Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Borrelia-spiroketer, retledningsstörningar?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Marten_g

Sweden
5 inlägg

Postat - 2016/02/01 :  17:22:31  Visa profil  Svara med citat
Hej. Är ny här. Har sedan juni 2015 fått förmaksflimmer som kommer i skov. Har sedan barn varit ute i skog o mark och haft massor med fästingar på mig. Har diagnosen kronisk reaktiv artrit sedan 1972.

Det som hänt var att jag fick flimmer/hjärtklappning 5v efter det senaste fästingbettet. Har genom åren ätit mycket antibiotika för mina leder och aldrig reflekterat över detta. Men nu när det blev problem med hjärtat så började jag rota i detta. Sjukvården har under hösten 2015 tagit flera prover, men inte hittat några antikroppar från borrelia i blod eller ryggmärgsvätska. Sjukvården svarar att jag inte har borrelia eller haft.

Hittar då en blogg på nätet angående diagnosen ME/CFS där man gör en "privat" utredning av spiroketer i blod med hjälp av direktmikroskopi (mörkfält). Får kontakt med bioanalytikern där och bokar tid för provtagning. Undersökningen visar att jag har fullt med spiroketer, även i cystform i mitt blod. Jag fick själv titta i mikroskopet. Detta hittar inte sjukvården eftersom de använder andra metoder. De menar i stället att jag har diabetes 2 och högt blodtryck. 2 mätningar gjordes av mitt långa blodsocker (HbA1c) förra året med ca: 5mån mellanrum och var på 43 resp. 39 mmol/mol. Diabetes har man om värdena ligger högre än 52.

Hör till saken att jag år 2007 fick dubbelseende och pendlande blodtryck, där blodtrycksmedicin sattes in. Blodtrycket ligger nu normalt på 118/75. Utredningen år 2007 utgick på att jag hade en tumör någonstans, då främst i hjärna eller binjurar. Jag utreddes nästan 1 år och man hittade inga tumörer.

Så, ni som har/haft länge förmaksflimmer kan ni minnas att ni varit fästingbitna innan ni fick flimmer första gången?

Borrelia-kardit ger AV-block/retledningsstörningar på hjärtat
Borrelia-artrit ger ledproblem.

/ Tommy

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2016/02/01 :  17:34:26  Visa profil  Svara med citat
Marten !

Jag var inte fästingbiten innan första flimret !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Marten_g

Sweden
5 inlägg

Postat - 2016/02/01 :  17:41:53  Visa profil  Svara med citat
Här länk till den blogg som gör en privat utredning angående borrelia.

https://newsaboutdisease.wordpress.com/
Gå till toppen av sidan

Marten_g

Sweden
5 inlägg

Postat - 2016/02/01 :  17:46:00  Visa profil  Svara med citat
Hej petergustav.

Tydligen är det inte bara fästingar som kan smitta en med spiroketer.

Har du fått någon klarhet i varför du har flimmer?

/ Tommy
Gå till toppen av sidan

Marten_g

Sweden
5 inlägg

Postat - 2016/02/01 :  19:29:59  Visa profil  Svara med citat
Jag har hittat flera grupper, där man har borrelia som ämne.
Läser man i dessa, ser man att många har problem med hjärtklappning o flimmer.
Vidare så avled flera orienterare (18st) där man inte kunnat fastställa orsak. Eller så vill man inte offentliggöra detta.

Flera av skidåkarna har ju problem och vad man kan läsa har några fått pacemaker inopererad.
Men någon orsak till hjärtproblemen presenteras inte. Har de också diabetes o högt blodtryck?

Det här är ju människor som rör sig ute mestadels av sin träning och
tävling och är vältränade och har i många fall egna läkare, om inte i
alla fall genom sin klubb eller förbund.

Rotar man sedan vidare på utländska internet-sidor så blir ju uppfattningen:
Sverige mot resten av världen när det gäller diagnos metoder och behandling av borrelia.

Ändrad av - Marten_g den 2016/02/01 19:32:31
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2016/02/02 :  09:03:14  Visa profil  Svara med citat
"Har du fått någon klarhet i varför du har flimmer?"

Jag HADE flimmer. Paroxysmalt flimmer. Från 1987-2008, då jag abladerades.

Min första teori är att jag fick flimmer "för att det var dags" !
Min andra är: Pga excessiv svettning i åratal.
Jag jobbade i åratal på byggställen i ekvatornära områden. Och hade tennis och joggning som fritidssysselsättning.
Det rubbade nog min elektrolytbalans ?

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Donator !
Gå till toppen av sidan

Marten_g

Sweden
5 inlägg

Postat - 2016/02/02 :  11:42:31  Visa profil  Svara med citat
(Ekvatornära områden). Där finns ju spiroketer i mygg, löss o andra kryp.
Nu får vi in "återfalls feber" till Sverige som överförs via klädlöss.

Dessa kusar har en förkärlek till att angripa/gömma sig i, hjärta, leder och hjärna.

http://referensmetodik.folkhalsomyndigheten.se/w/Borrelia-%C3%A5terfallsfeber

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1393 inlägg

Postat - 2016/02/02 :  17:22:52  Visa profil  Svara med citat
Jo, det stämmer !

Svettas man så blir man ju, särskilt nattetid, mums-mums för diverse myggor.
Även för dylika fulladdade med plasmodium falciparum. Som ger malaria-varianten med samma namn.
Det blev jag ! Var tämligen otrevligt !

Peter

Donator !
Gå till toppen av sidan

pts

Sweden
4 inlägg

Postat - 2016/02/10 :  17:12:26  Visa profil  Svara med citat
Lite om vad jag gör och varför.
Bakgrund:
Borrelia är vanligt ca 20-50% av befolkningen har antikroppar mät på blodgivare i angripna områden dvs typ västkusten, Stockholm. (Undersökningen gällde specifika platser)

Borrelia åker snål skjuts på andra djur och överförs via blod.
Må vara fästingar eller flygfän
Själv bakterien är liten och kommer igenom de minsta filtren som används till blod.
Blod testas inte eftersom det inte finns några bra tester för borrelia med vänner.

Borellia sprids längre sträckor via fåglar, så där det finns flyttflåglar och små djur så finns det borrelia från hela världen. Titta åt öst vad de har för borrelia arter inte åt USA.
När du får en EM så har ditt immunsystem redan varit i kontakt med borrelia.
Borrelia arter som ger neurologiska symptom ger ingen EM(röda ringen).
Antibiotika botar inte borrelia utan får den att byta form till en bättre lämpad som kan överleva.
Borrelia utrycker proteiner och maskerar sig som kroppseget för att undgå immunsystemet.

Ett smittat djur spridar vidare i en begränsad tidsperiod och en gång i livet.

Borrelia är polymorft och har överlevnadsformer dvs om den saknar cellväg så kan inte antibiotika som jobbar mot cellvägen göra något.

Läs gärna Lida Mattman Cell Wall Deficient Forms, Stealth Pathogens bok för exempel på vad de kan ställa till med.
Det finns ca 43 olika bakterier som är polymorfa, så borrelia är inte alena.

Brorson i Norge ställde sig frågan om koncentrationen av antibiotika har olika inverkan bereende på bakterien cellform.
Evaluation of in-vitro antibiotic susceptibility of different morphological forms of Borrelia burgdorferi. I en annan studie så såg han att hög dos antibiotika dödade cellmembrans formen men inte cyst form. En log dos påverkade cyst formen men inte cellmenbrans formen.

Jag behandlade min borrelia med 3 kraftiga tablett kurer och en IV rocephaline.
Jag blev "frisk" i 1-3 månader och sedan kom det tillbaka.

Jag hade läst på lite mera och gissade att cyst formen överlevde och en del personer fick resultat av låg dos pulsad tetracycline eller minocycline( 100 tabl 80 kr).
Så om låg dos påverkar cyst formen och man låter koncentrationen variera och håller sig i rätt område under lång tid så borde det kunna hjälpa immunsystemet att komma tillbaka.

Det sätt som jag tror på är att få immunsystemet att reagera mera normalt och inte skjuta hejvilt mot en bakterie som maskerar sig som kroppsegen.

När jag åt tetracycline så får jag en immunreaktion och den utnyttjade jag.

Nästa försök var en log dos pulsad tetracycline kur som jag tog mellan 2005-2012.
Jag titrerade nedåt tills jag fick en lagom reaktion från kroppen som gick över på 2 dagar.
Tablett 125 mg Må, Ons, Fre vilket ger kroppen en vilodag emellan och en plasma koncentration som kommer att variera.
Målet var att stabilsera immunsystem så att det kunde arbeta bättre.

Jag slutade när jag fick till en nära blodförgiftning av fysisk aktivitet(fas 3), skottade lite snö torsdag och hela kroppen började skaka på fredagen, gick till läkaren på måndagen
som konstaterade urinvägs infektion och nära blod förgiftning och att jag borde befinna mig i ambulans till akuten men eftersom jag har överleft helgen så togs CPR=50 och urin oldling och antibiotika kur inledes. Efter odling så fick jag en kombo.
Jag upprepade det hela 3 veckor senare och insåg att mitt immunsystem verkade vara i form och därmed hade tetracycline behandlingen gjort sitt.

Det som man gör med antibioka är att man väljer vilka organsimer som skall överleva och att få tillbaka en normal population viktigt. Bakteriernas roll är att producera ämnen som vi själva inte kan göra. Jag för exemplevis ta veckovisaa inj med B12(mekobalamin) för att fungera. Läs gärna Guila Enders, charmen med tarmen.

2008 började jag att försöka öka syresättningen i kroppen eftersom borrelia bakterien verkar ogilla det och det var alltså detta gav resultat att immunsystemet började fungera mera stabilt. Borrelia har en neurologisk sidan och även en hjärn påverkan och dessa är väsentliga att hantera.

Dålig syresättning och cirkulation verkar ha en stor betydelse och för mig så var det besvär från hjärtat som gjorde att jag blev mer och mer inaktiv, inte som symptom som kopplades till hjärta utan fysisk aktivitet ökar immunsystemet som hittar något att arbeta på och som ger en migrerande symptom bild som läkare har svårt att relatera till.

Mörkerfälts mikroskopi på mitt blod + borrelia diagnostik från tyskland som fann höga titrar och proteiner som tar lång tid innan de framträder gav ledtrådar.
Tyska borrelia provet gjordes som ett led i en MS utredning för att utesluta borrelia.

Den som skall behandla borrelia behöver förstå hur borrelia överlever och titta efter spåren i systemet och återställa kroppens möjligheter.

Jag använder mig av tankegångar i JEMS movement för att få till fysisk aktivet dvs rörelse men inom gränser för vad min kropp klarar. Jag låter hjärtfrekvens och dess variantion ge ledtrådar om vilket arbetsområde som min kropp fungerar inom.
Syrebrist kan även uppkomma kemiskt genom att det bildas lakat vid arbete.

Bristande bålstabilitet gör att andning och syresättning blir påverkad, CO2 halten stiger vilket påverkar pH värdet och basala kemiska reaktioner.
Både andning och hjärta är en funktion av Autonoma nervsystemet(ANS) och genom att styra andningen så går det att styra över från sympatisk till parasympatisk respons.
Med pulsband och RR-inveraller så går det att få feedback och idrottare använder det för att undvika överträning, min teori är att samma metod men anpassad fungerar för alla.
Diabets typ 2/pre diabetes handlar om metabolism och respons från ANS.

Kombinerat med biofeedback träning för att få igång muskler som har stängs av under resans gång. (Learned not use som fås vid kraftig smärta eller svullnad av hjärnan)
När musklerna kommer igång så får hjärtat mindre syre och där kommer hostan direkt eller senare allt kopplat till hur hårt och länge som jag anstränger mig.

Det är när jag ökar gåendet(aktivteten) som jag inser det bakomliggande
Blod socker problemet och hjärtproblematiken, 24 h + ultraljud och arbetsprov är inplanerade. 24 h gav en tachy vid normal promenad om 10 min/km, hostan och att jag får uppehåll under natten efter en ansträning.
Själva test dygnet gav även utslag på HR och HRV samt på blod-glykosen.

Det som Lida Mattman såg hos personer med hjärtproblem var bakterier i cyst form och dessa får man behandla annorlunda än när det är akut bakterie tilläxt.

Grunden för borrelia mfl är att skapa en god överlevnad och framgångsrikt fortplanta sig för rasens överlevnad, vi råkar bara komma ivägen. Titta på slagfältet och ledtrådarna finns där även om vi har svårt att se själv bakterierna så kan vi titta efter spåren.

/Per
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000