Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Ablation genom Aleris (Köpenhamn)
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Handle

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/18 :  21:07:48  Visa profil  Svara med citat
Hej alla flimrare!

Jag fick tipset att kolla upp Aleris som gör ablationer i Köpenhamn. Kostnadsfritt och behandling sker inom ett par veckor om man nu möter deras kriterier.

Jag ringde och prata med dom och i mitt fall så sa dom att det kan finnas en chans för ablation men först måste dom ha mina gamla journaler och bevis via EKG för att se vad för typ av flimmer jag har eller haft.

Är det någon av er här som känner till Aleris eller har själv blivit behandlad där?

Stora frågan är - Om man aldrig har gått på medicin förrut och man ändå blir "godkänd" för ablation...borde man ta tillfället?

Här är två länkar till deras sida:

https://www.aleris.se/Vi-erbjuder/Sjukvard/Hjarta-och-karl/Hjartablation/

https://www.aleris.se/Vi-erbjuder/Sjukvard/Hjarta-och-karl/Hjartablation/For-lakare/

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll!

/Philip

pelargon

Sweden
728 inlägg

Postat - 2017/08/22 :  15:00:58  Visa profil  Svara med citat
Ciao Philip,

Den stora 10 000-kronors-frågan om huruvida du ska tacka ja eller nej om du blir erbjudan ablation är det till syvende och sist bara du som kan svara på. Nu minns jag inte riktigt din sjukdomshistorik men om jag svarar utifrån min erfarenhet så går de så här.

Hur jag tänkte innan egen ablation
Hade någon erbjudit mig en ablation när jag hade lindriga besvär hade jag dragit mig för en operation. Tänkt att "det är inte så farligt ändå" och "sjukhus nej tack, det där med operation verkar läskigt". Jag hade absolut föredragit att äta något piller, alldeles oavsett eventuella biverkningar. Nu fick jag frågan först när det inte fanns något direkt val, jag var i så kass skick att jag kunde sagt ja till nästan vad som helst.

I efterhand
Så här i efterhand tycker jag att en "ablation var ju inte något att oroa sig för" och att fördelarna absolut uppvägde tiden det tog. Jag har dessutom läst så många människor som haft liknande historier. De har varit oroliga innan och noga vägt för- och nackdelar.

Sedan har de flesta till slut tackat ja och för i princip alla som ablationen har lyckats har det varit "varför sa jag inte ja tidigare". En del har dock inte blivit bättre ska tilläggas. En del har abladerats flera gånger.

Jag tror inte att läkarna abladerar andra än de patienter som de verkligen tror ska ha nytta av det. Det är dessutom ingen stor öppen kirurgi där man öppnar upp bröstkorgen så riskerna är relativt små. Skulle jag få besvär igen så skulle jag absolut vilja ha en ny ablation, helst så fort som möjligt.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000