Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Besväras av flimmer allt oftare.
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Andrej

Sweden
4 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  13:32:53  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Jag är 39 och har redan haft flimmerattacker i drygt ett år, dock första flimmerattackerna har börjat känna av för ca 4 år sedan. Från början trodde min läkare att jag har fladder men efter tvåveckors EKG-inspelningar konstaterade läkarna i Norrköping att jag har återkommande förmaksflimmerepisoder.
Har massa frågor gällande sjukdomen men börjar med dem senaste. Under flera dagar känner tydligt pulserande halspulsåder och det känns som att det lägger locket för vänstra örat. Vad är det som orsakar ett sådant besvär? Tidigare har jag haft attacker som kom kanske en gång i månader, sedan några gånger i månaden och nu kan vara av och till under två, tre dagar. Först tänkte läkaren att remittera mig till ablation men vill han att jag ska börja med tambocor. Vad kan ni säga om denna medicin? Ett år äter nu en tablett Metoprolol 50mg om dagen och har relativt lågt blodtryck.

En till fråga gäller kosttillskott. Jag fick höra att om man har hjärtbesvär då bör man äta Omega3 och Magnesium. Är det någon som har erfarenhet av att använda kosttillskott?

Stort tack på förhand för era svar!

Vänligen Andrej

petergustaf

Germany
1402 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  18:14:33  Visa profil  Svara med citat
Andrej !

"Först tänkte läkaren att remittera mig till ablation men vill han att jag ska börja med tambocor"
Min erfarenhet av Tambocor: Hjälpte bra i början. Också som pill-in-the-pocket. Alltså att tas när "det började kännas oroligt i bröstet".
Efter några år började dock Tambocoren att förlora sin kraft. Kanske vande sig "flimmeratomerna" vid Tambocoren och den blev så verkningslös ?

Kosttillskott ?
Jag har i gott hopp prövat både Omega3, magnesium och kalium. Och efter den första placebo-effekten (?) så märkte jag ingen bättring.

Jag har också gjort din erfarenhet att flimmerna kom oftare. Och oftare. Från år, sex månader, tre och varje till veckovis och dagligen.
Tambocoren gjorde härvid bara ett hack tillbaka i flimmerkurvan, av veckor blev igen sex månader. Som sedan blev tre, en och så vecka, dag !

Hälsa din doktor att det är bättre att köra ablationen direkt och spara Tambocor-kostnaden.
Då jag tyder ditt inlägg att du är en typisk "paroxysmal flimrare" så är du optimal ablationskandidat.
Sade min läkare om mig. Och han fick rätt !

Allt blir bra !
Och du är välkommen med vidare frågor.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Andrej

Sweden
4 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  20:42:42  Visa profil  Svara med citat
Peter!
Tusen tack för ditt svar. Det känns skönt att få höra andras erfarenheter och råd från dem som har upplevt och vet mer.
Jag väntar på kallelse till sjukhuset för att börja med tambocor, men ska försöka få träffa läkaren och diskutera med honom ablationen. Det känns bara läskigt att dem ska gå in i hjärtat och BRÄNNA en bit av det. Har hört att det finns ett alternativ till bränning nämligen att dem fryser istället. Mår du bättre efter ablationen? Har du fått ditt flimmer tillbaka efter ingreppet?
Vad kan du säga om pulserande halspulsåder? Jag har även upplevt att när jag får flimmer då kissar jag oftare och trycker mot vänstra örat. Är det något som även andra har känt eller är det bara jag som har sådana symtomet.

Tack så mycket!
/Andrej

quote:
Ursprungligen postad av petergustaf

Andrej !

"Först tänkte läkaren att remittera mig till ablation men vill han att jag ska börja med tambocor"
Min erfarenhet av Tambocor: Hjälpte bra i början. Också som pill-in-the-pocket. Alltså att tas när "det började kännas oroligt i bröstet".
Efter några år började dock Tambocoren att förlora sin kraft. Kanske vande sig "flimmeratomerna" vid Tambocoren och den blev så verkningslös ?

Kosttillskott ?
Jag har i gott hopp prövat både Omega3, magnesium och kalium. Och efter den första placebo-effekten (?) så märkte jag ingen bättring.

Jag har också gjort din erfarenhet att flimmerna kom oftare. Och oftare. Från år, sex månader, tre och varje till veckovis och dagligen.
Tambocoren gjorde härvid bara ett hack tillbaka i flimmerkurvan, av veckor blev igen sex månader. Som sedan blev tre, en och så vecka, dag !

Hälsa din doktor att det är bättre att köra ablationen direkt och spara Tambocor-kostnaden.
Då jag tyder ditt inlägg att du är en typisk "paroxysmal flimrare" så är du optimal ablationskandidat.
Sade min läkare om mig. Och han fick rätt !

Allt blir bra !
Och du är välkommen med vidare frågor.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Donator !

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1402 inlägg

Postat - 2015/08/10 :  21:13:31  Visa profil  Svara med citat
Andrej !

Jag gjorde "Kryo-ablation" , alltså man frös bort eländet.
Man såg ju till att jag hade diverse smärtstillande ämnen i blodet så det enda jag kände var en dov lätt smärta vid varje frysning.
Det var inte läskigt alls. Möjligtvis att se en meter "kabel" försvinna in i ljumsken !
Men träsmaken !!!

Jag hade under min 21-åriga flimmerkarriär 142 FF-episoder. I och med ablationen var allt som före första flimret.
Alltså BRA. Och jag har inte fått något nytt flimmer !
OK, en gång hade jag KANSKE ett halvt flimmer men visste att "det är borta nästa gång jag vaknar". Så jag vet fortfarande om jag ska räkna det ?
Har beslutat mig att INTE göra det !

"Vad kan du säga om pulserande halspulsåder? "
Jag hade detta när flimret började. Alltså "den stora kalabaliken". Om vi nu menar samma sak ?

Går dina flimmer bort av sig själva ? Hur länge varar de ?
Jag hade inget extra kissbehov vid flimmer. Men har läst om andra här som hade det.

Plöj forumet, gärna med SÖK-funktionen uppe till höger, den är genial, om du vill "forska på egen hand".
Här hittar du min hela historia:
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130

Peter

Donator !
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/08/12 :  07:15:22  Visa profil  Svara med citat
Piller!!! Fattar inte att de håller på med detta mot flimmer fortfarande. Jag känner ingen som blivit hjälpt på sikt. Det finns ingen anledning att inte abladera direkt (innan hjärtat börjat förstöras). Minns: flimmer föder flimmer, hjärtat förstörs långsamt och blir alltmer flimmerbenäget.

Jag är på väg mot min tredje ablation och träffade ocksåpå en pillerdoktor. Trodde knappt mina öron. Mer om det på annan plats.

Lycka till Andrej!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000