Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Stoppa fingrarna i halsen...
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

MatHop

Sweden
9 inlägg

Postat - 2007/05/21 :  23:06:03  Visa profil  Svara med citat
Ett inte alltför trevligt sätt att få tillbaka sinusrytm vid en FF-attack kan vara att helt enkelt kräkas ordentligt. Vet dock inte om jag skulle vilja prova det igen frivilligt, även om jag misstänker att det kan fungera.

Första och hittills enda gången som jag fått ett flimmer som varat mer än ett dygn och sedan försvunnit utan konvertering var mitt senaste.
Jag hade motvilligt begett mig till akuten på morgonen, fick sitta hela dagen i väntrum med någon form av dropp för att vara beredd. Mådde bra när jag kom men under tiden i väntan blev man bara sämre och sämre, trodde det berodde på hungern, hade inte ätit på ett dygn.

Framåt 17.30-tiden fick jag veta att dom inte skulle hinna med mig idag och jag ombads komma tillbaka dagen efter (sämsta vård jag någonsin fått).

När jag kom hem hade jag frossa, feber och en fruktansvärd magsjuka. Jag var halvdöd och kunde bara sippa lite soppa. Misstänkte droppet eller någon sjukhussjuka. Efter att ha vänt ut och in på sig själv några gånger hann jag tänka att hjärtat kändes lugnare. Redan dagen efter hade jag återhämtat mig lite i allmänhet. Allt för att undvika en långvarig Waran-kur pallrade jag mig tillbaka till sjukhuset. Dom konstaterade snabbt att det var sinus och att någon annan behövde sängen. Frågan om magomkomman kunde bero på sjukhusbesöket slog dom i från sig, förmodligen hade jag fått det någon annanstans ifrån.

Omtumlad men ganska nöjd vände jag åter hemåt. Att bota sig själv var något nytt för mig. Har svårt att tänka mig att det skulle bero på något annat än det nämnda. Som sagt är jag osäker om jag frivilligt skulle framtvinga det men kanske någon annan vill testa?

mvh
Hopkins

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2007/05/21 :  23:15:00  Visa profil  Svara med citat
Hoppar gärna över den metoden, men har hört från annat håll också att den kan hjälpa.
Varför inte egentligen, när min mage ofta är det som triggar igång ett flimmer.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2007/05/22 :  08:22:48  Visa profil  Svara med citat
Nej gott folk, så enkelt går det inte !

Men först en varning, detta är oappetitligt:

Kräk-metoden är ett specialfall av min (och Dr. Valsalvas) uppfunna, utarbetade och patenterade kryst-konvertering, fast denne utförs knästående eller med spann.
Guskelov är det evigheter sedan jag var magsjuk eller bakfull, men jag minns tydligt att jag hade träningsvärk i magen och var röd i ansiktet efteråt.

Detta gäller även för tömmande av magen "naturliga hållet", vid tillräcklig insats kan det också verka konverterande.

Och orsak och verkan kan omvändas, dvs krystning kan medföra magtömning !
Alltså ska man vara ytterst försiktig med att köra kryst-metoden på offentliga platser som t.ex. torg eller biografer, man kan visserligen återfå sinus men därför konfronteras med andra små praktiska problem.

Peter, äras den som äras bör
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2007/05/22 :  08:27:09  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av petergustaf
Och orsak och verkan kan omvändas, dvs krystning kan medföra magtömning !
Alltså ska man vara ytterst försiktig med att köra kryst-metoden på offentliga platser som t.ex. torg eller biografer, man kan visserligen återfå sinus men därför konfronteras med andra små praktiska problem.

Eeehhh, nä det vill man ju8 inte vara med om. Tänk att sitta i en biosalong, känna ett flimmer närma sig och börja krysta som ***.
Med tankre på efterverkningarna så vore det ytterst genant om det värsta skulle hända.
Gå till toppen av sidan

Patrik

Sweden
457 inlägg

Postat - 2007/05/22 :  11:36:45  Visa profil  Svara med citat
För mig har kräkningar ofta varit en FF-startare, speciellt vid bakfylla då hjärtat redan e darrigt.

/Patrik
Gå till toppen av sidan

MatHop

Sweden
9 inlägg

Postat - 2007/05/22 :  18:41:53  Visa profil  Svara med citat
Helt OK om ingen vill planerat expirementera med detta. Dr. Valsalva och krystning låter ju skumt men kanske lite aptitligare, bortsett då från den kvarvarande risken för oönskad magtömning.

Mitt problem är nu att jag inte har koll på vad t ex en krystning egentligen är...Måste antagligen läsa mer på forumet eller, som dagens ungdom, googla på det.

//Hopkins
Gå till toppen av sidan

marlonxx

5 inlägg

Postat - 2007/09/13 :  20:55:36  Visa profil  Svara med citat
Har också fått FF vid kräkning en gång. Intressant om det går att vända på samma sätt... Hur fungerar "kryst-metoden", finns den beskrivern på forumet?
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/09/14 :  06:43:42  Visa profil  Svara med citat
Krystning: "Bukpressning, fysiol., ett genom samtidig sammandragning af mellangärdet (djup inandning med slutring af ljudspringan) och bukmusklerna frivilligt framkalladt tryck på bukens inälfvor, t. ex. vid stolgångens eller blåsans tömning." Tips: Du gör det utan att tänka på saken när Du är hård i magen.

Eftersom nervsystemet går till alla organ i kroppen så kan alla möjliga knep fungera för att ge rätt signaler till härtat och stänga av flimret. Men det finns inget patentknep som fungerar på alla, tyvärr.

Att ta en kall dusch eller köra ner huvudet i ett handfat iskallt vatten, alltså en kylchock, kan hjälpa en del.

Lätt ansträngning kan också hjälpa en del, bland annat Peter här på forumet, ur ett begynnande flimmer. Ibland måste man dick låta det gå ett tag innan ansträngningen har effekt. Men det gäller att vara förnuftig och inte ta ut sig om man har blivit svag av flimret. Hjärtat, musklerna och hjärnan slåss under flimret om bristvaran syre och det gäller att hjärnan verkligen får sin beskärda del.

Håkan
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000