Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Symptom
 Symptomfria över ett år
 4-års dagen med Tambocor passerad
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

jebystrom@bredband.net

Sweden
32 inlägg

Postat - 2019/02/04 :  21:51:48  Visa profil  Svara med citat
När det gäller min medicinering får den godkännt.
Efter 4 år har jag bara fått återfall 3 gånger och då under några dagar efter ca 2,5 år.
Livet rullar vidare, mer och mer som före behandlingen.
Kaffeintaget är seda länge uppe på höga nivåer ( 3-4 muggar/dag).
Öl och vin vid behov, men här har det kommit många riktigt goda alkoholfria altrenativ.
Motionen har tyvärr gått ner något senaste året, men ambitionen är att åter komma upp i 3 pass i veckan om minst 45 minuter ( ombytt och svettig).
Jag har regelbundet fått träffa samma kordiolog ca en gång om året för kontrollbesiktning och ordinationen har varje gång blivit densamma, fortsatt oförändrad medicinering.

Född -59, halvdvärg enl forumets måttstock, 82 kg-183cm. Paroxymalt flimmer/fladder sedan 2013.
25 mg Metoprolol - 100+100 mg Tambocor from 2015-01-30.
Inlinesåkare med mål att åter klara milen under 20 min innan jag fyller 60.

petergustaf

Germany
1457 inlägg

Postat - 2019/02/06 :  16:03:51  Visa profil  Svara med citat
Hej jebystrom !

Då får jag gratulera dig.
Fullt godkänt !
Om tambocoren fortfarande funkar alltså.
Hos mig var det fyra år som de hjälpte.
Sedan ..... ablation.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol + Betablockare
Donator !
Gå till toppen av sidan

Perlan44

3 inlägg

Postat - 2019/02/23 :  09:29:36  Visa profil  Svara med citat
4 år, grattis! Vilken befrielse det måste vara för dig.
Efter att ha haft i stort sett dagliga flimmerattacker under vintern har jag också startat igång med Tambocor. 24 dgr flimmerfritt efter lika många dagars medicinering. Ett undantag dock emellan doserna, då jag gick på 50+50mg hann det börja flimra och fladdra, detta dödades dock med morgondosen efter ca 1h. Tar nu 50+50+50mg + Isoptin.

Dessvärre är biverkningarna besvärliga för mig så doktorn har skickat remiss för ablation
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1457 inlägg

Postat - 2019/02/25 :  10:35:23  Visa profil  Svara med citat
Jag ser att:
Tyske landslagsspelaren i fotboll, Sami Khedira, abladerades i veckan.
Mot "hjärtrytmstörningar".

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretikum + Statin + Allopurinol + Betablockare
Donator !
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
80 inlägg

Postat - 2019/03/02 :  18:20:41  Visa profil  Svara med citat
Glad att kunna berätta att jag varit flimmerfri i exakt 2,5 år efter min ablation.
Har under denna tid haft endast några känningar på högst en halv minut men flimret har hållit sig tillbaka
.
Extraslagen har ökat men lär inte vara farliga utan beror på den nu kroniska hjärtsäcksinflammation jag fick i samband med ablationen. Mycket ovanligt enligt kardiologerna.

Hade det inte varit för stroke och vätska i hjärtsäcken så hade jag varit överlycklig för ablationen som annars var lyckad.
Någon måste ju vara ett ansikte för komplikationer ( under 1%)

Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Tambocor och Seloken sedan 2013. Eliquis 2016 .Abladerad 2016. Född 1955.
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
736 inlägg

Postat - 2019/03/16 :  19:02:21  Visa profil  Svara med citat
Tråkigt med dina komplikationer Majander.
Bra jebystrom att din medicin fungerar.
Hoppas att det fortsätter på den inslagna vägen.

DÅ: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

NU: har inte haft problem på åratal och är inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000