Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Ny här, men flimmrat några år
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/10/24 :  15:08:52  Visa profil  Svara med citat
Hej på er alla!

Jag heter Janne är 46 och jag har haft flimmer sedan ca 2010.
Inser när jag skrivit klart att det blev en roman.. hoppas ändå att någon kanske vill läsa #61514;
För mig började allt när jag fick för mig att jag skulle sluta snusa, 2009..Ibland undrar jag om inte det var min dummaste idé hittills.

Anledningen till att lägga av med snus var att jag tyckte det var ohälsosamt, dyrt men jag kände mig också som en slav samt att jag innerst inne naturligtvis vet att det är mer hälsosamt att inte snusa än att göra det.
Så, snuset ersattes snart av smågodis, vilket snart satte sina spår och jag small upp i 111 kg ( är 1,88 cm lång) och kände att jag kanske måste göra något åt det.
Så jag började promenera. Sedan började jag springa, och för att ha något att träna för så anmälde jag mig till bl.a Göteborgsvarvet, seedningslopp, midnattsloppet osv.
Löpträningen blev snart ett gift för mig och jag var ute nästan alla dagar i veckan, och sprang säkert mellan 4-6 mil/vecka..minst.

Efter varje pass så fick jag hjärtklappning..(trodde jag då) men det hade oftast slutat när jag vaknade nästa morgon.
Jag hade ju Googlat på hjärtklappning och fått information om att det har alla människor till och från och det är inget farligt alls.
Det var först när min fru tvingade mig att åka till läkaren för att åtminstone lugna hennes oro över mina symptom och när personalen på vårdcentralen beställde en ambulans till mig för vidare transport till Kungälvs sjukhus som jag insåg att, FAN! Jag är nog inte så frisk som jag tror.

Sen var cirkusen igång. Bandspelare, tester av olika mediciner, arbets EKG, elkonvertering, elkovertering, elkonvertering, ultraljud..

Ultraljudet visade att jag har förstorad klaffmuskulatur i förmaket.
Något som den mycket erkända och framstående kardiologen tidigare inte sett så ofta om alls.
Men sannolikheten är att det blir elektriskt överslag från sinus via muskulaturen som i sig skapar mitt flimmer.
Rådet att inte fortsätta träna högpulsträning gjorde att jag slutade springa helt, och har än idag inte ersatt den träningen med något eftersom jag inte hittat något som är kul eller som funkar utan att jag får flimmer.

Två år senare har muskulaturen minskat med hälften ungefär, varpå läkarna tror att jag gått ut för hårt i min träning och att hjärtat reagerat pga det med att bygga muskulatur.

Idag får jag flimmer när som helst egentligen. Jag har inte lyckats identifiera några specifika triggers. Har ett relativt / periodvis stressigt jobb som projektledare och jag antar att mängden stress påverkar.

Käkar Sotalol och blodförtunnande 2gg/ dagligen.

Har nog inte riktigt tagit det hela på allvar. Att det är så farligt. Det är ju i alla fall vad läkarna säger..

Jag skulle ge en hel del för att kunna börja springa igen eftersom det ger så otroligt mycket för mig men jag vet inte riktigt om jag vågar eftersom det framkallar flimmer..varje gång. Om inte direkt så någon dag efteråt.

Ja, så är min historia i alla fall.

Tack för att du tog dig tid och läste.

Janne

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2015/10/26 :  10:45:38  Visa profil  Svara med citat
Hej Janne !

Ser att du fick flimmer vid samma ålder som jag.
Och att också du "Efter varje pass fick hjärtklappning."
och att:
"Jag har inte lyckats identifiera några specifika triggers."
Utom träningen !?

Vidare: "Idag får jag flimmer när som helst egentligen."
Hur ofta ? Hur länge varar episoderna ? Hur får du slut på dem ?
Eftersom jag ser många paralleller till min flimmerhistoria så skulle det vara intressant att finna ännu fler ?

Min flimmerhistoria har du här:
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/10/30 :  10:53:04  Visa profil  Svara med citat
Hej Peter och tack för ditt svar.
Jag läste din tråd om dina problem, och jag känner att jag kan relatera mycket till det du skriver, förutom att jag inte ännu något sätt att återställa mig själv.
Tänkte att jag skall börja med att försöka räta ut dina frågetecken.

"Jag har inte lyckats identifiera några specifika triggers."
Utom träningen !?
- Träningen var ju FF som ett brev på posten (om det nu fortfarande är en referens värd namnet). Träning för mig = FF. Kanske inte alltid nödvändigtvis samma dag utan ibland kan/kunde det komma dagen efter, men absolut vanligast så kom det efter nedvarvning och dusch.. 180 BPM i sängläge mot normala 40 BPM i vilopuls
Jag tror väl också att Alkohol är en orsak, och som tur är så är jag mycket måttlig i mitt intag. Däremot så ville jag i somras när vi var i Spanien unna mig lite gott att dricka. Inga mängder men en kall i solen på dagen och ett glas rött till middagen. I ca 5 dagar. Detta gav sedan ett annorlunda FF när jag kom hem. Annorlunda så till vida att det var mindre kaotiskt i bröstet och av en mjukare karaktär en tidigare, fast istället så var det varje dag i en vecka.

Sen är det väl som så att jag kan anta några triggers såsom stress (arbetar som projektledare vilket ger stötvis stressiga perioder). Men jag har inte kopplat det till FF än, kanske för att jag inte vill/inser att det är så, eftersom -Vad skall jag göra då?
Jag snusar. Kanske är en trigger? Skulle sluta med det omgående om någon sade att det är en trigger.
Stora mängder kaffe?

Jag har svårt att koppla något direkt, eftersom ovan delar exklusive träningen är mitt dagliga liv. Stress, kaffe och snus. Men Kaffe har jag dragit ner på rejält, och ersatt med te eller bara vatten.

Vidare: "Idag får jag flimmer när som helst egentligen."
Hur ofta? Hur länge varar episoderna ? Hur får du slut på dem ?
- Senaste tiden har jag haft FF mellan 1-4 ggr per vecka. (Varje gång är min första tanke, tänk om skiten stannar). Blir helt kass.
Värk i hela bröstkorgen. Känns som om hjärtat vill hoppa ur bröstet på mig, samtidigt som det rusar, krampar och värker. Till detta så kommer ångest, svettningar, matt/trött - kan somna och sova länge. Plus att jag naturligtvis inte har något tryck, vilket gör att jag känner det som jag skall svimma så snart jag går upp på dass.
Håller i sig mellan 6-16 timmar. Är väldigt olika.
I början åkte jag in för att el konvertera mig varje gång det uppstod, men fick info om att jag kan avvakta upp till 48 timmar, och då fick det utrymme att i de flesta fall övergå till Sinus av sig självt.
Jag har testar några varianter att försöka på Sinusrytm, som också nämns i din m.fl. trådar. Hålla andan, krysta, höja pulsen fast utan framgång hittills.

Tyvärr blir det lite moment 22 över det hela eftersom jag inte alltid kan gå till jobbet när jag får FF, och blir då stressad över saker jag borde göra på jobbet och tillbaka till FF igen..

Funkar ni normalt vid FF? Alltså kan ni gå å jobba obehindrat osv?
För mig är det olika intensitet mellan gångerna. Ibland ett lindrigare FF? om det nu är FF, och ibland är det hela havet stormar i bröstet och då ligger jag helst kvar i sängen.

Nu föddes ju några nya frågor egentligen, men jag hoppas i alla fall att du känner att du fått några svar på dina frågor.

/ Janne
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2015/10/31 :  12:31:21  Visa profil  Svara med citat
Janne !

"Senaste tiden har jag haft FF mellan 1-4 ggr per vecka."
Du ska nog börja prata med din doktor om ablation !

"Varje gång är min första tanke, tänk om skiten stannar."
Oj, vad jag känner igen denna känslan. Den fick mig att bli skiträdd !
De första cirka hundra gångerna. Sedan blev jag säker på att "det stryper jag om några timmar !"

Kan nämna att jag har en god vän som det blev så för: Att "skiten stannade" !

"matt/trött - kan somna och sova länge."
Hos mig var det tvärt om. Jag kunde INTE sova. Vilket med flimmer nattetid gav utpräglade "p*ssdagar" dan efter !

"För mig är det olika intensitet mellan gångerna."
Det var det hos mig också men i omgångar.
Första tredjedelen av flimmertiden (totalt=21 år) var episoderna halvhimska, sedan helhimska för att till slut bli rena bagatellerna.

"Funkar ni normalt vid FF? Alltså kan ni gå å jobba obehindrat osv?"
Endast EN gång gick jag hem från jobbet pga flimmer.
Det var under den helhimska perioden och jag tyckte det såg dumt ut att tillbringa arbetsdagen liggande på golvet.
Men många dagar var tämligen värdelösa pga jag sovit noll timmar natten innan.

"Träningen var ju FF som ett brev på posten"
Jag spelade en tid innefotboll på tidiga kvällen och vid första toabesöket på natten så var systemet helstirrigt.
Och av stirrighet blev ofta flimmer.
Kaffe och/eller stress kunde jag endast någon enstaka gång identifiera som triggers.

Men: Börja prata om ablation ! Du är paroxysmal flimrare och har således de bästa förutsättningar för en lyckad dito.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2015/11/01 :  10:41:40  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Med den flimmerfrekvens du har och din låga vilopuls kan man ifrågasätta om din medicinering med Sotalol gör någon som helst nytta. Kanske du borde prova något annat.

En låg vilopuls ökar risken för flimmer, då systemet med "overdive suppression" kan sättas ur spel.
http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A018.htm

Sotalol är delvis en betablockerare som drar ner vilopulsen och det är frågan om den kaliumjon blockerande effekten från Sotalol också har räcker för att förhindra flimmer, vilket i ditt fall verkar vara tveksamt.
http://www.cvpharmacology.com/antiarrhy/potassium-blockers

Angående sjukskivning se
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1765

Fråga din läkare hur han ser på en ablation.

Eftersom flimmer åtminstone kortsiktigt inte är livshotande kan sjukvården lämna dig till ditt öde om du inte ligger på och vägrar acceptera att du ska ofta om än övergående flimmer episoder.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/11/04 :  12:48:12  Visa profil  Svara med citat
Hej Peter och Gunnar,
Tack för att ni tog er tid att läsa och också svara. Det finns ju inte så många att prata med i min närmsta omgivning som har kunskap eller erfarenhet (som tur är) i ämnet.
Jag skulle aldrig få för mig att ändra/testa eller frångå medicin utan att tala med min läkare först. Jag kan ingenting om det, så det får jag överlåta till dem som kan.
Beträffande att arbeta med flimmer så verkar det vara väldigt olika på olika personer, och också från gång till annan för mig själv. Jag har nog arbetat fler gånger med flimmer än vad jag har tagit ledigt, men nu det senaste så upplever jag nog effekten aningen mer aggressiv, vilket gjort det svårt för mig att gå till jobbet, eftersom jag som jag beskrev tidigare tappar trycket och blir mycket orkeslös/ matt och har svårt att ens resa mig upp utan att svimma. Kanske är det en övergående period.

Igår ringde i alla fall läkaren och repeterade delar som jag fick till mig efter de första veckorna med undersökningar. Att jag har något som omnämns som noncompuction i förmakskammaren. = (Obs tolkning gjord av mig från Google) Förstorad och vildvuxen hjärtmuskulatur i förmaket. Samma läkare nämner också att således är pulsträning helt uteslutet och att jag kan ägna mig åt promenader, men där går gränsen.
Gällande ablation vill jag minnas (hoppas jag minns fel) att det inte var ett tillgängligt ingrepp pga det här Noncompuction-grejset, men jag kommer ta upp det igen för att i alla fall få svart på vitt om det går eller inte.

Eftersom jag flaggat för att FF återkommer allt oftare nu vilket också hindrat mig från att gå till arbetet de flesta av gångerna så anser hon att det börjar bli dags att se över medicineringen, så jag antar att det kommer göras inom kort!?
Vi pratade också om triggers, och kaffe, snus och alkohol kommer upp. Så just nu avhåller jag mig helt från kaffe ett tag, för att sedan koppla bort snuset, för att se om det ger någon effekt i någon riktning. Alkoholen har jag ju ändå på ett minimum, så jag kan lika gärna hoppa över de 5 glas vin eller öl som jag dricker på ett år. Speciellt om det kan gynna mig i att slippa dessa mycket otrevliga FF attacker.

Har också satt en målsättning att gå ner t 10 kg. Inget som kommer från läkaren, men det känns onödigt att gå å bära på extrakilon. Har man ju hört att personer med fetma har ett hjärta som får arbeta hårdare.
Oavsett så skadar det nog inte att komma ner lite i matchvikt ändå..

Är det här med non compuction en vanlig term/åkomma? Jag fick uppfattningen från läkaren att det inte var helt vanligt? (Sökte på forumet utan framgång om någon annan har samma åkomma)

Tack!

/ Janne
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2015/11/04 :  13:21:02  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag antar att du menar Non-compaction cardiomyopathy.

Här finner du svar på en del dina frågor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Noncompaction_cardiomyopathy

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/11/07 :  14:47:21  Visa profil  Svara med citat
Precis vad jag menar.

Och jag har redan läst en del kring detta, bl.a den artikel på wiki som du hänvisar till.
Förefaller vara något som är medfött enligt wiki.må andra sidan är artikeln kanske inte författad av kardiolog?
Min läkare ville inte berätta i första läget vad det hette eftersom han inte ville att jag skulle googla

Min fråga är egentligen
Är det någon mer här din har detta?
Antar att ablation är uteslutet för mig?

Någon som vet?

Tack och trevlig helg..

Janne
Gå till toppen av sidan

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/11/09 :  18:23:10  Visa profil  Svara med citat
Idag ringde läkaren..
Skickar remiss för ablation på Sahlgrenska i början på nästa år..
Något jag verkligen ser fram emot, med försiktig förhoppning.
Förefaller ju vara hos odds för att det skall vara framgångsrikt efter första gången, men det blir jag varse först efter ingreppet..

Skönt att ändå ha något att se fram emot

Fortsättning följer...
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/11/18 :  09:26:44  Visa profil  Svara med citat
Jag har en känsla av att nästan alla arrytmier går att abladera bort. Men det kan tarva flera försök. Misslyckas flera ablationer kan man kapa AV-noden och styra kamrarna med pacemaker. Och ytterst finns ju möjlighet till hjärttransplantation.

Med det vill jag bara säga att man sällan står utan alternativ, vilken variant man än råkat ut för. Kanske man måste sluta hårdidrotta men även det kommer man nog över med tiden.

Att bli av med övervikt och eventuellt högt blodtryck är mycket viktigt för en flimrare. Och för att tappa kilon är det kostomläggning och knappast idrottande som gäller. Fast det visste Du ju redan

Stort lycka till med Din ablation. Jag abladerades för tredje gången för några månader sedan efter att ha gått med runt 150 i puls mer än ett år. Sedan ablationen har mitt hjärta inte hickat till en enda gång. Helt underbart!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

jrutgers

6 inlägg

Postat - 2015/11/18 :  16:33:17  Visa profil  Svara med citat
Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag måste säga att människan är väldigt anpassningsbar och jag har lärt mig att nöja mig med det lilla.
Helt ok om jag inte kan idrotta, bara jag slipper flimmer.
Och eftersom jag väldigt gärna vill uppleva pension med min fru och kanske resa och njuta av livet är det för mig ingen uppoffring att lägga om min kost för sy gå ner några kilon. Har redan tappat 5 och har dom etapp 1, 5 kilon kvar. Inga problem :)

Jag är därför väldigt positiv till kommande ablation, och om inte den funkar första gången, då får jag väl göra om den då, värre än så är det inte..

Positivitet föder positiva tankar..
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000