Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Magnecyl
 Alternativ till Waran
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2006/07/30 :  01:37:31  Visa profil  Svara med citat
Inte alla vet att vanlig Magnecyl är blodförtunnande. Exakt vilken skyddsverkan det har för oss som lider av förmaksflimmer är det nog ingen som vet.

Själv äter jag just nu Magnecyl istället för Waran.

Självklart skall man bestämma vilken typ av blodförtunnande medicin man skall ta i samråd med sin läkare. Det här är ju jätteviktiga frågor. Men man skall inte nöja sig med att slentrianmässigt ta Waran.

En vanlig dos Magnecyl brukar vara 250 mg ungefär. Fast jag kan tänka mig att det bör ställas i relation till kroppsvikten. Själv tar jag 500 mg per dag.

Observera att Magnecyl inte får användas samtidigt som Waran eftersom effekten förstärks.

Använder Du Magnecyl som blodförtunnare? Eller något annat medel?

John

19 inlägg

Postat - 2007/01/13 :  11:32:37  Visa profil  Svara med citat
Jag använder Acetylsalicylsyra, (som i Magnecyl, Trombyl) som proppförebyggande. Jag förstärker effekten med Omega-3 kapslar.

Hur har du kommit fram till din dos?
Har du diskuterat med läkare?

Omega-3 påstås kunna minska effekter och kanske förebygga flimmerattacker. Någon som har någon kunskap, åsikt om det?
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2007/01/25 :  19:32:14  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
min läkare gav mig Primaspan (acid. acetylsalic.) 100 mg/dag och hoppades att vi inte behöver gå över till Waran, så han såg Primaspan som en lindrigare blodförtunnare än Waran.

Rent praktiskt märkte jag att blodet nog är tunnare, var flunssig tre veckor nyss, och som vanligt fick jag näsblod, och det var mycket mera svårstoppat nu än tidigare, blodet "rann tunnare" helt klart, och ville inte levra sig...

så nu fungerar medicinen i alla fall!

berra
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2007/03/05 :  23:08:34  Visa profil  Svara med citat
hej, jag är ny och intresserad av blodförtunnande mediciner. Själv äter jag just nu en Bayer Aspirin (USA) på 81 mg per dag plus Sotalol. Här i Australien hade cardeologerna gjort det enkelt för sig själva och säger att om du är över 65 så måste du ta Waran, och innan dess kan man ta Aspirin, 100-150 per dag. I och med min första episod av AF förmaksflimmer slängde jag ut alla vitaminer och mineraler som jag tog i form av piller. Jag hade då ätit Omega 3 och div. andra Nu tar jag bara receptbelagda medel!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/03/07 :  04:02:10  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av John

Hur har du kommit fram till din dos?
Har du diskuterat med läkare?

Om jag minns rätt så vägde jag ihop vad jag läst på nätet med en diskussion med min läkare. Observera att jag absolut inte rekommenderar någon dos. Diskutera med Din läkare. Blodförtunnande mediciner är inte ofarliga, inte ens till synes harmlösa mediciner som Aspirin / Magnecyl.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/03/07 :  04:03:49  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av berndt

min läkare gav mig Primaspan (acid. acetylsalic.) 100 mg/dag och hoppades att vi inte behöver gå över till Waran, så han såg Primaspan som en lindrigare blodförtunnare än Waran.

Rent praktiskt märkte jag att blodet nog är tunnare, <snip>

Tänkvärt. Påtaglig effekt redan vid 100 mg alltså!

Håkan
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/03/07 :  04:14:50  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av eroten

Här i Australien hade cardeologerna gjort det enkelt för sig själva och säger att om du är över 65 så måste du ta Waran, och innan dess kan man ta Aspirin, 100-150 per dag.

I Europa och USA så beaktar man nog i högre utsträckning hur ofta man har förmaksflimmer, hur länge det varar etc. Är man ung och bara har flimmer ibland så kan man avstå från att rekommendera Waran. I övriga fall, då risken för blodproppar i hjärnan anses större, ordinerar man Waran. Det är jättesvåra balansgångar.

En ny teknik, som jag skrivit om på annat ställe på forumet, är att man med ett slags inlägg blockerar "förmaksörat" varifrån i stort sett alla blodproppar anses utgå. Därefter kan man sluta äta Waran. Tekniken används i USA men jag har inte sett att den används här än.

quote:

I och med min första episod av AF förmaksflimmer slängde jag ut alla vitaminer och mineraler som jag tog i form av piller. Jag hade då ätit Omega 3 och div. andra Nu tar jag bara receptbelagda medel!

Personligen tycker jag det är ett förnuftigt beslut. Då kan Du i alla fall, efter en period, utesluta felaktiga doser av diverse substanser som triggers till Ditt flimmer. Och utprovningen av receptbelagda medel, med vetenskapligt demonstrerad effekt och därmed bästa odds för framgång, störs inte av andra faktorer.

Håkan
Gå till toppen av sidan

Fred

Sweden
157 inlägg

Postat - 2007/04/14 :  13:14:41  Visa profil  Besök Fred's hemsida  Svara med citat
Här i Malmö fick jag för en tid sedan beskedet från Hjärtkliniken att man inte längre skriver ut Waran till patienter under 75 år med periodiskt återkommande FF..
Själv provade jag en kort tid Trombyl, men fick sluta eftersom min mage reagerade några dagar efter med magsårsymtom.
Enligt samma läkare så krävs det en daglig dos på 320mg av Trombyl för att säkerställa att inga proppar bildas. Den dosen har man tydligen genom medicinska undersökningar kommit fram till.
För att tåla den dosen krävs det en plåtmage.
Men min personliga inställning är att även en mindre dos är bättre än ingen alls.

Ändrad av - Fred den 2007/04/14 17:49:59
Gå till toppen av sidan

Lasse H

Sweden
64 inlägg

Postat - 2010/04/27 :  23:11:41  Visa profil  Svara med citat
Problemet med ASA är ju som nämnts påverkan på magen. Jag har nu i två år tagit 125 mg, först Treo och sedan Magnecyl, i brustablettform och inte märkt några magproblem alls, och jag har superkänslig mage. Jag tål bara viss sorts bröd t ex. Kan det vara så att ASA upplöst i vatten är skonsammare mot magen, inte lika koncentrerat som fasta tabletter. Jag märker också att blodet blir mer ovilligt att levra sig när man t ex skurit sig. Jag äter dessutom Omega-3.
Borde alla äta ASA i förebyggande syfte eller är kanske strokeproblemet inte så stor?

Har haft förmaksfladder 17 gånger, 4 ggr 95 -07, 8 ggr år 2008 varav en krävde elkonv. Slutade dricka kaffe 0807 o te 0812 varefter hjärtat lugnat ner sig. Dock fortf känsligt för speciell armansträngning, vilket resulterat i FF 4 ggr 0901-0902, varav två krävde elkonv. 1.5 tim attack 0908, utan påt ors, ev gaser i mage. 125 mg ASA per dag (ej ordin). Seloken ordinerad 0803 men ej använd. Ny ordination Seloken 0902, som skall intas vid FF-anfall. Waran ansågs ej behövas.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/04/28 :  06:48:08  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Lasse H

Borde alla äta ASA i förebyggande syfte eller är kanske strokeproblemet inte så stor?

Menar Du alla, inkl icke-flimrare? Meningarna går starkt isär. Det finns många som tar en liten dos dagligen utan att vara sjuka.

Själv tror jag att kroppen sköter blodregleringen bäst på egen hand om inga särskilda skäl talar för mediciner.

Inte ens ASA är ofarligt. Det kan ge magproblem och t o m hjärnblödningar.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Lasse H

Sweden
64 inlägg

Postat - 2010/04/29 :  00:47:40  Visa profil  Svara med citat
Magproblematiken berörde jag i min text ovan. Vad gäller risk för hjärnblödning så är det väl bara efter att blödningen inträffat som det är negativt med ASA-bruk. ASA i sig orsakar väl inte fler blödningar.
Om stroke/propp är ett problem borde väl bruk av ASA vara till nytta.

Har haft förmaksfladder 17 gånger, 4 ggr 95 -07, 8 ggr år 2008 varav en krävde elkonv. Slutade dricka kaffe 0807 o te 0812 varefter hjärtat lugnat ner sig. Dock fortf känsligt för speciell armansträngning, vilket resulterat i FF 4 ggr 0901-0902, varav två krävde elkonv. 1.5 tim attack 0908, utan påt ors, ev gaser i mage. 125 mg ASA per dag (ej ordin). Seloken ordinerad 0803 men ej använd. Ny ordination Seloken 0902, som skall intas vid FF-anfall. Waran ansågs ej behövas. Född 1941
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/04/29 :  06:40:11  Visa profil  Svara med citat
Visst kan ASA förorsaka svåra blödningar, inkl hjärnblödningar. Även vid låga doser.

Se t ex http://njms2.umdnj.edu/hwmedweb/archives/AspirinBleeding_archive.htm och http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/5155638/Aspirin-may-cause-bleeding-in-the-brain.html

Det tycks alltid finnas två sidor på alla mynt. Därför är det så viktigt att alltid väga för- och nackdelar mot varann. Men jag vill i alla fall höja ett varningens finger för slentrianmässig användning av ASA i preventivt syfte.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Lasse H

Sweden
64 inlägg

Postat - 2010/04/29 :  20:05:12  Visa profil  Svara med citat
Tål att tänka på! Tack!

Har haft förmaksfladder 17 gånger, 4 ggr 95 -07, 8 ggr år 2008 varav en krävde elkonv. Slutade dricka kaffe 0807 o te 0812 varefter hjärtat lugnat ner sig. Dock fortf känsligt för speciell armansträngning, vilket resulterat i FF 4 ggr 0901-0902, varav två krävde elkonv. 1.5 tim attack 0908, utan påt ors, ev gaser i mage. 125 mg ASA per dag (ej ordin). Seloken ordinerad 0803 men ej använd. Ny ordination Seloken 0902, som skall intas vid FF-anfall. Waran ansågs ej behövas. Född 1941
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000