Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 Mitt eländiga hjärta
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Christina Danbrant

Sweden
5 inlägg

Postat - 2018/03/20 :  18:34:35  Visa profil  Svara med citat
Jag har varit medlem på detta fantastiska forum en tid men aldrig kommit mig för att skriva själv. Känns underbart att ha tillgång till så mångas erfarenheter när mitt eländiga hjärta bestämmer sig för att slå knut på sig själv och flimra så mycket det bara går med bara den påföljden att jag blir livrädd! En viss tröst ligger det i att läsa att många andra också upplever att FF verkligen stör livet och skapar oro och minskar livskvaliteten. Annars verkar det som om den allmänna uppfattningen bland de flesta läkare är att det går alldeles utmärkt att leva med FF. Upp och hoppa och ut och jobba! Inte är det farligt heller!
Själv blir jag fullständigt invalidiserad när flimret drar igång. Yr, illamående, andfådd, huvudvärk,trött och gelében. För det mesta är det bara sängen som gäller.
Jag har sedan min första hjärtoperation besvärats av paroximalt FF. Det går tydligen inte att konsekvenslöst klara sig efter en dust med skalpellen. Fast det är förtås inte enda anledningen till mina episoder. Nu har jag åter drabbats av FF efter att ha varit symtomfri i ett år. Då drar det på ordentligt naturligtvis med flera episoder på 42 timmar! Outhärdligt. Sitter här vid datorn nu och är inne på mitt åttonde dygn av FF! Har varit tre gånger på akuten men någon konvertering ville men inte göra eftersom jag är så bra på självterminering. Men inte denna gång. Efter tjat, tjat och lite mer av den varan lyckades läkaren klämma in mig för elkonvertering på ett återbud imorgon. Jag längtar! Och bävar. Märkligt nog. Fast förklaringen är enkel. När jag har FF så upplever jag det värsta som kan hända med hjärtat och då oroar jag mig inte för FF. När jag är flimmerfri oroar jag mig konstant för att få FF. Det är vad jag kallar en ond cirkel.
Men så här kan ju inte livet fortsätta. Läser att flera på forumet genomgått ablation. Det får nog bli min grej också. Står inte ut längre med detta eländiga hjärta,

Paroximal flimrare sedan 2004 efter en hjärtoperation i vänster kammare av ett myxom. Metoprolol 100 mg samt Lixiana

petergustaf

Germany
1430 inlägg

Postat - 2018/03/21 :  08:35:57  Visa profil  Svara med citat
Christina !

Visst är det ovärderligt att läsa att man inte är ensam med eländet.
Också hos mig var rädslan att få FF värre än att ha FF, kvarten innan flimret bröt ut var himsk.
Ångesten var över när jag kände orytmen, för nu kunde det bara bli bättre.
Har också gjort erfarenheten att doktorer i allmänhet inte har en aning om vad det är fråga om.
Jag tror det hade varit drömläge att hitta en kardiolog som själv haft flimmer.

Men allt är "en lång dags vandring mot ablation".

Allt blir bra ! Till slut !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Christina Danbrant

Sweden
5 inlägg

Postat - 2018/03/21 :  13:32:41  Visa profil  Svara med citat
Tack Petergustaf för din uppmuntran!
Att någon annan känt på samma sätt är märkligt stärkande. Jag är nu tillbaka i sinus och kan äntligen börja tänka klart igen. Träffade en ny kardiolog efter konverteringen som direkt frågade hur jag ställer mig till ablation. Gissa om jag glittrade med ögonen och kvittrade fram ett -Ja, tack!
Det visade sig att väntetiden inte skulle bi så lång. Två månader ungefär. Ser med spänning fram emot en möjlighet att börja lita på mitt eländiga hjärta igen.

Paroximal flimrare sedan 2004 efter en hjärtoperation i vänster kammare av ett myxom. Metoprolol 100 mg samt Lixiana
Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2018/03/24 :  15:48:30  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Förstår dig absolut, när Flimret är där så vill man bara bli bättre men när man istället går i sinus är den onda cirkeln igång för att man anar att flimret kan anstorma när som. Har själv haft FF med första konstaterade aug 2015 och där efter det har jag jo visst njutit av att vara i sinus men tankarna och oron är ju där hela tiden och hoppas på att inte ett FF ska kicka igång när man absolut minst behöver det. Har idag gjort närmare 30 elkonventeringar och gjort två ablationer och ska snart iväg till stockholm för en 3:e och med en ny metod tydligen. Samtalade med min kardiolog i torsdags innan utskrivningen efter att testat en 4:e medicin som sket sig. Fick verkligen beskrivit alla mina symtom och hur jag mår när jag väl är i ett flimmer. Kändes så skönt att äntligen få en läkare som lyssnar.

Lycka till med din ablation :D. Själv hoppas jag innerligt att min tredje ska lyckas.

/Klara
Gå till toppen av sidan

Christina Danbrant

Sweden
5 inlägg

Postat - 2018/03/30 :  20:19:53  Visa profil  Svara med citat
Så förfärligt att det inte har hjälpt med två ablationer! Och inte med mediciner heller. Känner verkligen med dig! Jag jobbar själv i vården och det är bara alltför vanligt med kroniskt flimmer. Men för mig är det inte ett alternativ. Även om i princip alla kardiologer jag träffat tar lätt på det och menar att det går att leva som vanligt med FF. Inte när man mår pyton i princip hela tiden! Fast man önskar ju att ablationen ska lyckas förstås. Inte göra om dem för det är väl ingen mysig upplevelse precis?
Vad är det för ny teknik vad det gäller ablation som du ska få vara med om?
Jag har åter FF efter att ha fått lyckokänslor av vårsolen och putsat alla mina 6 fönster. Tyvärr är det ett fenomen hos mig. Lyfta tungt (matkassar, en patient eller arbete med armarna ovanför axlarna). Då är det kört. Först kommer huvudvärken. Sedan nackvärken där värken sedan sprider sig över hela bröstkorgen. Sedan kommer flimret som ett brev på posten. Och då stannar livet. Igen.

Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2018/04/08 :  20:39:32  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Det är tröttsamt, när flimmrena är framme så springer jag på toa 1 gång i timmen med en över full blåsa, blir ibland yr, kan inte träna över huvudtaget (vilket jag älskar att göra), blir halverad i mitt arbete (jobbar inom vården). Just med mina flimmer så har jag inte kunnat finna när, var och hur de kommer utan de kan komma i alla olika lägen, vilket är extremt jobbigt och ett orosmoment med. Läkarna kan inte komma på mer än att det har med heriditeten att göra.
Ablationerna är långt ifrån trevliga, vet ännu inte vad det är för en ny teknik. Inväntar tiden till stockholm ännu.

/Klara
Första konstaterade flimmer 24 år augusti -15, symtomen känner jag dock igen tillbaka när jag var 13 år. Ablationer x2, Elkonventeringar runt 30 ggr.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000