Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Könsspecifikt
 Kvinnor
 Endometrios/kraftig mens och hjärtsvikt
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

evamimmi

Sweden
32 inlägg

Postat - 2018/08/15 :  03:54:15  Visa profil  Svara med citat
Hej på er

Jag har inte varit aktiv på forumet på några år men vill dela med mig till er andra tjejer om vad jag har för funderingar om varför jag fått mina besvär. Kan nu i efterhand se klarare på saker.

Jag har haft kraftig mens sen tonåren och det orsakade att jag jämt var svag och orkeslös. En dag för kanske tio år sedan fick jag en cysta som opererades bort och då fick jag reda på att jag hade endometrios. Det förklarade min kraftiga mens och mina svåra smärtor. Någonstans på vägen började sen mitt hjärta att slå extraslag och vara trött. Men eftersom det kom smygande under åren så tänkte jag inte på att det var onormalt. Jag vande mig vid det utan att tänka på att det är något fel. Tiden gick och sommaren 2012 började jag tycka att det var extra jobbigt att gå i trappor eller lyfta tunga saker eller stå och diska. Jag fick svimattacker och fick lägga mig ner på golvet och sätta upp benen mot väggen. Då tänkte jag att jag kanske inte ätit ordentligt eller inte druckit. Jag fattade inte att något var fel eftersom allt kommit smygande under 30 år och jag vant mig. Jag tänkte också att det är så här på grund av min kraftiga mens och att jag inte hann återhämta mig mellan menstruationerna.
En dag gick jag till vårdcentralen med mitt barn för att titta om vi fått halsfluss. När då läkaren lyssnade på våra lungor etc sa hon till mig att jag måste göra ett EKG. Jag fattade ingenting. Efter ekget säger hon till mig att jag omedelbart måste åka till sjukhus, att hon ska ringa efter någon som kan köra mig för det är akut. Jag hamnade i chocktillstånd och fick hemsk ångest och hjärtklappning. Så fick jag reda på att jag hade fel på hjärtat. Det var fruktansvärt. Åkte in till sjukhuset samma dag och blev kvar där i 20 dagar om jag inte minns fel. Fick prova massa mediciner och man gjorde även en ablation. Jag mådde sämre på sjukhuset efter alla turer hit och dit än innan jag kom in. Dagen efter ablation får jag min mens på sjukhuset. Jag rasade ihop helt och flera gånger kom de inrusande på rummet med livsuppehållande utrustning då jag fick livshotande arytmier. Det var en mycket jobbig tid.
När jag sedan kom ut från sjukhuset blev det sakta sämre och sämre med min hälsa. Jag var så svag att jag inte orkade stå upp längre stunder. Jag var nära att ge upp helt. Men så tänkte jag att det nog är min endometrios som orsakar dessa hemska blödningar och att det är det som orsakat mina hjärtbesvär (arytmier och hjärtsvikt) och kontaktade gyn och sa att jag vill operera bort min livmoder. Det var ett sista försök att komma tillbaka till livet. Så de opererade bort den 2013 och sa att hela vänster sida i min buk var inflammerad och att jag hade endometrios/adenomyos/myomer och mycket sammanväxningar. Då förstod jag varför jag haft sådana besvär sista tiden med svåra urinträngningar att jag inte kunde sova om nätterna. Jag fick även blod på sjukhuset och fick järnsprutor på vårdcentralen efteråt. Livet började komma tillbaka. Hoppet tändes. Det är det jag vill säga till alla er som känner igen sig med endometrios besvär att inte gå omkring och lida.
Efter detta så har mitt hjärta blivit mycket bättre!!! Både vad gäller arytmierna och svikten (jag äter mediciner (Bisoprolol och Enalapril) i små doser). Så jag tror att endometriosen är orsaken till mina hjärtbesvär. Ingen läkare vet vad mina hjärtbesvär beror på. Det behöver ju inte vara så här med andra med endometrios, men för mig är det så.

Krya på er allihop!

Evamimmi
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000