Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Månad efter månad med 150 i puls dygnet runt
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/09/03 :  05:29:00  Visa profil  Svara med citat
Nu börjar jag bli riktigt less på gå att vänta på ablation. Jag frågar mig hur pass nyttigt det är att månad efter månad dygnet runt ha en puls på 150. Finns det risk för hjärtsvikt? Nej säger min svenske kardiolog, ja säger min utländske kardiolog. Vad vet jag?! Klaffläckage kommer naturligtvis förr eller senare, det förstår t o m jag.

Nu skall jag kräva mitt sjukhus på besked. Annars blir det ablation i utlandet!

Håkan
*less och vresig*

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2015/09/07 :  08:08:48  Visa profil  Svara med citat
Hejsan,
Det låter bra! Nu har du stakat ut din närmsta framtid, och jag hoppas givetvis på ablation i Frankrike så snart som möjligt.
Aim for the best.
Lycka till!

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/09/08 :  14:03:39  Visa profil  Svara med citat
Hej eroten! (Eva var det väl?)

Tack för glatt tillrop!

Jag pressade på lite hos läkare och ansvariga för den lokala ablationskön och - under över alla under - så ligger jag på ablationsbritsen den 23/9 (Sverige). Äntligen!

Så nu j*vlar! Nu skall gubben bli frisk!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2015/09/08 :  20:53:31  Visa profil  Svara med citat
Jag håller alla tummar för Dej Håkan!!!!!!

Kristina
------------------------
har haft flimmer som utlöst fladder SVT + extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Haft Fladder. Fladderablation gjord i aug -14
Äter Bisoprolol 2.5 + 2.5 mg / dag+ 5 mg extra vb Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2015/09/10 :  02:08:33  Visa profil  Svara med citat
Ja, du jädraranamma! Vilka fina nyheter, jag gläder mig verkligen med dig och hoppas på en bra ablation, och speedy recovery!
Jag låg själv nyligen på intensive care, och hade bl.a. en hel del olika typer av ablationspatienter som kom och gick runt mig. Så jag lärde mig en hel del.
Orsaken till att jag var där skrev jag om lite tidigare men tog bort det eftersom min erfarenhet inte var positiv och därför inget man kunde lära något av.
Jag är (hoppas jag) bra som jag var innan denna sista episod som hade varat utan flimmer i en anings mindre än 2 år! Men jag har återbesök i slutet av nästa vecka....hos kardiologen.
Men för första gången i mitt liv fick vi ställa in vår resa till Europa som vi skulle ha börjat den 1.9.15.
Men att vara bra och känna sig bättre och gå mot ljusare tider är det vi vill!
yep, det var
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000