Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 31 år, blivit diagnostiserad med FF
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Daniel Olsson

Norway
1 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  10:51:04  Visa profil  Svara med citat
Hej,

Här är min histora, och det är en del text, så förstår om ni inte orkar läsa :)

Flyttade till Norge för 6 år sedan.
Började jobba som dörrvakt på olika nattklubbar och efter ett par månader fick jag även jobb som IT-konsult.

Jobbade väldigt mycket, sju dagar i veckan i ca 1,5 år innan jag märkte av mitt förmaksflimmer, som jag då avfärdade som stress.

Tror egentligen jag har gått med det mycket längre än så, bara ovetandes.
För jag har tränat kampsport i ca 15 år, och under alla dessa år har jag alltid mått oehört dåligt efter ett hårt träningspass. Det har tex alltid resulterat till extrema sömnsvårigheter och nattsvettningar.

Dock så smög det sig succesivt sig på mig mer och mer, och tillslut kände jag det väldigt mycket under dagtid också (Vinglig ofta, trött, känner hjärtbank osv).

Hade samtidigt lite problem med magen och extrema sömnsvårigheter (Diagnostiserad insomnia).
Pga detta så tror jag dom började leta i "fel ände". Gått på diverse undersökningar pga magen (Koloskopi, gastroskopi etc)

Mitt blodtryck började bli förhöjt för ca 2 år sedan och då gick jag till läkaren som avfärade det som stress. Fick gå med 24/h EKG och när han undersökte resultaten så menade han att eftersom jag har bra tryck på natten men mindre bra på dagen så var det säkert bara stress. Pga alla andra undersökningar jag hade gått igenom så misstänker jag han började avfärda mig som hypokondriker.

Dock så blev jag ju sämre, och för ca 4 månader sedan kom jag in till läkaren igen när jag hade en "attack". Då kände han kraftiga arytmier på min puls, och då fick jag äntligen han till att boka tid hos kardiolog som tog arbetsprov och EKG osv på mig.

Då blev jag diagnostiserad FF. Fick metropolol som han skrev ut och sa bara att jag skulle leva på som vanligt, och att om 20-30 år så kan risken för stroke bli förhöjt.

Blev såklart chockad av beskedet och hade säkert 20 frågor till jag ville fråga, men hans tid var knapp och fick istället en uppföljningstimme hos en annan kardiolog tre månader senare (Nu på onsdag).

Då ska dom ta ytterligare tester på mig och försöka komma fram till varför jag har fått FF vid så pass ung ålder.

Har två små döttrar och är såklart orolig att detta ska förkorta mitt liv, och risken för stroke osv får mig att gå runt och vara orolig dagligen, speciellt när jag väldigt ofta blir påmind av förmaksflimret genom att pulsen slår oregelbundet, speciellt efter träningen (Och träning är en del av mitt liv).

Jag har flera frågor som jag ska fråga, och tänkte passa på att ställa frågorna här också.

1. Kommer jag behöva ta tabletter för resten av mitt liv?
2. Sannorlikheten för att jag kommer dö i förtid? (Förstår att det är en svår fråga att svara på)
3. Alkohol, speciellt nu när det är julbordstider och så, kommer jag kunna unna mig då?
4. Jag är bara 31 år gammal, finns det chans att mitt hjärta någonsin kommer bli normalt igen?
5. Rekommenderas det operation eller ablation (stavning)?
6. Har ett surrande i örat likt tinitus, kan detta ha med högt blodtryck eller FF att göra?
7. Blir ofta utmattad i benen, har detta med FF att göra?
8. Mina sömnbesvär och nattsvettningar som ofta bli värre efter träning, hänger detta ihop med FF?
9. Om man opererar sig och operationen går OK, försvinner då också risken för stroke?
10. Kan man se om jag är i risksonen för stroke genom tex blodprov?
11. Eftersom jag har fått FF vid så pass ung ålder, ökar risken för mig mer då än tex en person som är över 80 år för stroke?
12. Bör jag fortsätta träna? Har numera lagt kampsporten på hyllan, men lyfter vikter och löper en del.

Tar tacksamt emot alla tips och tricks som ni har fått att underlätta att leva med detta.
Något jag bör tänka på? Något jag bör undvika? Vad gör ni när ni får "attacker"?

Tack för ni tog er tid och läste..

petergustaf

Germany
1449 inlägg

Postat - 2018/11/26 :  20:08:06  Visa profil  Svara med citat
Daniel !

Jag har inte fattat om du har FF episodvis eller "hela tiden" ?
Om du flimrar hela tiden så förstår jag dina sömnproblem.
För när jag hade flimmer nattetid så blev det noll sömn.

Jag svarar lekmannamässigt på några av dina frågor:
1. Ja, för säkerhets skull.
2. Nära noll.
3. Alkohol var min huvudsakliga flimmertriggare.
4. Vad är normalt ?
5. Ablation !
8. Jag blev ofta stressad av max-idrott på kvällen och fick så sömnproblem.
9. När du flimrar ökar risken för stroke. Om du inte flimrar så är allt OK.
Med undantag för redan bildade blodklumpar.
10. Tror ej !
11. Tror ej !
12. Tror ja !

Ställ dina frågor till riktig doktor på onsdag !
Jag är ingen doktor.
Läs "Peters FF" för mer om mina tips.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol + Betablockare
Donator !
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000