Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Igenslaggade halspulsådror
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Kalle Silver

Sweden
6 inlägg

Postat - 2015/10/30 :  23:30:46  Visa profil  Svara med citat
Hej.

Efter hjärtklaffsbyte 2012 har jag blivit blind på höger öga ett 30 tal gånger. Man har hela tiden trott att jag fått TIA men aldrig kunnat rekräfta detta så man röntgade mina halspulsådror och såg att den högra var igenslaggad till 80 procent.

Problemet är att jag är extremt allergisk mot allt vad statiner heter så jag går inte på några kolestrolsänkande mediciner.
De enda mediciner jag går på är Waran och Bisoprolol.

Jag är 75 år normalviktig och tar långa promenader varje dag har aldrig rökt eller nyttjat sprit.

Jag är förvånad över att ingen håller koll på hur jag och mina ådror mår, jag blir aldrig kallad för undersökningar.

Borde man inte operera mina halspulsådror. Är det någon som har erfarenhet av detta.
Tack.

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/11/18 :  08:39:23  Visa profil  Svara med citat
Hej Kalle,

Jag har ingen erfarenhet alls av detta. Men har några funderingar.

Det finns alternativ till statiner. Läs tex på https://en.wikipedia.org/wiki/Ezetimibe Texten finns tyvärr inte på svenska. Jag ser i Fass att Ezetimibe är avregistrerat i Sverige. Har ingen aning varför. Sålde kanske för dåligt. Tala med Din läkare om detta.

I övrigt kan Du komma mycket långt bara genom att förändra Din kost. Det kan Du säkert läsa en massa om på nätet. Men också fråga en dietist om. Jag sänkte mina kolesterolvärden betydligt bara genom att börja ta Omega 3 varje dag. Jag tar som kapslar men fet fisk går ju också bra. Vitamin B3 kan också vara aktuell i sammanhanget.

Att operera halspulsådror måste vara en synnerligen riskabel aktivitet tycker jag spontant. Med tanke på risken att plack lossnar och vandrar upp i hjärnan. Men jag ser på nätet att man faktiskt gör sådana operationer. Jag skulle förhöra läkarna noga hur de undviker att plack lossnar innan jag gav ok för ett sådant ingrepp.

Varför de inte kontrollerar ådror? Tja, Du, uppföljande vård är man enligt min mening dåliga på i Sverige. Utom vad gäller cancer. Men om Du själv propsar på uppföljning så är det nog lättare.

Boka in Dig hos dieteist samt en läkare för diskussion om alternativ till statiner och möjlig operation.

Föreslår
Håkan

PS. Lycka till!!

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 2 st Equilis per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år! Och sköldkörteln tog ingen permanent skada.

Sedan 2013 avlöser fladder och flimmer varandra. I och med annan samtidig sjukdom har jag tappat kraften för att ånyo ta tag i mina hjärtbesvär. Men tack vare att pulsen sällan överstiger 130 och ibland går ner emot 80 så är arrytmierna inte lika plågsamma som förr när jag ofta hade upp emot 180 i puls. Men visst hade jag hoppats på en något mindre eländig pensionärstillvaro.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Kalle Silver

Sweden
6 inlägg

Postat - 2015/11/28 :  16:19:43  Visa profil  Svara med citat
Hej Håkan och tack för att du svarar och ursäkta att svaret dröjde.

Den svenska sjukvården är bedrövligt dålig. Jag uppmuntrar mina systrar och läkare med tårtor, men det hjälper inte.
Jag har sedan hjärtklaffsbytet 2012 i samma veva man satte mig på Waran och Bisoprolol fått två äckliga biverkningar. Extrem svettning runt huvudet ner till bröstvårtorna när jag sover och äckligt grönt segt slem i svalget som jag är helt säker på är medicinernas fel.
Varken husläkaren eller de andra har hört talas om problemet. Jag ser på dom att dom ljuger, dom tycker förmodligen att det är för äckligt att ta tag i.
Jag har slutat med allt vad satiner heter och jag mår prima.
Vi hörs
Kalle.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000