Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Ny på sidan men bekant med flimmer
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Handle

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/05/22 :  12:50:51  Visa profil  Svara med citat
Hejsan!

För ca 8 år sen, dagen innan julafton, kände jag från ingenstans att hjärtat började slå konstigt och fick andningssvårigheter. Jag satte mig i köket en kort stund för att sedan ropade på mamma att ringa 112.

Eftersom jag inte hade en blekaste aning vad som höll på att hända blev jag extremt rädd vilket gjorde att hjärtat började slå ännu snabbare och jag nästan svimmade. På telefon sa dom att jag troligtvis bara hade panikångest och därför ville ej skicka ut en ambulans. Nere på sjukhus fick dom istället se att hjärtat slog i otakt - med andra ord förmaksflimmer. Jag fick då spendera natten där och fick någon form av Betablockare (om jag minns rätt) som lugnade ner hjärtat som sedan gick tillbaka till normal rytm.

Under denna tid drack jag en del cola, rökte väl någon cigarett på fester, hade helt OK kost men var aktiv inom sport/träning. Detta fick mig dock att bli rätt deprimerad eftersom jag konstant gick och tänkte att detta kunde återkomma när som helst. Under en lång period fick jag dubbelslag lite då och då men aldrig så jag blivit tvungen att åka in till sjukhuset igen. Detta började sakta avta när jag sluta helt med cola, cigaretter, all form av dryck eller mat som innehöll mycket socker eller koffein.

Men för ca 2 år sen, vaknade jag upp mitt i natten av att hjärtat slå väldigt snabbt och i otakt. Detta höll på hela morgonen och på jobbet vilket fick mig att gå där ifrån. När jag kom hem försökte jag sova och när jag vaknade var det helt normalt igen. Det enda jag kan spekulera om som kan ha utlöst flimrandet är den väldigt intensiva massagen jag fick dagen innan.

Sen dess hade jag inte haft några känningar alls…förräns nu (3 veckor sen). Denna gång var flimmrandet mer “surrade” men inte så pass jobbigt att jag inte kunde göra saker. Dock fortfarande obehaglig känsla och lite halvt svårt med andningen. Detta gick lyckligtvis över efter några dagar. Det som fick mig att bli lite skrämd var när jag läste på nätet att långvarigt flimmer kan ge upphov till blodproppar.

Idag är jag 30 år och måste säga att jag är riktigt glad att ha hittat denna sidan eftersom jag inte känner någon som haft detta problem eller kan riktigt förstå vad jag menar.

Några frågor till er:

1. Hur långt tid tar ni själva på er innan ni bestämmer er för att åka till sjukhuset?

2. Använder ni någon form av metod för att försöka stoppa flimmret?

3. Borde man ha medicin för blodförtunnande?

4. Spelar hållningen mycket roll? Hur man sitter står eller ligger?

Tack för att ni tog er tid att läsa detta, uppskattas!

petergustaf

Germany
1402 inlägg

Postat - 2017/05/23 :  10:24:07  Visa profil  Svara med citat
Handle !

Jag hänvisar helt obyråkratiskt tll mitt första inlägg här:
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130
Här hittar du en del matnyttigt för en flimmernovis.

Och så några svar:
1. Har aldrig åkt till sjukhuset utan "klarat allt själv".
2. Min "bästa metod" var nog "krystningar". Beskrivning hittar du i mitt inlägg ovan.
3. När jag flimrade hade jag ett dundermedel. Numera dock bara ASS.
4. Nej ! Men det var (!) obehagligt att ligga på vänster sida vid flimmer.

Ditt förlopp påminner om mitt.
Först 18 månaders uppehåll. Sedan 12, 3, 1, veckor dagar. Ibland dock med längre irrationella pauser.
Desto större var paniken när flimret återvände.
Men den stora tendensen var: Oftare !

Jag har försökt hitta utlösare till mitt flimmer. Resultat. Noll ! Nada !
Jag har numera förklaringen att "det kom för att det var dags !"

Jag känner igen din glädje av att upptäcka att man inte är ensam om denna "åkomma" !!!

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Handle

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/05/25 :  12:49:21  Visa profil  Svara med citat
Tack så mycket Petergustaf för att du dela med dig av din erfarenhet. Uppskattas!

Finns det någon på detta forum som bor inom Göteborgsområdet förresten? Hade vart skönt att prata med/träffa någon eftersom inga av mina vänner förstår sig på mitt problem.

Mvh Philip

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
728 inlägg

Postat - 2017/07/26 :  14:38:15  Visa profil  Svara med citat
Hej Philip,

Jag bodde i Göteborg förr men tyvärr är jag sällan där nuförtiden och min arytmi var inte flimmer. Vilket är synd för det du är ute efter, att ha någon att prata med, är den näst bästa medicinen. Den allra bästa är i dagsläget ablation men eftersom ingreppet är en viss affär så kan det krävas rejäla bekymmer innan man hamnar i kön till ablationer (vilket ungefär alla på det här forumet tycker är synd).

Men att lära sig mer är bra eftersom det avdramatiserar flimret. Det är ett allvarligt problem som inte ska bagatelliseras, men det finns medicinska behandlingar.

Hälsar Pelargon så här i sommaren.

DÅ: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

NU: har inte haft problem på åratal och är inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan

Handle

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/05 :  19:20:43  Visa profil  Svara med citat
Tack snälla för ditt svar Pelargon!
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
728 inlägg

Postat - 2017/08/14 :  12:16:12  Visa profil  Svara med citat
Det var så lite, önskar att forumet var lite mer svung i som det var när jag själv hade problem. Då var det många som var aktiva och delade med sig av sina erfarenheter. Och vips så kändes det inte lika läskigt.
Gå till toppen av sidan

hakank

Sweden
14 inlägg

Postat - 2017/09/01 :  23:35:59  Visa profil  Svara med citat
Några (lite sena svar):

1. Hur långt tid tar ni själva på er innan ni bestämmer er för att åka till sjukhuset?

Innan jag blev diagnosticerad med förmaksflimmer hade jag det under några år, max en eller två gånger i månaden, alltid på natten och det gick alltid över fram på förmiddagen. Första gången var det jobbigt men efter ett tag lärde jag mig att det - för mig - går över av sig själv. Eftersom jag inte visste var det var kallade jag det för "hjärttango"...

Det mest jobbiga med flmmerattackerna var att jag var tvungen att gå på toaletten flera gånger på natten och tappade både mycket nattsömn och mycket vätska. Så jag var trött under dagen ochg drack mycket vätska.

Men efter några år så blev det lite jobbigt att inte vet vad det var, så jag beslöt mig att "nästa gång det händer åker jag till akuten så får de ta reda på vad det är".

Jodå, det var förmaksflimmer. Efter detta gjordes analyser och man antog att flimret troligen orsakades av "idrottshjärta". Rekommendationen blev att motionera regelbundet men med måtta (något som jag kan ha svårt för när jag väl motionerar).

2. Använder ni någon form av metod för att försöka stoppa flimmret?

Inte egentligen. Det jag gjorde på natten när det kom var att försöka andas lungt och inte tänka på mycket på det (eftersom det går över efter ett antal timmar) men det är inte enkelt när hjärtat rusar i 180 knyck. Någon gång började jag köra en TaiChi-form med svärd som är rätt fysisk men det kändes inte alls bra.

3. Borde man ha medicin för blodförtunnande?

Läkare har ett frågebatteri om olika symptom, sjukdomshistorik etc som avgör om de ska rekommenderar blodförtunnande för förmaksflimmer. Jag blev rekommenderad att ta det eftersom jag även har högt blodtryck (och möjligen eftersom jag är lite till åren, var då 58 år). Valde då Pradaxa som jag fortfarande tar.

Flera här pratar om ablation men det har jag inte funderat på. Mina flimmer var max någon gång i månaden och sedan mer sällan och numera är det ett år sedan sist. Så jag är rätt förskonad för mycket av det elände som flera har berättat om här på forumet.

4. Spelar hållningen mycket roll? Hur man sitter står eller ligger?

Kom inte på att någon speciellt ställning orsakade flimmer, men flimmren kom nästan alltid när jag sov så det är svårt att veta.

Hoppas att allt kommer att gå bra.

/Håkan

Man, född -57. 181 cm, 78kg. Diagnostiserad med flimmer 2015 men har haft det några år innan. Först: Episoder cirka 1-2 gånger per månad. Nu (Sep 2017): inte haft något anfall på ett år. Motionerar regelbundet med styrketräning och joggning.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000