Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Media
 Sett i media
 Träning och förmaksflimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2015/03/03 :  15:57:12  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Nedanstående länk går till ett program i P1 som tar upp frågan om hur mycket träning som är för mycket och skador vid för hård träning. det finns en kort sammanfattande text, men det är väl värt att lyssna på hela programmet.

Jag har problem med att spela upp ljud från Sveriges Radio på min dator. Webläsarna Internet Explorer, Firefox, Opera, och Apple Safari fungerar inte alltid, däremot fungerar Google Chrome alltid.
Google Chrome kan man gratis ladda ner till sin dator. Chrome gör det också enkelt att t. ex får en text översatt från engelska till svenska.

Jag tycker att man skall vara medveten om att motion och idrott är en miljard industri och att forskare från GIH kan kanske ses som jäviga i frågan. Professor i programmet är mycket försiktig i sina kommentarer och undviker att belysa varför det är 5 ggr vanligare med förmaksflimmer hos personer som ägnar sig åt uthållighetsidrotter. De finns många forskar rapporter som visar på den förhöjda risken. Vidare tycker jag att man i viss mån bagatelliserar förmaksflimmer, då man endast tar upp strokerisken som ett problem. Med Waran går det att kraftigt minska strokerisken, men flimrandet i sig upplever nog de flesta som mycket besvärande för att inte tala om de stora kostnader för sjukvården med akutbesök, el-konverteringar, ablationer, etc. som förmaksflimmer medför.

Mitt förslag är att staten borde ta ut en skatt på långlopp med massdeltagande som t.e x Vasaloppet, Vansbrosimningen, Vätternrundan m.m. för att täcka upp kostnader för framtida behov av sjukvård hos deltagarna. Om inte annat så borde ett sådant förslag till skatt göra deltagarna mera medvetna om riskerna de tar innan de får flimmer.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/511147?programid=1272

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2015/03/03 :  16:44:12  Visa profil  Svara med citat
Gunnar !

".... men flimrandet i sig upplever nog de flesta som mycket besvärande".

Jo det stämmer nog. Nästan.
Hos mig var det ju i var tredjedel av min flimmerkarriär halvdåligt, superdåligt, tämligen problemlöst.
Hade jag hela tiden upplevt det som på slutet så hade jag nog inte varit så enträgen att få genomgå ablation.

"Vidare tycker jag att man i viss mån bagatelliserar förmaksflimmer ..."
Riktigt ! Och en del kandidater menar ju att de "har flimrat i åratal men inte haft något besvär av det hela" och så låter de det löpa på.
Ofta understödda av läkarna "då behöver du inte göra något åt det !"

En risk som inte tas upp är att flimmer betyder ju intensivträning för förmaket. Med resultat att detta (som alla muskler under belastning) växer.
Och då inte klaffen växer med så blir det lite svårt för denna att fylla sin funktion. Att hålla täppt !

Peter. Som inte heller är läkare. Undrar om det märks ?

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000