Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 Ablation nr 3
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

hazze

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/12/01 :  14:12:12  Visa profil  Svara med citat
Hej

Har gjort 2st Ablationer på Karolinska Huddinge 2113, 2014

Har fått tillbaka flimmret och en remiss skickad till karolinska
Fick göra min första elkonvertering , det höll tyvärr bara en vecka
Och har i dag gjort min andra elkonvertering och är för tillfället i sinus

Läkaren son gjorde konverteringen sa efteråt att jag inte skulle räkna med att ablationen son jag ska göra kommer att hjälpa då de alla flesta får tillbaka förmaksflimmret och han tyckte att man borde lägga ner den typen av behandling då förmaksflimmer i de flesta fall är obotligt
Hur går det ihop med att ca 70 % blir botade enligt andra källor
Är det någon ide att göra ablationen?

Hazze

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2016/12/01 :  18:42:35  Visa profil  Svara med citat
hazze !

"... då förmaksflimmer i de flesta fall är obotligt !"
Skitsnack !
Jag tror på din siffra att 70% blir botade, verkat förnuftig !
Visst ska du göra ablationen !

Lycka till !
Peter, som blev botad på första försöket !!!

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2016/12/02 :  05:28:56  Visa profil  Svara med citat
Hejsan!
Jag såg min kardiolog idag och vi pratade lite om mitt stundande besök hos EP (elektrofysiolog?) och jag frågade för tusende gången om success rate etc, och han sa lite så här ungefär OM det vore så att alla blev botade av en ablation, så skulle det vara allt som borde göras med oss FFare! Men fullt så enkelt är det inte i verkligheten. Den här siffran om 70% börjar att bli lite gammal sa han och att nu 2016 borde den vara en hel del högre, tom uppe i 90% etc.
Därför bör det nu säkert bli en ablation för mig snart med tanke på episoderna har ökat starkt under året.
Mitt hjärta ser bra ut, likaså BP värdena. Så vi håller tummarna för varandra Hazze!
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Sen dess blev det en lång paus, 2,5 år, och efter en total hip replacement 06-15 fick jag akut AF, och ytterligare en gång igen nu senast i mars! Sen mars ytterligare 3 DCR konverteringar! Ändrad meds, nu 80mg morg och kväll Sotalol!
Gå till toppen av sidan

mali

Sweden
13 inlägg

Postat - 2016/12/06 :  12:44:19  Visa profil  Svara med citat
Har själv genomfört 3 ablationer. Varje gång ar abladören hittat något nytt att bränna bort/isolera. För mig har det blivit gradvis förbättringar efter varje tillfälle.
Nu har jag timslånga episoder helt utan FF,konstiga slag, extra slag eller något annat avvikande, faktum är att efter 3:e försöket så känner jag ibland inte ens att hjärtat slår vilket innebär att det är som det var från början.
För min del har varje behandling inneburit 50% förbättrning och ta det gånger 3, ok man når inte 100% men kanske en acceptabel nivå att leva med till slut.

Man 44år. första Ablation Aug 2014, 2015 (vänster+höger) och 2016. Arytmier orsakade av hjärtsäcks virus oct/nov 2013. Magnet röntgen gav fyndet som inte sågs på lung röntgen eller ultraljud.

Tidigare Sotalol och Metoprolol. Nu endast Multaq
Gå till toppen av sidan

hazze

Sweden
10 inlägg

Postat - 2016/12/13 :  17:56:58  Visa profil  Svara med citat
Hej

Har idag fått meddelande från Karolinska att jag står på väntelista för ablation.
Det är nog hög tid för nu kommer flimmret väldigt ofta och jag har gjort 2 elkonverteringar men det höll bara några dagar efter varje gång
Får hoppas att det fungerar den här gången, det är väl sista gången man får en ablation misstänker jag

Med vänlig hälsning

Hazze
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2016/12/14 :  07:45:46  Visa profil  Svara med citat
Kommer att hålla tummarna för dig!
Hoppas på att det blir
tredje gången gillt!
hälsningar
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Sen dess blev det en lång paus, 2,5 år, och efter en total hip replacement 06-15 fick jag akut AF, och ytterligare en gång igen nu senast i mars! Sen mars ytterligare 3 DCR konverteringar! Ändrad meds, nu 80mg morg och kväll Sotalol!
Gå till toppen av sidan

hazze

Sweden
10 inlägg

Postat - 2017/02/07 :  17:44:04  Visa profil  Svara med citat
Hej
Har fått tid för flimmerablation på Karolinska Huddinge den 13 mars 2017
Hoppas verkligen att den lyckas, jag antar att det är sista gången dom provar med Ablation
Annars återstår väl bara en Mazeoperation men läkaren antydde att det inte var så vanligt att man gjorde en sådan längre
Har dom slutat med Mazeoperationer ?

Med vänlig hälsning
Hazze
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2017/02/08 :  00:55:02  Visa profil  Svara med citat
Hejsan,

Eftersom jag har försökt att informera mig så mycket som möjligt innan min första kateter ablation om en månad, har jag dragit slutsatsen att maze operationen görs fortfarande och med bättre resultat än ablation!
De gör säkert en ännu bättre maze idag än för 10 till 15 år sedan då den kom till.
Hoppas nu att den 3e ablationen blir den sista!
Varför inte?
Lycka till i alla fall!
eva

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000