Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Kateterablation
 ablation avklarad 14 mars 2017
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

hazze

Sweden
10 inlägg

Postat - 2017/03/14 :  18:57:29  Visa profil  Svara med citat
Hej
Har idag blivit abladerad för tredje gången hos Karolinska, Huddinge.Ablationen tog drygt 4 timmar men till slut hittade ablatören en punkt där hjärtat omedelbart slog om till sinus. jag var tydligen ett svårt fall,men hadde tur och fick en mycket erfaren läkare
Han sa att det som jag trodde var flimmer hadde övergått till fladder .
Vad är skillnaden mellan flimmer och fladder ?
Nu får man hoppas att det fungerar denna gång ,mistänker att det blir svårt att få en fjärde ablation.
Läkare och personalen på Karolinska Huddinge är suveräna och jag kan verklien rekomendera dom.
sinushälsningar
Hasse

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2017/03/17 :  06:37:45  Visa profil  Svara med citat
Verkligen bra nyheter!
hoppas på fortsatt bättring.
Min tur den 28 ds första gången!!
eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 15.8.12, 4 elkonverteringen. Meds.enl.tid. En till gång nyligen, juli 2013. Kom till sjukhus, inte mitt vanliga, var så skraj att jag självkonvertera för första gången någonsin!
Sen dess blev det en lång paus, 2,5 år, och efter en total hip replacement 06-15 fick jag akut AF, och ytterligare en gång igen nu senast i mars! Sen mars ytterligare 3 DCR konverteringar! Ändrad meds, nu 80mg morg och kväll Sotalol!
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2017/04/23 :  17:01:48  Visa profil  Svara med citat
Skillnaden är att flimmer är oregelbunden rytm medan fladder är jämn rytm men kan gå rätt snabbt.
En annan skillnad är väl att flimret utgår ofta/alltid? ifrån lungvenernas mynningar medan fladdret utgår ifrån strul och rundgång i förmaken. Rätta mej om jag har fel

Kristina
------------------------
har haft flimmer som utlöst fladder SVT + extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.F-Ablation 2014-01-08,elkonv flera ggr därefter. Haft Fladder. Fladderablation gjord i aug -14
Äter Bisoprolol 2.5 + 2.5 mg / dag+ 5 mg extra vb Waran enligt ord

Har kvar X-slag som kommer var dag
Lider av utmattningsyndrom

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

pippi

79 inlägg

Postat - 2017/05/04 :  22:33:15  Visa profil  Svara med citat
Grattis Hasse! Håller tummarna för sinus och önskar Eva lycka till!

Jag kör en omgång till den 22 maj!
Here we go!

Female född -65 med Paroxymalt flimmer sen 2005 och 5 konverterningar plus ett LONG QT Syndrome för säkerhets skull (får inte äta övriga arytmi-mediciner) Ablation jan 2012. Knaprar Seloken 200mg. Kammarflimmer 2 ggr 2015 ICD. Ny ablation planerad.
Gå till toppen av sidan

hazze

Sweden
10 inlägg

Postat - 2017/06/21 :  19:01:17  Visa profil  Svara med citat
Hej

Resultatet efter min ablation

Första månaden några episoder med flimmer men ganska korta,den längsta varade i ca 4-5 timmar,den senaste ca 1 min.

Nu har hjärtat gått i sinus i 2 månader, och jag har varit och träffat kardiologen som skickade remissen till karolinska. Allt såg bra ut på EKG´t

Har slutat med Bisoprololen för en och en halv månad sedan

Tar för närvarande Waran och Blodtryckssänkade
Läkaren vill inte ta bort Waranet även om jag inte får tillbaka flimmret/ fladdret utan det ska jag forsätta med livet ut

Har normalt blodtryck med blodtryckssänkande medicin 65/130
har gått ner i vikt från 99- 91kg och siktar på ca 75-80 kg
och hoppas att det ska göra att inte behöver någon blodtrycksmedicin

Ni som har blivit av med flimmret efter Ablation har ni fått slutat med Waranet?

Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2017/06/22 :  08:06:25  Visa profil  Svara med citat
"Ni som har blivit av med flimret efter Ablation har ni fått slutat med Waranet?"

Japp !
Några månader efter ablationen.

Ditt viktmål är beundransvärt !
Har just själv kommit på ett jättebra bantningstips:
Tomt kylskåp !
Skitbra !
Men: Det ekar !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000