Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 Hur länge fick ni vänta?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/08/16 :  21:53:55  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Hej!

Går nu och inväntar ablation och har nu väntat sedan 16/5. Undrar lite hur länge ni fick vänta och om det gjordes någon kontakt då vårdgarantin föll in?

Min brakgrund:
Kvinna, 25 år. Genetiskt betingat, annars kan man inte komma fram till någon annan orsak till mina flimmer attacker.
Fick med första kontstaterade förmaksflimmer för exakt 1 år sedan nu ihop med att jag åkte på 7 diskbråck. Då kom 5 flimmer attacker på ca 2 veckor efter detta. Fick göra min första elkonventering då och sattes in på Bisoprolol.
Tiden gick och har nu då på 1 år haft 7 flimmer attacker och elkonventerad 10 gånger. Oftast blivid sövd fått 3 elstötar, upp på avdelning för att få cordarone för att sedan göra nytt försök senare på dagen som då har lyckats med 1-2 elstötar.
Blev insatt på Pradaxa efter den senaste flimmerattacken som jag hade i 5 dygn i maj månad. Då beslutades att remiss för ablation skulle skickas och vet att den gick iväg den 16/5-16. Idag har det nu gått 92 dagar sedan remissen gick iväg och Vårdgarantin går ju in efter 90 dagar.

Mvh
Klara

mali

Sweden
13 inlägg

Postat - 2016/08/19 :  14:36:44  Visa profil  Svara med citat
Beror på hos vem du står på kö hos
Indikation på tid kan du få på http://www.vantetider.se/

Välj region/statistik och operation/åtgärd och sedan område=Ablation

Vårdgarantin betyder enligt mig inte så mycket, i teorin innebär det att pat kan vända sig till annan än där remiss finns men då hamnar man ju sist i den kön

Lycka till, låter som snart din tur. Säkert har semestertider försenat lite bara

Man 44år. första Ablation Aug 2014, 2015 och 2016. Arytmier orsakade av hjärtsäcks virus oct/nov 2013. Magnet röntgen gav fyndet som inte sågs på lung röntgen eller ultraljud.

Ändrad av - mali den 2016/08/19 14:39:09
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/08/21 :  20:39:51  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Tack för svaret Mali.
Min remiss skickades till Södersjukhuset.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2016/08/22 :  04:41:30  Visa profil  Svara med citat
Hej Klara

Hoppas Du får Din ablation snart!

Ett tips: om Du mår dåligt av Ditt flimmer och det påverkar Din vardag svårt, ring gärna och diskutera i vänskaplig ton om de inte kan flytta fram Dig i kön. Och säg gärna att Du gärna kan abladeras med kort varsel om de får något återbud. De som planerar ablationerna kan ibland uträtta underverk för att snabba på processen om man mår dåligt.

Lycka till!

Håkan

Flimrare sedan 1990-talet. Ablationer 2004, 2005 och 2015. Tar fortfarande Eliquis blodförtunning samt betablockeraren Seloken. Kommer väl att fasas ut framöver om allt går vägen.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/08/23 :  10:13:56  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Som tu är så har jag inte haft något flimmer sedan i maj, men ett under att jag har klarat mig ifrån det efter denna stressiga sommarn på jobbet.

Det var ett bra tips och ska ta det till mig om det skulle sätta fart igen på nytt.
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/09/26 :  11:56:03  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Ringde idag till Arytmi Center på Södersjukhuset för att se om de har fått remissen för ablationen. Får då informationen om att de inte har fått det. Det förklarar ju varför jag väntar och väntar men ännu inte fått någon tid.

Sköterskan som svara skulle hålla utkik efter en kommande remiss för att kunna snabb prioritera den åt mig. Så nu blir det att jaga fatt på mina läkare så att de verkligen skriver remissen som de lovade mig i Maj månad.
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/10/04 :  18:37:28  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Att det skulle krävas en ny flimmer attack som denna gången var svår att bli av med, Har nu äntligen remissen för ablationen gått iväg och inom 5 dagar fått hem en tid till ablation med.
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2016/10/05 :  02:06:29  Visa profil  Svara med citat
Tur i oturen kanske?
Bra gjort.
Lycka till!
Hur länge måste du vänta innan iblationen?
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Sen dess blev det en lång paus, 2,5 år, och efter en total hip replacement 06-15 fick jag akut AF, och ytterligare en gång igen nu senast i mars! Inte roligt.
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/10/05 :  17:20:18  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Gör ablationen den 24/10. Så det är snart. mindre än 3 veckor nu.

Mvh
Klara
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2016/10/11 :  02:47:46  Visa profil  Svara med citat
Lycka till!!! Skriv om din upplevelse, please!
Jag går nog ned den vägen snart också!
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Sen dess blev det en lång paus, 2,5 år, och efter en total hip replacement 06-15 fick jag akut AF, och ytterligare en gång igen nu senast i mars! Sen mars ytterligare 3 DCR konverteringar! Ändrad meds, nu 80mg morg och kväll Sotalol!
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2016/10/11 :  09:42:20  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
det ska jag absolut göra.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000