Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Utlösande faktorer
 Varma dagar värst
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Uffe_Li

Sweden
23 inlägg

Postat - 2018/07/23 :  11:28:34  Visa profil  Svara med citat
Den här sommaren 2018 går till historien. Jag har förmaksflimmer sedan 10 år tillbaka och den här sommaren är ett he-e. Men det konstiga är att det inte är förmaksflimret i sig jag lider av, utan medicineringen - T. Metoprolol 75 mg.

Den här medicinen gör att man snabbt går in i väggen vid fysisk ansträngning. Hjärtats både slagfrekvens och slagvolym sänks. Detta innebär att vid fysisk ansträngning, då cellerna behöver mer syre, fortsätter hjärtat som vanligt, dvs. ingen ökning av slagfrekvens och slagvolym. Vilket innebär underskott av syre och därmed bildande av mjölksyra.

Mina ben, särskilt lårmuskulaturen, vägrar fungera helt enkelt. Jag kan bli stående på trottoaren och inte komma ett steg vidare. Det är som att kvävas inifrån med andnöd och ångest, och där paniken ligger mycket nära.

Den varma sommaren förvärrar min situation eftersom luften nu innehåller mindre syre. Jag mår dåligt under hela dagen. På nätterna däremot släpper jag ut den varma luften och in kommer den svala luften med mer större syreinnehåll. Då vaknar jag upp!

Är det någon som känner igen detta?

Uffe

petergustaf

Germany
1433 inlägg

Postat - 2018/07/24 :  17:00:26  Visa profil  Svara med citat
"Jag har förmaksflimmer sedan 10 år tillbaka".

Bästa Uffe_Li !

Är det då inte dags för min favorit ?
Ablation !

Jag märkte bara av Metoprololen som "handbroms" vid löpning.
jag tar den fortfarande, en halv tablett (=47,5 mg) om kvällen. Och nu utan problem !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000