Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Nytilkommen
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2015/11/26 :  21:40:53  Visa profil  Svara med citat
Först och främst vill jag framföra ett stort tack till er alla. Har spenderat många timmar här på forumet som "gäst" och sållat genom en hel del av det som skrivits.

Nu har jag tagit tillfället i akt och registrerat mig.

Jag är 26 år gammal. Första FF i april 2014 och nummer två nästan exakt ett år senare. Elkonverterad båda gånger, #2 provades Brinavess utan framgång. Så fråga nummer ett, någon annan i samma ålderskategori som är verksam här på forumet? Vill minnas att jag sett till ett fåtal i trådarna..

Insatt på bisoprolol efter andra flimret, valde själv att avsluta medicinering då jag inte fick ut något som helst av det. Träffade kardiologen i veckan som propsade på att jag ska fortsätta medicinera. Upplever dock att jag får en väldans massa extraslag när jag tar bisoprolol, någon mer som känner igen sig i det påståendet? Har normalt sett mellan 3-15 extraslag/dygn. Efter 4 dagar på bisoprolol i skrivande stund kan jag lugnt påstå att det antalet femdubblats.

Kan tilläggas att jag normalt sett har en vilopuls på mellan 65-85 vilket tordes vara normalt. På bisoprolol (med halv 2,5mg dos, alltså 1,25mg) trillar jag ibland under 50 på kvällarna. Detta i sig föder ju också som känt flertalet extraslag. Har fått fastställt att det är SVES det handlar om.

Läkarna påstår att min dos kan vara för liten för att effektivt hämma extraslag. Men i min värld resonerar jag som så att: 1-15 extraslag/dygn lever jag med utan problem, jag behöver inte medicinen för att sänka varken blodtryck eller puls så varför skulle en större dos insättas? Enbart i storleken 1,25mg ökar ju mina extraslag något våldsamt mot normalt. Någon som har en input kring detta?

Extraslagen föddes efter mitt andra flimmer, perioden mellan flimmer #1 och #2 mådde jag som en prins! Så tolkar det som att hjärtat förändrats efter #2.

Har gjort 3 ultraljud. #1 gjordes under flimmer och då tycktes man kunna se en missbildning på höger skänkel, har dock inte visat sig under de andra två ultraljuden. Likaså har ett EKG efter flimmer #2 fångat högersidigt skänkelblock. Har dock inte visat sig på några av de andra EKG jag tagit.

Följden av detta blir då magnetkameraundersökning, någon annan som har någon erfarenhet av detta? Ska även på arbets-ekg men det lär nog ge väldigt lite då mitt hjärta gärna vill uppföra sig bra under ansträngning :)

Jag kan samtidigt känna mig lite hopplös inför framtiden. I den bästa av världar skulle en ung person som jag kunna slippa en massa medicinering och elkonverteringar framöver genom att man provar en ablation. Är det kostnaden som styr här? Blir det inte dyrare att behandla mig eventuellt 10, 20, 30 ggr som akutpatient? Min önskan är att få kartlagt hjärtat och bränna bort dessa små elektriska troll.

//S

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2015/11/26 :  22:38:54  Visa profil  Svara med citat
Hej Sebastian!

Trist att Du fått dessa besvär trots att Du är så pass ung.

Tanken med betablockeraren i Ditt fall är väl snarast att hejda hjärtat en smula när nästa flimmer slår till.

Om Du misstänker att betablockeraren ger extraslag och att pulsen sjunker i överkant så tycker jag att man borde kunna testa en annan strategi. T ex att slopa betablockeraren och vid behov (=snarast efter flimmerstart) (engelska: Pill-in-the-pocket) ta Tambocor 200mg (300 mg om Du väger mer än 70 kg). Och vila tills dess flimret förhoppningsvis går över.

Hmm, missbildning på skänkeln? Måste vara oerhört svårt att se och bedöma? Vad är normalt och vad är en missbildning? Skänklarna har vad jag förstår en oregelbunden form, som en trädgren ungefär. Många människor har högersidigt skänkelblock och det har inga konsekvenser och behöver alltså inte behandlas eftersom pulserna vandrar från vänster till höger kammare. EKG:t ser annorlunda ut men alltså ändå normalt.

Enligt de Europeiska och Amerikanska riktlinjer för behandling av förmaksflimmer från 2010 kan patienter med uttalade symptom övervägas för kateterburen ablationsbehandling om ett eller flera antiarytmiska mediciner (t.ex Tambocor, Multaq eller Cordarone) inte haft bra effekt eller gett biverkningar. 2012 uppdaterades dessa och bland annat kan ablation erbjudas som första handsåtgärd för patienter som inte vill pröva antiarytmiska läkemedel.

Under våren 2008 publicerades de Svenska Nationella Riktlinjerna för Hjärtsjukvård. Dessa riktlinjer följer de Europeiska och Amerikanska riktlinjerna och ablation av förmaksflimmer ges prioritet fyra på en tio gradig skala där ett är högsta prioritet.

I december 2010 publicerade SBU en rapport som visar att ablation av förmaksflimmer är väsentligen mer effektiv än läkemdelsbehandling.

Slutsats: Du måste göra klart för kardiologerna att Du inte vill laborera med en massa läkemedel utan vill bli abladerad snarast. Hänvisa till gällande riktlinjer. Tills dess rekommenderar jag som gammal patient Pill-in-the-Pocket med Tambocor eller Durbis.

Var glad att de kollar upp Ditt hjärta ordentligt. Man måste utesluta direkt påtagliga orsaker till flimren först. Snopet att abladera om problemet visar sig vara ett annat.

Lycka till!

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt fram till 2013 då jag började få en massa fladder och flimmer. Hösten 2015 en tredje ablation och sedan dess perfekt sinus och pulsfrekvens. Tar fortfarande Eliquis blodförtunning samt betablockeraren Seloken. Kommer väl att fasas ut framöver om allt går vägen.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2015/11/26 :  23:14:47  Visa profil  Svara med citat
Hej Admin!

Tack för snabba svar.
Hänvisningarna uppskattas verkligen. Kan vara bra att ha dessa riktlinjer med sig i en diskussion med kardiologen.

Precis som du skriver är väl tanken att skruva ner sympatikuspåslag och bromsa hjärtat. Som du märkte i mitt första inlägg är jag inte direkt förtjust i att behöva medicinera och undviker det helst. Vid debut av flimmer lär jag ju oavsett hugga tag i en bisoprolol, såklart.

Jag har läst mycket kring antiarytmika och där är biverkningsbilden som jag förstår en helt annan. Sotalol har jag dock fått upp ögonen för om man nu anser att medicinering krävs. Denna ska väl även ha effekt för att hämma debut av nya flimmer?

Vill även understryka att jag är utomordentligt nöjd med min kardiolog. Att gå igenom dessa tester och utesluta defekter lär ju även det inverka som lugnande för sinnet, det i sig ska aldrig underskattas.

Helst vill man leva restriktionsfritt och kunna göra vad man vill utan att ha en "escape plan" till närmsta akutsjukhus för elkonvertering.

Vi diskuterade just pill-in-pocket men av någon anledning gled vi ifrån det under besöket. Kan ju vara värt att ta upp igen efter genomförda undersökningar.

Nåväl, den närmsta tiden får utvisa vad som kan göras. Vid eventuell debut av ett tredje flimmer lär man nog behöva ta ett annat ställningstagande än idag. Ska dock som du skriver framföra att jag inte är intresserad av att medicinera med tunga antiarytmika.

//S

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2015/11/29 :  07:25:24  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej Sebastian.
Jag har precis samma problem som du med bisoprolol eller annan betablockerare. 1,25 mg bisoprolol får mitt hjärta att generera massor av dubbelslag och värsta fall bara dubbelslag (bigemini) i långa perioder. Min puls dyker också under 50 vid de tillfällen jag kan mäta den mellan dubbelslagen. Jag har också slutat ta betablockerare. När jag led av paroxysmalt flimmer (numera åtgärdat med en MAZE operation) gjorde bisoprolol varken från eller till för att förhindra flimmer. Däremot tog jag det omgående med god effekt, när flimret startat.

Jag har en teori om att betablockeraren kan förstöra hjärtmuskelcellernas "overdrive suppression" om hjärtfrekvensen blir för låg och därmed orsaka extraslag.
http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A018.htm

Sotalol är också en betablockerare men blockerar även kaliumjoner, vilket för mig kunde få flimret att sluta eller förlänga perioderna utan flimmer. Förlängningen av QT intervallet skulle pga kalimjonblockeringen skulle då motverka betablokadens eventuella effekter på "overdrive" skyddet. För mig räckte 20 mg sotalol om dygnet.
http://www.cvpharmacology.com/antiarrhy/potassium-blockers

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/02/11 :  21:34:42  Visa profil  Svara med citat
Så har det nalkats MR.

45 minuter fastspänd i den där trånga cylindern. Extraslag som på beställning. Har därmed än en gång kunnat bekräfta att jag lider av ett enormt "stresskänsligt" hjärta.

Bästa kuren kanske hade varit psykofarmaka månne?

Det är nästan skrämmande vad psyket kan göra med kroppen!

Frågade även snällt omen fick titta på resultatet. Helt fantastiskt att få se sitt eget hjärta slå i genomskärning. Tydligen var min kardiolog mest intresserad av höger förmak, vilket kanske faller sig naturligt.

Återkommer med resultat!

Paroxysmalt FF 2014, 2015. Insatt på Bisoprolol, men undviker den helst.
Gå till toppen av sidan

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/06/20 :  21:08:20  Visa profil  Svara med citat
Ingen avvikelse från MR-undersökningen. Har även gått med 48-timmars holter. Extraslag som vanligt men åter igen "normalfynd".

Över ett år sen jag flimrade sist. Håller tummarna!

Dags för arbetsprov om två veckor. Får se om detta ger något.

Må väl folket!

Gå till toppen av sidan

mali

Sweden
12 inlägg

Postat - 2016/06/23 :  09:55:50  Visa profil  Svara med citat
För mig så triggade MR hjärta rejäla episoder av flimmer under nästan en veckas tid, började knapprt ett dygn efter undersökningen.
Kändes på något sätt som om MR undersökningen irriterat hjärt regionen så att detta uppstod. Efter knappt en vecka så återgick allt till det normala

Kan vara kul att känna till vad som orsaker förändringen, kanske bara jag som hade den effekten av MR. Eller så orsakades det av något annat

Ingen som helst anledning att avstå en MR då det ger många svar på hur ditt hjärta mår och fungerar

43år. första Ablation Aug 2014. Arytmier orsakade av hjärtsäcks virus oct/nov 2013. Magnet röntgen gav fyndet som inte sågs på lung röntgen eller ultraljud.

Ny ablation genomförd höger och vänster 2015

I väntan på epicardiel ablation under 2016
Gå till toppen av sidan

Matilda_J

Sweden
3 inlägg

Postat - 2016/08/23 :  10:26:47  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Matilda_J  Svara med citat
Jag har samma problem. Tycker denna diskussion är intressant att läsa.

Ändrad av - Matilda_J den 2016/08/23 10:28:10
Gå till toppen av sidan

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/08/28 :  22:22:30  Visa profil  Svara med citat
Så har jag varit hos kardiologen åter igen. Resultatet av arbets-ekg var gott, 109% får väl ses som godkänt. Ett extraslag lyckades jag med under provet.

Återkoppling på Holter : U.A, alltså inget att gå vidare med.

Resultat: Kallelse åter om ett år.

Har för övrigt börjat motionera regelbundet vilket verkar eliminera så gott som samtliga extraslag i vila (enstaka per dygn får man väl leva med).

Matilda, välkommen till forumet! Dela gärna med dig av din egen historia.

Håller tummarna för många år framöver utan att flimret visar sig igen. Kan inget annat än att hoppas på det bästa!

Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
15 inlägg

Postat - 2016/09/01 :  10:55:21  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Hej Sebastian!

Det bästa är ju den grundliga undersökningarna du får, har själv inte fått något så där genomgång av mitt hjärta än, du är inte ensam om den låga åldern och FF.

Är själv 25 år, jobbar inom vården (stressig i sina omgångar, med mycket att göra).
Jag fick min första konstaterade FF attack för 1 år sedan. Där efter har jag haft det ca 7-8 gånger och är elkonventerad 10 gånger. Många av gångerna det var tal om elkonventering så blev jag sövd fick 3 stötar, ingen effekt på det vakna fick lite omgångar Cordarone innan jag blev sövd för att åter igen få stötar och då går det som det ska.

Är uppsatt på Abalation och min remiss kom iväg för den i maj -16. Annars medicineras jag med Bisoprolol 5mg (10mg när jag väl har ett FF) och Pradaxa.
Gå till toppen av sidan

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/09/18 :  16:43:39  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Noma91

Hej Sebastian!

Det bästa är ju den grundliga undersökningarna du får, har själv inte fått något så där genomgång av mitt hjärta än, du är inte ensam om den låga åldern och FF.

Är själv 25 år, jobbar inom vården (stressig i sina omgångar, med mycket att göra).
Jag fick min första konstaterade FF attack för 1 år sedan. Där efter har jag haft det ca 7-8 gånger och är elkonventerad 10 gånger. Många av gångerna det var tal om elkonventering så blev jag sövd fick 3 stötar, ingen effekt på det vakna fick lite omgångar Cordarone innan jag blev sövd för att åter igen få stötar och då går det som det ska.

Är uppsatt på Abalation och min remiss kom iväg för den i maj -16. Annars medicineras jag med Bisoprolol 5mg (10mg när jag väl har ett FF) och Pradaxa.

Hej!

Oj, det låter ju väldigt konstigt att man inte undersökt hjärtat noggrannare när du har så pass mycket besvär och återkommande flimmer. Hoppas du snart får tid för ablation och blir av med eländet!

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000