godafton.
Jag har levt med mitt flimmer till och från i ca 3år nu. Första gången jag fick det åt jag frukost i lugn och ro i min långtradare. Hjärtat vände sig i bröstet och i samband med vändningen fick jag panik. Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och dom sa att jag skulle in med detsamma. Väl inne hade flimmret avtagit och man såg bara ett litet, litet fel på kurvorna.

Sedan dess har jag haft återkommande flimmer, för det mesta måndagar och söndagar, fråga mig inte varför men så är det. Attackerna är precis lika skräckinjagande nu som då men jag har lärt mig att inte få panik utan att bara härda i någon timme tills det ger upp av sig själv.
Jag får lättare flimmer om jag sitter helt still i soffan eller ligger i sängen. En till orsak som jag har börjat kartlägga är att om jag ätit mycket så får jag flimmer lättare.

Nu är det så här att jag fått en remiss för att bränna i hjärtat. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tycker att det känns väldigt obehagligt. Det är ju ändå mitt hjärta...
Är det någon här inne som har någon erfarenhet av detta ingrepp? Är det något som man ska tänka på? Har operationen fungerat bra i efterhand?

Jag är en kille på 196cm och ca 90kg.

Pererik

Sweden
83 inlägg

Postat - 2015/02/10 :  20:09:03  Visa profil  Svara med citat
Det är flertal här som blivit brända
För det flesta är problemen över efter första gången för resterande, ~1/3, behöver flera lungvensisoleringar/ablationer.

Ingreppet i sig var inte alls farligt. Jag fick inte ens den beryktade träsmaken men min första var snabbt avklarad. Min andra blir om två veckor.

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2015/02/11 :  08:50:00  Visa profil  Svara med citat
"Hjärtat vände sig i bröstet ..."

Holmen !

Bra beskrivning ! Jag har skildrat det som "riktigt feta extraslag" eller "kalabalik i bröstet". Med följande panik !

"Jag får lättare flimmer om jag sitter helt still i soffan eller ligger i sängen."
Det är känt att man lättare får flimmer vid låg puls. Jag fick ofta flimmer framför TVn.

Jag "brändes" inte utan "kyldes" som ger liiite mindre obehag. Resultatet var bra.
Om det gör ont står en snäll tant vid din sida och klämmer in lite smärtstillande substanser i blodomloppet.
Jag låg i sex timmar men tack vare lite "lyckosubstanser" upplevde jag det som betydligt kortare.
Men träsmaken .... !

Det är bra att man direkt tar till den ultimativa lösningen.
Mediciner skjuter bara upp förloppet, alltså hjälper bara en tid.

Allt blir bra !

Peter, lika lång. Men tyngre !

Nu, ett halvår senare, ser jag att jag skrev fel här !!!
Det skulle vara: "Lika tung ! Men längre !" Pinsamt !
__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !

Ändrad av - petergustaf den 2015/08/13 18:27:32
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2015/02/13 :  18:37:06  Visa profil  Svara med citat
Jag gernomgick både flimmer och fladderablation förra året men är osäker på om jag inte kommer att behöva en till. Jag har haft mycket omfattade arytmier i över 30 år som nu är väsentligen bättre.

För min del gick det bra jag fick "sova lätt" under flimmerablationen-Dick en del oroligheter i hjärtat efterså...som konstaterades vara fladder och åtgärdades i aug .14.

De som gör ablationerna är så fuktiga att det är ingenting att vara rolig för

Kristina
------------------------
har haft flimmer som utlöst fladder SVT + extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Haft Fladder. Fladderablation gjord i aug -14
Äter Bisoprolol 2.5 + 2.5 mg / dag+ 5 mg extra vb Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Violina

Sweden
116 inlägg

Postat - 2015/02/15 :  11:01:28  Visa profil  Svara med citat
Jag har gått igenom en ablation och har nu varit flimmerfri i snart två år.

Diagnos förmaksflimmrer -09 p.g.a. sjuk sinusknuta. Pacemaker juli -10. Gått på tambocor och sotalol och multaq men det har inte bitit på flimret, även om multaq fungerade bäst.
Ablation den 13/3 -13
Gått på Waran sedan juni -12 men fått sluta med den juli-14 då jag inte hade haft flimmer på över ett år.
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2015/02/17 :  07:19:34  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
hej

Jag har klarat av 3 ablationer och tycker iidag inte att det var särskilt farligt. Innan första gången var jag också lite nervös, det är som du säger ändå hjärtat de ska in och böka i. Jag tyckte personligen att tiden gick lite snabbare när jag hade med mig min telefon (naturligtvis i flight mode) laddad med musik som jag kunde lyssna på i ett öra. Det andra örat ville de ha för att prata med mig och höra efter ifall jag behövde mer smärtstillande. Nu efter dessa tre ablationer så fungerar det förhållandevis bra, ska dock på arbets-EKG snart då hjärtat började spöka i somras när jag sprang Sthlm halv marathon och inte fungerar riktigt som jag tycker det borde. Känns dock inte som flimmer men pulsen går upp riktigt högt när jag springer och det tar ett bra tag att återhämta mig sedan. Någon gång har det också motsatt varit svårt att få upp pulsen.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 88-90 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Andrej

Sweden
4 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  13:44:47  Visa profil  Svara med citat
Hej Holmen! Tack för ditt inlägg, mycket av det du beskriv känner jag oxå. Har haft nu min flimmer i ca 4 år dock behandlas med medicin i drygt ett år. Först ville läkare skicka mig till ablationen men nu vill testa på mig tambocor. Hur mår du idag, hur gick ablationen för dig?

Må väl!

quote:
Ursprungligen postad av Holmen

Godafton.
Jag har levt med mitt flimmer till och från i ca 3år nu. Första gången jag fick det åt jag frukost i lugn och ro i min långtradare. Hjärtat vände sig i bröstet och i samband med vändningen fick jag panik. Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och dom sa att jag skulle in med detsamma. Väl inne hade flimmret avtagit och man såg bara ett litet, litet fel på kurvorna.

Sedan dess har jag haft återkommande flimmer, för det mesta måndagar och söndagar, fråga mig inte varför men så är det. Attackerna är precis lika skräckinjagande nu som då men jag har lärt mig att inte få panik utan att bara härda i någon timme tills det ger upp av sig själv.
Jag får lättare flimmer om jag sitter helt still i soffan eller ligger i sängen. En till orsak som jag har börjat kartlägga är att om jag ätit mycket så får jag flimmer lättare.

Nu är det så här att jag fått en remiss för att bränna i hjärtat. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tycker att det känns väldigt obehagligt. Det är ju ändå mitt hjärta...
Är det någon här inne som har någon erfarenhet av detta ingrepp? Är det något som man ska tänka på? Har operationen fungerat bra i efterhand?

Jag är en kille på 196cm och ca 90kg.

Gå till toppen av sidan

Andrej

Sweden
4 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  13:49:10  Visa profil  Svara med citat
Hejsan!
Du skriver att du har använt tambocor och det hjälpte dig inte. Jag är 39 och har haft min flimmer nu i drygt 4 år. sitter nu på Metoprolol 1tab/dag, men min läkare vill att jag ska börja med Tambocor innan dem bestämmer för ablationen. Vad tycker du, hur verksam tambocor är egentligen? Är det stora biverkningar med denna medicin?

Må väl!

Tackar för ditt svar./Andrej

quote:
Ursprungligen postad av Violina

Jag har gått igenom en ablation och har nu varit flimmerfri i snart två år.

Diagnos förmaksflimmrer -09 p.g.a. sjuk sinusknuta. Pacemaker juli -10. Gått på tambocor och sotalol och multaq men det har inte bitit på flimret, även om multaq fungerade bäst.
Ablation den 13/3 -13
Gått på Waran sedan juni -12 men fått sluta med den juli-14 då jag inte hade haft flimmer på över ett år.

Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2015/08/19 :  21:07:16  Visa profil  Svara med citat
Hej Andrej!
Jag heter Ylva och har haft flimmer till och från i över 20 år.
Jag är således betydligt äldre än du
Ang. Tambocor, så har den funkat bra för mig. Inga allvarliga biverkningar förutom viss orkesreducering (som ju även metoprolol kan ge) samt återkommande dimsyn och förstoppning.
Alla biverkningar är dock individuella och du kanske inte upplever någon.
Jag har dessutom genomgått en ablation.
Jag har inte, som Hasse nyligen, sprungit nån halvmara på länge. Däremot sprang jag Midnattsloppet på Söder i Stockholm i helgen.
Och det gick väl OK, men..
Även jag känner att pulsen oftast är för långsam, vilket naturligtvis påverkar kapaciteten. Däremot kan jag springa ganska länge
Men snabbheten är borta (till viss del åldersrelaterat?).
Och jag känner ibland också, ett pulsen inte vill återgå till normalläge direkt efter "målgång". Det senare ger viss oro flera timmar efteråt pga flimmernoja.
Men, som sagt, var inte rädd för Tambocor. Det bästa preparatet mot flimmer - för mig i alla fall
En solbränd Ylva
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2015/08/20 :  08:28:58  Visa profil  Svara med citat
Biverkningar av Tambocor ?

Det enda jag kunde komma på efter långt sökande var: Spänstlöst hår !
Förutom att efter några år inte ha några (positiva) verkningar heller !

Peter, med solbrända armar

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000