Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Vad händer när jag böjer mig?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Beata

Sweden
11 inlägg

Postat - 2016/01/08 :  17:23:00  Visa profil  Svara med citat
Har permanent FF sedan juni 2015. Får ingen elkonvertering på grund av tidigare blodpropp. Får heller ingen ablation eftersom läkaren på St Göran anser att det finns en 70-årsgräns och den har jag passerat. Även om han faktiskt har fel om 70-årsgränsen är jag väl inte lämplig för den operationen. Nu min fråga till den som vet. Vad är det som händer när jag böjer mig fram, kanske bara för ett ögonblick, men som påverkar så starkt att paniken många gånger slår till. Andningen, hjärtat, lungorna - vad är det som påverkas så starkt av ett framåtböjande - någon som vet? Att orken inte finns längre och att bli trött och behöva gå mycket sakta, göra allting i lugn takt det har jag fått vänja mig vid. Det är ovant för mig som alltid gjort allting snabbt.
Tar 200 mg Metoprolol, 0.13mg Digoxin, 2 st 5 mg Eliquis + blodtrycksmedicin. Om någon har samma erfarenhet som jag är jag mycket tacksam för ett svar. Kanske kan jag någon gång hitta en hjärtläkare som kan förklara.

_Sebastian

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/01/08 :  21:23:08  Visa profil  Svara med citat
Hej Beata.

Som jag förstått det är detta en reaktion på att trycket i matstrupen förändras då man böjer sig. Matstrupen ligger emot vänster förmak och samspelar därmed. Kan jämföras med valsalvamanövern (håll för näsan och krysta som om du försöker få bort ett lock för öronen). Även detta påverkar det interna trycket i bröstkorgen och således hjärtat. Används ofta för att försöka häva bland annat takykardier.

Kan kanske även vara en reaktion på blodtrycksförändring då du ändrar läge? Hjärtat försöker ju alltid kompensera, adrenalin som utsöndras för att sparka igång pumpverksamheten och i samma veva stressar igång en psykisk reaktion?

Spekulationer. Lämnar öppet för mer erfarna flimmrare på forumet.

Jag hoppas att du får träffa en läkare som bryr sig och värderar din livskvalité!

/Sebastian

Paroxysmalt FF 2014, 2015. Insatt på Bisoprolol, men undviker den helst.
Gå till toppen av sidan

Beata

Sweden
11 inlägg

Postat - 2016/01/09 :  18:06:38  Visa profil  Svara med citat
Sebastian, tack för ditt svar. Intressant teori detta med matstrupen - något helt nytt för mig. De här besvären kommer i lindrigare form ganska ofta. Det är väl så att medicinerna inte kan hjälpa mer än till en viss del. Mycket livsbegränsande är det i vilket fall.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2016/01/10 :  13:28:08  Visa profil  Svara med citat
@Sebastian

"Används ofta för att försöka häva bland annat takykardier."
Den går också att använda för att få slut på förmaksflimmerepisoder, då av mig omdöpt till "krystmetoden".
För att undvika eventuella patentbråk med Dr. Valsalva !

Peter, som börjar det nya året med en praktförkylning !

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Beata

Sweden
11 inlägg

Postat - 2016/01/11 :  13:04:51  Visa profil  Svara med citat
Hej petergustaf, kan krystningar ha någon god inverkan på FF som varat i mer än ett halvår? En sjuksköterska på akuten St Göran tipsade mig om att försöka krysta när jag las in för FF i juni 2015. Eftersom jag har en mycket högljudd tinnitus vågar jag inte riktigt försöka detta med att hålla för näsan och krysta. Det blev några tama försök som naturligtvis gjorde varken till eller från. Jag är ganska säker på att de mediciner jag äter dessutom har förvärrat tinnitusen.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2016/01/11 :  16:29:32  Visa profil  Svara med citat
Hej Beata !

" ...kan krystningar ha någon god inverkan på FF som varat i mer än ett halvår? "

Det tror jag inte !
Vid alla "krystningskonverteringar" som jag genomförde var det fråga om mindre än tio timmar efter att flimret börjat.
Men min ablationsdoktor menade att han kunde abladera bort också långvariga flimmer.
Så varför inte fråga om detta ? Trots din läkares imaginära (?) 70-årsgräns ?

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Donator !
Gå till toppen av sidan

Beata

Sweden
11 inlägg

Postat - 2016/01/12 :  10:26:05  Visa profil  Svara med citat
Hej, Får ta mig en funderare men kan gott tänka mig att även andra läkare tycker att jag är för gammal och har för mycket i bagaget för en ablation. Först gäller att hitta en BRA hjärtläkare. Som lyssnar.
Gå till toppen av sidan

Lasse H

Sweden
64 inlägg

Postat - 2016/01/19 :  22:58:26  Visa profil  Svara med citat
Hej Beata! Jag frågade min hjärtläkare om det finns någon åldersgräns för ablation, och hon svarade utan att tveka: nej, det finns det inte. Varför jag frågade var för att min cryo-ablation för ett år sedan inte blev helt lyckad, och en ny kan bli aktuell. Hon frågade t o m om jag var intresserad av detta. Jag är 75 år.
Apropå krystning. så sitter jag just nu och parerar mina uppkommande fladder mha detta knep. Jag brukar få dessa attacker efter att ha ätit rejält och även svalt luft då. Krystning fungerar ännu bättre nu efter ablationen. Därför är jag tveksam till ytterligare en ablation, men den kommer nog. Bäst att passa på innan man blir för gammal enl sjukvården, för någon slags gräns finns nog, misstänker jag.

Har haft förmaksfladder 25 gånger, 4 ggr 95 -07, 8 ggr år 2008 varav en krävde elkonv. Slutade dricka kaffe 0807 o te 0812 varefter hjärtat lugnat ner sig. Dock fortf känsligt för speciell armansträngning, vilket resulterat i FF 4 ggr 0901-0902, varav två krävde elkonv. 1.5 tim attack 0908, utan påt ors, ev gaser i mage. Ett 5 min fladder 1007 när jag reste mig och vred mig. Hade ätit mycket. 1 2 tim fladder 1111 i samb m prom i ojämn terräng. 2 tim fladder 1205 vid kraftig vänsterarmsrörelse. 5 min fladder 1212 efter en kopp svart the. Kort anfall 1401 efter några veckors test med kaffeintag. 1406 ett ca 5 mån lågfrekv, ca 80-120, som avbröts mha elkonv 1410. kryoablation 141223. Ett 3 tim o ett 2 min fladder 1501. 125 mg ASA varannan dag (ej ordin). Seloken ordinerad 0803 men ej använd. Ny ordination Seloken 0902, som skall intas vid FF-anfall. Waran ansågs ej behövas. Född 1941
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1390 inlägg

Postat - 2016/01/20 :  08:48:30  Visa profil  Svara med citat
Åldersgräns för ablation ?

En fix sådan är väl tämligen meningslös !
För en allmänt pigg 71-åring är väl att prioritera före en allmänt skröplig 69-åring !
Med inkränkningen "allmänt" då det väl är lite problematiskt om det är själva åkomman som bidrar till tillståndet.

Peter, master of krystning

Donator !
Gå till toppen av sidan

Beata

Sweden
11 inlägg

Postat - 2016/01/21 :  13:18:35  Visa profil  Svara med citat
Tack för svar Lasse H. Nej, det är säkert så att någon åldersgräns för ablation inte finns i Sverige. Skulle tro att det inte ens är lagligt att ha en sådan. Den läkare som "upplyste" mig om åldersgränsen trodde väl inte att jag skulle kontrollera. Det hade varit bättre om han sagt att jag inte är lämplig för den operationen. Jag har haft en liten brevväxling med honom om uttryckssätt i min journal bl a. Han var, milt uttryckt, inte så glad åt att mina påpekanden.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000