Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Stamceller och annan cellterapi
 Spännande cellterapi
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2007/05/16 :  00:17:29  Visa profil  Svara med citat
Mina ögon föll på en artikel från University of California i San Francisco. Där arbetar de israeliska forskarna Gepstein och Olgin på att skräddarsy cellvävnad med specifika elektriska egenskaper. Vanliga hjärtmediciner slår blint och kan ha bra effekt inom vissa delar av hjärtat men oönskade effekter inom andra. Men med modifierade s k fibroblaster, som enkelt kan odlas i laboratorium och transplanteras dit de behövs, så når man resultat precis där man vill. Och kan slippa en rad biverkningar.

På nuvarande stadium har man lyckats bota för långsamt slående hjärtan på gnagare. Och vägen ligger förstås öppen för försök upp bland skalan av däggdjur, till människan.

Det här är ett mycket spännande forskningsområde som vi kan vänta oss mycket av. Och, som Olgin säger, med en känga mot ablationerna som bränner sönder cellvävnad, - Med genterapi förstör vi ju ingenting.

Håkan

uffe1

Sweden
511 inlägg

Postat - 2007/05/16 :  09:13:39  Visa profil  Besök uffe1's hemsida  Svara med citat
Genmanipulera fram ett nytt hjärta åt mig tack
Som inte flimrar och håller 2 - 300 år framåt.
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2007/05/16 :  11:00:23  Visa profil  Svara med citat
Åt mig med, åt mig med!

/Patrik
Gå till toppen av sidan

Arof

Sweden
64 inlägg

Postat - 2012/07/28 :  17:18:42  Visa profil  Svara med citat
Man får vänta tills man föds som råtta för att få den cellterapin.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000