Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 Förhöjd puls och trötthet
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

toma

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/01/05 :  02:59:07  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Förutom tidigare nämnd rethosta har jag också upplevt en förhöjning av min vilopuls med ca 15-20 slag, från ca 55 till 75 slag/min. Genomgick min ablation i oktober så jag är ju i viss mån ännu i "läkningsfasen". När jag försöker löpträna tar det emot klart mer än tidigare och jag blir oväntat trött vilket skapar viss oro hos mig. Efter träning mår jag inte bra och pulsen är starkt förhöjd resten av den dagen. Upp emot 90-100 slag/min. Tar då en tablett Bisoprol vilket verkar lugnande på hjärtfrekvensen. Har också upplevt en ökad trötthet efter att ha varit igång under dagarna. Somnar 1-2 gånger per kväll i tv-soffan vilket inte är normalt för mig. Jag har inte fått något återfall av flimmer (ännu). Kan någon ge mig bättre kunskap kring mitt problem eller dela med sig av egna erfarenheter så vore jag innerligt tacksam. Mvh

Majander

Finland
75 inlägg

Postat - 2017/01/06 :  17:15:23  Visa profil  Svara med citat
Hej,
Intressant att läsa om dina symtom efter ablation, dvs rethosta och och förhöjning av vilopuls. Jag är knappast den rätta personen att ge dej kunskap eftersom jag antagligen lider av andra diagnoser än du men vill ändå säga att jag känner igen symtomen.
Min ablation var i början av september och jag fick både en liten stroke och någonslags perforering av hjärtsäcken som ledde till att hjärtsäcken började fyllas med vätska. En månad efter abladeringen blev det ny operation i en tamponadsituation när hjärtats funktion var hotad.
Efter dräneringen av hjärtsäcken uppkom ett symtom som kallades Postperikardiotomisyndrom som jag ännu lider av men som är på bättringsvägen. (Dit hörde också vätska i lungorna )
Mina kardiologer säger att rethostan och den högre pulsen kommer från situationen i hjärtsäcken.
Detta har jag haft ända sen ablationen för fyra månader sedan.
Så fort jag rör mej lite mera så stiger pulsen (också högre i vila) och jag blir trött. Rethosta och ont i halsen (inte på natten) och en slags tryck i halsen har jag också.
Kunde vara intressant att höra om någon annan haft dessa symtom efter ablation. Utan att ha fått dessa extrema sjukdomar som jag fick?
Jag tror att om jag vore du så skulle jag skulle ta kontakt med läkaren/sjukhuset och fråga om det faktiskt ska vara såhär?
Kanske någon annan på forumet känner igen symtomen?
Hälsningar
Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Född 1955.Börjat Tambocor och Seloken 2013.
Gå till toppen av sidan

toma

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/01/07 :  11:13:49  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Tack för ditt inlägg Maja. Din beskrivning av pulsen, ont i halsen inkl "tryck" samt rethosta (ej på natten) stämmer exakt in på mig. Jag har tagit en kontakt med sjukvården och inväntar ett samtal med min abladör under nästa vecka. Ska då också nämna vad du skrivit för att om möjligt bringa mer klarhet kring vad jag upplever. Kanske var jag naiv som trodde att allt skulle bli precis som förut. Har varit ganska högpresterande inom uthållighetssporter men efter ablationen har jag en bra bit dit känns det som, särskilt som jag får bestående hög puls (ca 100 slag/min) även efter ganska lätt träning. Måste då dämpa denna med Bisomyl (f.låt, skrev fel namn i mitt första inlägg). Det känns inte bra. Ser fram emot fler inlägg om någon annan har snarlika erfarenheter. Lycka till med dina utmaningar Maja! Mvh
Gå till toppen av sidan

rikasa

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/01/09 :  19:47:17  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Jag upplever samma sak som du.

Första ablationen för flimmer (inte rusningar utan flimmer) i augusti.

VIlopulsen har gått upp från under 50 till över 70.

Jag är 39 år och har varit inne ett antal gånger och fått elkonvertera. Har varit väldigt aktiv, strax under elit, i konditionsidrotter och fortfarande tränat på senaste åren även om jag fått vila ilband.

Skulle väldigt gärna också höra mer om hur folk har upplevt hjärtslagen. Mina hjärtslag innan ablation kändes i kroppen men hjärtat kändes starkt (om än oroligt med mycket skippade slag under 2016 - sug i magen).

Direkt efter ablation hörde jag och kände jag inte hjärtat. Det var ett lugn i kroppen och en konstig känsla då jag varit van att känna slagen. Nu har tyvärr känseln och hjärtslagens vibration i kroppen kommit tillbaka och dessutom i en mycket högre frekvens. Det känns inget vidare.

Jag fick inte veta av någon innan ablationen att vilopulsen skulle gå upp öht. Helt otroligt då jag antagligen skulle väntat med ablationen om jag vetat det.

Gå till toppen av sidan

toma

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/01/14 :  09:10:48  Visa profil  Svara med citat
Tack för ditt svar. Verkar som vi upplever i princip samma sak med pulsen. Vår bakgrund är också lika då jag utövat löpning på elitnivå i många år. Jag är idag 50+.
Är också irriterad över pulsstegringen som aldrig nämndes. Mitt största problem just nu är oron över rethostan som skulle kunna vara en sk "allvarlig biverkning" orsakad av en lungvensförträngning. Även höjningen av vilopulsen med 20 slag skulle kunna förklaras av detta. Även läkaren verkar nu lite bekymrad eftersom jag fått en remiss till CT-röntgen. Att jag skulle vara uppmärksam på ev. hosta efter op. var inte heller något man informerade om efter ingreppet, varken i informationsfolder man fick vid hemgång eller muntligt. Detta har jag själv fått "googla" mig till. Har inte alls kunnat komma igång med löpningen igen vilket gör mig ledsen, men mest är jag rädd för vad röntgen ska visa. Mitt flimmer är dock för stunden borta och överlag slår mitt hjärta jämnare och mer harmoniskt än det någonsin gjort. Har alltid haft viss arytmi i form av dubbelslag, framförallt i vila. Återkommer med utfallet av CT/Ha det gott!

Ändrad av - toma den 2017/01/14 09:58:26
Gå till toppen av sidan

rikasa

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/14 :  14:20:15  Visa profil  Svara med citat
Hej igen,

Nu har det gått ett tag. Fick chansen till en andra ablation då jag fick tillbaka arytmi efter första. Tvekade länge men försökte igen. Har samma höga vilopuls fortfarande.

Hur har det gått för dig med hostan?
Gå till toppen av sidan

Bellefanten

Sweden
31 inlägg

Postat - 2018/03/14 :  22:04:49  Visa profil  Svara med citat
Hej
Abladerades för 2 mån sedan och är väl i läkningsfasen än men upplever också en förhöjd vilopuls 80-95 slag. Går pulsen under 80 upplever jag många extraslag och det blir hoppigt vilket gör att hjärtat går tillbaka upp igen.
Detta var inget jag fick reda på kunde hända men tydligen är vi ett gäng här som upplever ganska lika symtom.
Jag upplever också en ny trötthet. Vet inte om det beror på den ökade pulsen?

Abladerades för AVRNT

34-årig kvinna med medfött hjärtfel. Elkonverterad flertalet gånger för förmaksflimmer/fladder med lyckat resultat. Fick slutligen kammarflimmer och lever nu med ICD-dosa. Fick besked i april 2012 att jag även har hjärtsvikt.
Medicinera med Tambocor, betablockerare, diuretika och Trombyl.
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
75 inlägg

Postat - 2018/03/15 :  12:26:40  Visa profil  Svara med citat
Hej,

Reagerade på det där med trötthet, högre puls och hosta efter ablation.
Kan säga att min trötthet och högre puls sitter i efter ablationen för 1,5 år sedan. Men har kanske en speciell orsak :
Nu har ännu en biverkning kommit fram.

Postkardiotomosyndromet som uppkom vid ablationen och gav mej tamponad, en liter vätska i hjärtsäcken, bråkar fortfaranade.
Var på ultraljud av hjärtat och fick höra att hjärtsäcksväggen har förhårdnats och skrumpnat genom inflammation av vätskan som man inte helt fick bort och hindrar hjärtats funktion.
Enligt kardiologen är en ny operation den enda vägen. Man tar bort den del av hjärtsäcken som är skadad.
En riskfylld operation men jag har inget val.
Kanske det ändå är på sin plats att jag berättar vad som hänt genom min ablation. Vill inte skrämmas men detta kan hända.

Ablationen gav mej alltså : Stroke, hjärttamponad, postkardiotomisyndrom och nu kronisk hjärtsäcksinflammation som högst sannolikt opereras snarast.
Hör av mej och hoppas på det bästa.

Och vill tillägga att kardiologerna säger att detta är maximal otur!

Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Tambocor och Seloken sedan 2013. Eliquis 2016 .Abladerad 2016. Född 1955.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000