Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Träning och åtgärder not flimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Björn70

2 inlägg

Postat - 2015/09/16 :  12:34:17  Visa profil  Svara med citat
Hej på er.
Jag är ny här men har haft flimmer sedan drygt 3-4år (som jag vet ändå). Äter isoptin 120mg för detta.
Nu till mina funderingar, jag var på kontroll förra veckan och då sågs fortfarande flimmer samt fladder sade läkaren på VC. Skall göra ämnesomsättningprov samt gan skulle kontakta sjukhuset för o se om jag skulle få ny medicin eller elkonvertering. Lider inte av detta, har iof haft 2 blodtrycksfall sista 1.5 åren. Tränar regelbundet men har dåen puls som ser ut som en seismografisk utskrift. Ligger på isnitt 160- 170 i puls med toppar på runt 215. Men känner mig normaltrött.
Är detta vanligt att pulsklockan går bananas? Samt vad är bäst, konverting eller nt medicin?

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/09/16 :  20:34:16  Visa profil  Svara med citat
Hej Björn,

Trist att Du flimrar! Verkar klokt att man kontrollerar ämnesomsättningen. Kan man hitta en påtaglig orsak till flimret så kan man ju ofta åtgärda grundorsaken.

Din puls ligger skrämmande högt. Kardiologerna är inte lättimponerade men själv tror jag att det är farligt att i det långa loppet låta hjärtat rusa utan vila. Om inte annat så tigger man om förstorat hjärta, klaffläckage och i förlängningen hjärtsvikt. Och annat otrevligt.

Jag tycker det är märkligt att man inte sett till att bromsa pulsen ordentligt med betablockerare. Jag tycker Du bör insistera på att få pulsen under kontroll snnarast. Mitt råd är att Du just nu prioriterar hälsan och nedprioriterar träningen. Var sak har sin tid. Var snäll emot Ditt hjärta.

Elkonvertering kan jämföras med en omplåstring, d v s en bot för stunden. Din arrytmi kommer snart tillbaka, speciellt i åtanke att Du dragits med problemen i flera år. Därmed inte sagt att det är fel att ge hjärtat en stunds vila. Behandlingsalternativen är 1) Hitta eventuell grundorsak (typ ämnesomsättningen) 2) Kateterablation 3) Mediciner. Fast medicin äter Du ju redan och om Du läser runt här på forumet så ser Du att medicin sällan hjälper annat än i det korta perspektivet. Så satsa på kateterablation! Tjata Dig till det! Betänk att Ditt hjärta långsamt förstörs när Du flimrar så ju förr man agerar radikalt desto bättre.

Jag blir orolig när jag ser att det är en läkare på VC som håller i detta. Du skall snarast ha remiss till en kardiolog!!!! Detta är inget för en vårdcentral!!!

Lycka till och hör av Dig efter hand!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2015/09/17 :  20:12:49  Visa profil  Svara med citat
"Samt vad är bäst, konverting eller nt medicin?"

Ingetdera !
Utan du ska:
"Så satsa på kateterablation!"

Håller HELT med !
"Flimmermedicin" hjälper eventuellt men verkan avtar i vilket fall som helst med åren.
Och då är du tillbaka på ruta #1.

Jag tippar du är född 1970. Alltså i bästa flimmerpremiärålder vid debuten.
Och inte så gammal ?

Peter, 40 vid debuten

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2015/09/25 :  14:59:33  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Jag vet att mina gamla puls klockor fick spelet vid vissa kraftledningar. Den ny brukar få spelet när pulsbandet är slitet...

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 88-90 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2015/10/13 :  11:25:20  Visa profil  Svara med citat
Hej Björn70,

Jag hade också problem en gång i tiden att min pulsklocka gick bananas och det var ingen höjdare. Tror inte det är så hälsosamt i längden.

För min del var lösningen en ablation. Nu var det inte flimmer jag led av utan en annan arytmi men ändock.

Har du gjort något EKG under träning?

DÅ: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

NU: har inte haft problem på åratal och är inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan

Björn70

2 inlägg

Postat - 2015/11/23 :  20:14:01  Visa profil  Svara med citat
hej på er !

Här kommer sent omsider en liten update på vad som skett sedan sist.
Ämnesomsättningsprovet var u.a
Har även haft långtidsekg(48tim) samt fått ett ultraljud av hjärtat. enligt personen som gjorde ultraljudet såg hon inget onormalt.
Skall på torsdag tillbaka till USÖ för att träffa en hjärtläkare samt göra ett ekg till.
Gällande mitt pulsband är det bara drygt 6 månader och "går bananas" oavsett kraftledningar eller inte :)

Så nu ser jag med spänning fram emot torsdagen och utvärderingarna av ekg och ultraljud.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000