Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Är detta flimmer?? Rädd!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  08:44:22  Visa profil  Svara med citat
Hej allihopa,

Vilket fantastiskt och innehållsrikt forum jag hittat. Har läst många gamla trådar som lärt mig både ett och annat om hjärtat. Men min egen oro om det är ett flimmer jag börjat uppleva kvarstår. Kanske kan ni hjälpa mig.

Jag är 28 år, frisk bortsett från levaxinbehandling pga lätt underfunktion på sköldkörteln sedan drygt 6 år tillbaka.
-Sedan omkring 3-4 veckor sedan har jag ibland när jag satt mig ner i soffan fått någon slags hjärtrusning som håller i sig i cirka 5-10 sekunder. Hjärtat skenar och det går för fort för att räkna. Sedan upphör det direkt och hjärtat slår som vanligt. Det kan komma två-tre intervaller av detta efter varandra med några normala slag emellan. Samtidigt fladdrar det i bröstet och jag kan också känna som "pirr" i halsen. Detta har också hänt när jag lagt mig ner på golvet någon gång när jag lekt med mina barn. När jag sätter mig i soffan eller lägger mig ner tar jag ofta djupa andetag vilket verkar trigga det lite? Jag har aldrig känt någon smärta.
Detta har känts "hanterbart", lite oroligt förstås, men jag har tänkt att detta kanske är några engångsföreteelser. Har läst lite om lägesrelaterade hjärtrusningar, när lägesändringar innebär att mycket blod når hjärtat på kort tid.

-Igår hände dock något nytt och otäckt. Jag var i simhallen och skulle motionssimma. När jag klev ner i bassängen och vattnet når upp till bröstet och halsen börjar hjärtat slå jättekonstigt. Rusningar.. Två-tre sekunders uppehåll mellan slagen, snabba rusningar igen, uppehåll, rusning, och såhär höll det på! Jag blev rädd och fick ångest. Simmade en längd men det upphörde inte förrän jag klev upp ur bassängen. Uppehållen mellan slagen var extra långa, aldrig haft det så förr. Samtidigt kände jag fladdret i bröstet.

Har jag ett flimmer?! Trots min "unga" ålder? Jag känner mig riktigt nedstämd och ska givetvis ringa HC imorgon. Jag jobbar själv inom vården och vet att detta är allt förutom sinusrytm.. Är jag dömd nu och kommer drabbas av episoder av flimmer i resten av mitt liv?

Vad jag förstått det som kan kyla (främst kall dryck) framkalla flimmer? Har en kall bassäng liknande effekt på hjärtat? Tänker att det uppstod en "chock" när vattnet nådde bröst och hals? Vagusnerven? Samtidigt skiljer sammanhangen sig från varandra när detta har uppstått, i soffan/på golvet och nu i bassängen.

Tack på förhand!

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  09:36:15  Visa profil  Svara med citat
"Rusningar.. Två-tre sekunders uppehåll mellan slagen, snabba rusningar igen, uppehåll, rusning, och såhär höll det på!"

Hej Emilie !

Det låter onekligen som flimmer.
Som "paniken" jag kände innan ett flimmer kom igång.
Dunk-duuuunk-paus-dunk-dunk-dunk.
Bra att veta är att det känns betydligt farligare än det är.
Men: Obehagligt ! Väldigt obehagligt !

Hos mig kom första flimmerattacken helt oväntat.
Sedan dröjde det ett år ..

Allt blir bra !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol
Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  10:48:09  Visa profil  Svara med citat
Tusen tack för svaret.

Oj, vad nedslående det känns. Tillhör det vanligheten att har man en gång fått flimmer kommer man förmodligen alltid ha det då och då?
Eller kan det försvinna?

Har småbarn och kan inte undvika att tänka på om jag har en ökad risk för att dö i någon hjärtsjukdom nu, ung, kanske i ett plötsligt hjärtstopp...

Stroke.. Hjärtsvikt pga hjärtpåfrestningar..

Rädd att det successivt kommer eskalera. Än har det ju kunnat brytas relativt fort. Händelsen i bassängen, har det att göra med vagusnerven?
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  12:42:45  Visa profil  Svara med citat
-Levaxinet, tror ni att mina flimmer kan upphöra om det är levaxinet som utlöst dem?
Jag vet att mina värden legat pressade vid tidigare tillfällen.
Eller är det "försent" om flimmer redan uppstått trots orsak?
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  14:09:23  Visa profil  Svara med citat
Men Emelie ...

Jag skrev ju: "Bra att veta är att det känns betydligt farligare än det är."

De första cirka 60 gångerna jag hade flimmer blev jag liiite orolig.
Sedan hade jag 82 gånger då jag inte var orolig. Inte det minsta.
Allt under 21 år.
Sedan fixades problemet. Definitivt.

Men kolla med din doktor vad han har att säga !

Allt BLIR bra !

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/25 :  17:45:08  Visa profil  Svara med citat
Tack igen för svar,

Jo ja, det behöver ju inte vara det. Men det kan också vara. Flimmer kan väl vara ett symtom på både mindre och mer allvarligare "fel"?

Vad menar du med att allt blir bra?
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  08:43:30  Visa profil  Svara med citat
"Vad menar du med att allt blir bra?"

I början av min flimmerkarriär hade jag flimmer cirka en gång om året.
Sedan oftare.
I februari 2008 hade jag det dagligen, ibland två gånger om dagen.
Då sade min läkare att det var dags för ablation.
Som utfördes i juni 2008.
Sedan dess: Noll flimmer ! Noll himska förnimmelser ! Noll nothing !
Allt blev bra !

Om du läst "Peters FF" så vet du att jag är ablationsfantast.
http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130
Jag tror inte på medicinsk behandling, tror bara att det hjälper en tid.
Jag menar också att FF inte är någon "sjukdom" utan mer en felfunktion.
Som kan åtgärdas.

Jag menar inte att oroa dig !
För det behöver du inte !
Särskilt nu när du genom forumet vet vad det är fråga om.
Men gå till hjärtläkare och kolla upp !

Peter, som inte är läkare

Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  17:50:56  Visa profil  Svara med citat
Tusen tack, igen!

Jag var hon läkare idag.
Han föreslog betablockare. Var takykard på HC, men var rejält uppstressad. 115 puls, hemma kan jag i bästa fall mäta 76 om jag får chans att lugna mig. Men jag vill avvakta med mediciner. Jag ska ta lite rutinprover imorgon, bl.a se hur mina sköldkörtelvärde ligger.
Jag föreslog långtids-ekg först och främst, kommer få vänta i drygt 1-1,5 månad pga väntetid.

Men det är tråkigt när man får höra "jaså, det var mer än vad jag visste", hos sin läkare.. Jag berättade att om man inte lyckas fånga flimmer på ekg kan man ändå gå vidare och utreda det genom att bl.a provocera fram flimmer för att utreda vart det kommer ifrån. Det kände han inte till..
I övrigt såg ekg:et normalt ut, inga deltavågor som skulle kunna tyda på en extra ledningsbana.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  19:39:36  Visa profil  Svara med citat
Jag har gjort samma erfarenhet:
Att "vanliga" läkare har ingen eller lite aning om vad FF är för något.
Alltså gå till en kardiolog !
Helst till en som sjalv har haft åkomman.

Jag blir också stressad hos läkare.
Var nyligen på sjukhus för en liten hudåkomma och där kollade man blodtrycket i tid och otid. Så när sköterskan kom för att kolla vid 22-tiden visade instrumentet 170/110 och man gick ta till storsläggan för att få ned det.

Peter som kom på att han glömt betablockaren i profilen

Diuretikum + Statin + Allopurinol + Betablockare
Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  22:13:51  Visa profil  Svara med citat
Uppskattar dina svar!
Får väl överväga att skriva en egen remiss, om min läkare skulle vägra. Man kan ju alltid hoppas att han är så pass rimlig att han remiterar mig vidare om hans egna kunskaper är begränsade..
Det är en stress att inte veta om man kommer få de undersökningar som man kanske behöver bara för att jag för det mesta är flimmerfri.

Vad jag förstår det som kan man aldrig bli av med diagnosen förmaksflimmer, trots att man kanske har flera år mellan sina flimmer, är det sant? Eller kan man bli helt fri?

Vilket skede är det som är farligt, är det enbart episoderna när hjärtat flimmrar som man kan ha förhöjd risk för ex proppar? Eller är det alltid, även vid sinusrytm? Om det är även vid sinusrytm blir jag skitorolig och börjar fundera i banor av blodförtunnande läkemedel! Då går jag likt många andra runt och ha en ökad risk för att dö i en stroke dygnet runt.
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  05:15:37  Visa profil  Svara med citat
Om vi liker med tanken att det är mitt levaxin som orsakat detta, skulle mitt flimmer kunna försvinna om jag sänker dosen? Eller är detta omöjligt? Har redan påbörjat sänkning.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  14:14:07  Visa profil  Svara med citat
1. Jag tror inte man kan bli av med diagnosen om man inte ändrar förutsättningarna.
Och här är det väl bara t.ex. ablation som kan ändra dessa ?

2. Det är när hjärtat flimrar som det bildas potentiella "proppar".
Min husdoktor tog till liknelsen "det är som att vispa blodkorv !"
När sedan propparna ger sig ut på drift är något annat.
Eller man tar någon forma av "blodförtunnare", t.ex. Waran.

Jag fick en TIA 2004 efter 17 år och efter FF-episod #60.
Med ena ögat i november, såg ut som Quasimodo. Ungefär.
Det var två dagar efter att jag terminerat flimret, alltså i sinus.
Det hela försvann gradvis på tre-fyra dagar på sjukhus

3. Jag tror inte att sänkning av levaxin-medicinering skulle få flimret att försvinna.

Peter, inte läkare

Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  16:55:49  Visa profil  Svara med citat
Jag förstår tack!

Det måste innebära att alla som trots diagnosen FF har lika stor/liten risk för exempelvis stroke som alla andra, så länge hjärtat _inte_ flimrar?
Förstår du vad jag menar?
Risken för komplikationer relaterat till FF bör väl enbart föreligga under episoderna?

Jag känner att detta är väldigt nedslående. Ska jag gå runt med konstant förhöjd risk känner jag att jag bara vill dra något över huvudet.

Trots sin diagnos, är det väl så att det kan gå så långt som år mellan episoderna? Rätt?

TACK! Återigen.
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  16:58:22  Visa profil  Svara med citat
(Jag har försökt hitta svar på mina frågor i föregående inlägg)
Medicinering är ju inte aktuellt för mig ännu, normal puls, blodtryck, mm, och inga episoder registrerade. Remiss är skickad för 24h-ekg.
Men jag är ju livrädd om jag ska gå runt med förhöjd risk dygnet runt trots flimmer-fri, och utan medicinering.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  17:56:19  Visa profil  Svara med citat
"Det måste innebära att alla som trots diagnosen FF har lika stor/liten risk för exempelvis stroke som alla andra, så länge hjärtat _inte_ flimrar?"

Nej !
Under förgångna FF-episoder KAN blodklumpar bildats som ligger och lurar på att komma ut och fastna någonstans olämpligt.
Det finns här på forumet uppgifter om var klumparna kan lagras, någonstans i förmaket.
Hittar inte just nu.

"Jag känner att detta är väldigt nedslående. Ska jag gå runt med konstant förhöjd risk känner jag att jag bara vill dra något över huvudet."

Det är väl tämligen egalt om du har risken 1:2.300.000 eller 1:2.300.047 ?
OBS: Fingerade tal !
Sedan finns det ju väldigt många andra faktorer.
Så om du är i bra fysisk form kan du ju ha mindre risk med FF än en som inte är i form men utan FF.

Jag fick min TIA efter episod #60 och läkarna var osäkra på om det var pga flimret två dagar innan. Jag kunde alltså fått den även utan flimmer.

"Trots sin diagnos, är det väl så att det kan gå så långt som år mellan episoderna? Rätt?"

Rätt ! Men tendensen är: Oftare.
Jag hade 13 episoder på en månad, följt av åtta underbara flimmerfria månader.

Peter, inte läkare !

Donator !
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  18:10:37  Visa profil  Svara med citat
Jag har jobbat med den geniala SÖK-funktionen.
(Uppe, nästan till högerst)
Och hittar: "När förmaken slutar vibrera och börjar slå normalt är det höjd risk att existerande blodklump löses och kommer in i blodomloppet"

Men jag förlorar mig i nostalgi när jag ser gamla inlägg ...

Peter

Donator !

Ändrad av - petergustaf den 2018/11/27 18:11:43
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/27 :  22:31:33  Visa profil  Svara med citat
Tack! :)

Då kanske jag hänger med. Det du säger bör mao vara att en förhöjd risk föreligger timmarna/dygnet direkt efter en episod, dvs när förmaken slutar vibrera? Vibrerar gör dom väl under just flimret, och risken bör väl inte vara förhöjd konstant efter detta tänker jag.

Efter denna tid passerat och inget nytt flimmer uppstått bör våra risker vara detsamma, frisk som sjuk? (Om vi bortser från alla andra faktorer som kan påverka, här låter vi FF vara skillnaden bara).
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/28 :  07:05:04  Visa profil  Svara med citat
God Morgon !

"Efter denna tid passerat och inget nytt flimmer uppstått bör våra risker vara detsamma".

Nej !
Du glömmer att flimrare förmodligen har byggt upp ett större antal blodklumpar än icke-flimrare.
Har man mer potentiellt stroke-material så är ju risken att de kommer till insats större.
Risken är större vid omslag till sinus men finns där också för icke-flimrare.
Alla som får stroke har ju inte FF !

Peter, som återger vad han tror sig ha fått förmedlat.

Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/11/28 :  17:56:31  Visa profil  Svara med citat
God kväll! :)

Tack, jag förstår. Däremot så har man kanske inte någon förhöjd risk att tala om även vid sinus, om man bara haft flimmer-episoder ytterst få gånger under sin livstid?
(Om man inte väger in alla andra individuella faktorer som man öka risken för exempelvis stroke).
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/29 :  08:46:30  Visa profil  Svara med citat
God Morgon ! Igen.

Japp, då är vi överens !

Peter

Donator !
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
78 inlägg

Postat - 2018/12/01 :  09:23:31  Visa profil  Svara med citat
Hej Emelie (och Peter)

Läste igenom er diskussion. Känner så väl igen dina symtom Emelie. Mina första flimmerkänningar fick jag i 25 års ålder då jag cyklade och hade en lite stressig period i livet. Det tog flera år innan nästa kom men jag minns speciellt det där med att stiga ner i simbassängen. Blev alldeles matt och kändes konstigt i hjärtat. Samma sak då jag drack någonting kallt eller var ute i kall hård vind eller köld.

Senare kom episoderna i soffan där jag halvlåg eller vaknade av det på natten. De sk vanliga läkarna tog hjärtfilm och lyssnade på hjärtat och sade att allt var i sin ordning. Det var först vid fyllda 50 och efter en ambulansfärd pga flimmer (som gick om av sej själv på sjukhuset) som jag tog kontakt med en kardiolog.

Ännu vid 60 år tyckte inta kardiologen att jag skulle behöva annan medicinering än betablockerare. Inte blodförtunnande. De räknar ut risken för stroke enligt ett schema och eftersom mitt blodtryck var normalt och jag då inte hade andra riskfaktorer så var risken för stroke liten. Trots återkommande flimmerepisoder.

Tycker inte att du behöver vara speciellt orolig för din situation. Mycket möjligt har också sköldkörteln med saken att göra. Annars lever flimret sitt eget liv men det kan dröja länge innan du får / eller inte får problem.
Men jag säger som Peter, jag är inte läkare men har gått igenom ett och annat med hjärtat men det är en annan historia.

Hälsningar (också till Peter)

Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Tambocor och Seloken sedan 2013. Eliquis 2016 .Abladerad 2016. Född 1955.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/12/02 :  09:39:17  Visa profil  Svara med citat
Maja ! Och Emilie !

Jag tackar. Och hälsar härmed tillbaka.

Vad vi inte får glömma är "de tysta flimmerna".
Jag minns att den förste jag träffade och "visade" min kaotiska puls vid mitt första flimmer fann den "fullkomligt normal !". Jag kollade hans puls och fann att han var hard-core-flimrare. Utan att han visste om det.
Han hade konstant kaotisk puls och trodde att det var normalt ...

"Annars lever flimret sitt eget liv men det kan dröja länge innan du får / eller inte får problem."
Håller helt med !

Peter, som var 40 vid första flimret

Donator !
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/12/09 :  18:04:49  Visa profil  Svara med citat
Tack!!

Har haft ett "uppehåll" i episoderna nu. För drygt 1,5 vecka sedan kom det ju mer eller mindre dagligen. Inte känt något förrän ikväll tror jag, då kände jag en kort och "tunn" rusning i ca 5 sekunder. Sen var det som vanligt igen. Kallas denna "typ" för något? Finns ju lite olika. Kände mig så nedslagen då jag började känna mindre oro iom att jag inte känt av något.

Maja, du menar att du varit utan medicinering sedan du var 25 år gammal? Tar du någon medicin nu?

Jag läste en vetenskaplig artikel där dom jämför aspirin med warfarin vid risk för proppbildning. Skillnaden var enligt den här artikeln inte övertygande. Har ni hört något om detta?
Jag blir så orolig och uppgiven och funderar på om aspirin efter en episod sänker mina risker för proppbildning..
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/12/09 :  19:08:31  Visa profil  Svara med citat
https://www.lakemedelsvarlden.se/aspirin-regelbundet-minskar-cancerrisk/

Detta är inte artikeln som jag talar om i förra inlägget, men även här nämns den minskade risken för stroke och hjärtinfarkt dock i ett annat sammanhang!
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
78 inlägg

Postat - 2018/12/10 :  21:06:56  Visa profil  Svara med citat
Hej Emelie,

Mina rytmstörningar / flimmer som jag bara ibland kände av i ungdomen gav ingen anledning till medicinering. Å andra sidan tog man inte hjärtfilm heller och hade man tagit det så tror jag att allt hade varit normalt mellan de små episoderna. Det är nu efteråt som jag har kommit fram till att det nog var flimmer.
Efter att ha fått mitt första långvariga (några timmars ) flimmer vid ca 50 år som tog mej till akuten började man undersöka lite mera och då fick jag "Propral" att ta till då jag kände konstiga rytmstörningar. Så höll jag på i några år tills kardiologen tyckte att det vore bäst med regelbunden medicinering med betablockerare. Då hade flimmerepisoderna ökat.( Tog faktiskt en aspirin ibland på eget bevåg inför tex en flygresa...)
Nu tar jag fortfarande Seloken dagligen. Plus Eliquis (blodförtunnande) eftersom jag fick en liten stroke vid abladeringen för 2 år sedan.
Jag har alltså levt utan någonsomhelst medicinering ända till 50 år, fött barn och inte tänkt på saken desto mera förrän symtomen eskalerade vid 50.

Alltid bra att kolla upp i alla fall.Särskilt om man är lite orolig.

Man kan ju ha korta rusningar också utan att det är flimmer. Minns att min första kardiolog sade att jag har "känsliga elektriska impulser som kunde må bra av betablockerare, Seloken"

Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Tambocor och Seloken sedan 2013. Eliquis 2016 .Abladerad 2016. Född 1955.
Gå till toppen av sidan

Emelie Jansson

Sweden
14 inlägg

Postat - 2018/12/11 :  15:17:22  Visa profil  Svara med citat
Tack Maja för ditt svar och för att du delar med dig av din erfarenhet!
Det lugnar mig lite grann.

Jaså det sa han, har du något tips på hur man kan skilja dessa rusningar från flimmer? Det jag kände i bassängen var ju många rusningar efter varandra med uppehåll, vilket jag tolkar som flimmer..
Usch jag har blivit så himla hjärtmedveten den sista tiden, det hjälper inte att jag möter "hjärtpatienter" i jobbet inom vården.

Hade du hög vilopuls vilket gjorde att läkaren ville att du började med betablockare, hur hög?

Beklagar verkligen att du drabbades av en stroke efter din ablation. Hemskt! Är det vanligt? Vilken skräck.
Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000